Hvis kroppen din og du ikke er enige når du har såpass lite du skal ha av, kan du faktisk risikere at du LEGGER PÅ DEG av å spise lavkarbo. Da anbefaler de kloke hoder her å heller satse på trening. (Hvis jeg har forstått dem rett).
hehe håper jo absolutt at jeg ikke går opp i vekt. men har vært på lav karbo før, men ikke under 20 gr pr dag, og det funket veldig bra, men da hadde jeg litt mindre muskler og litt mer fett, og lavere vekt. er spent på hvordan dette går, er som sagt bare dag nr 2 i dag:rolleyes:
Finn ut hvor mange kcal du trenger for å vedlikeholde kroppsmassen du har nå, reduser med 250-500kcal og sørg for å få i deg godt med protein. Jeg tror ikke det er nødvendig å gå så lavt som 20g karbo om dagen, men det kjenner du best selv. Selv tror jeg hvertfall at jeg ville tatt ca 60g karbohydrat (maltodekstrin f.eks) sammen med protein rett etter trening.
Det viktige her er å redusere energiinntaket litt, og gi kroppen et påskudd til å beholde musklene.
Vet jeg er en knot å forklare, men det jeg mente er at lavkarbo brukes også som diett for noen som vil legge PÅ seg. Vet om flere som synes de er for tynne som går på lavkarbo nettopp for å legge på seg, og de lykkes godt med det!
Hei Smia!
Det er ikke sikkert du får så mange svar her,vi bryr oss ikke noe særlig om kalorier men bare om karber. Kanskje du skal prøve en fitness side???
Ah... Joda, jeg har selv hjulpet en kamerat opp snart 15kg i vekt ved hjelp av en variant av lavkarbo, men det er ikke fett man legger på seg... Legger man på seg fett på en ketogen diett, så er det noe fundamentalt galt.
Hvis kroppen synes den har for LITE fett, så legger den kanskje på seg av ketogen diett. Derfor jeg sier at det er forskjell på hva kroppen vil og hva egoet vil. JEG kan mene at jeg har fremdeles har litt jeg vil ta av, men KROPPEN er ikke enig, derfor kan jeg legge på meg av ketogen diett.
Bulldoggs innlegg var slik gode råd om lavkarbo bør være - basert på fakta og kunnskap. Jeg mener Bulldog ga et 100% korrekt svar til spørsmålet, så det mangler et par hoder før dere kan snakke om "vi". Når det gjelder lavkarbo og trening er det få (om noen) her inne som har mer erfaring enn Bulldog.
Jeg skjønner absolutt poenget ditt, og generelt sett så har du nok rett - men hvis man har en svært undervektig person, så er nok denne personen også i undervekt på fett, og ikke bare på muskler, er du ikke enig? :)
Altså - se for deg en svært anorektisk person som starter på lavkarbo - så klart han/hun etterhvert vil legge på seg fett - OG muskler :ja:
Man kan vel kanskje heller si at ved å spise lavkarbo så etterstreber kroppens dens naturlige kroppssammensetning, som jo er et visst forhold mellom fett og muskler.
enig. :ja:
men svært undervektige har urolig tynne armer og ben. hvis du vet hvordan ett skjelett ser ut, vet du at det ikke er mye mellom skjelettet og huden på utsiden.
de har jo lite muskler, (beklager alle undervektige:( ) men de får nok muskler underveis på et redusert karbohydrat kosthold. :)
Åja, Bulldog sitt svar er veldig godt og han er en av de som virkelig trener og kjører lavkarbo her inne. Jeg liker svarene han gir veldig godt, men jeg har skjønt at han stiller i en heeeeelt annen kategori enn meg når det gjelder (styrke)trening og mange av hans svar passer ikke meg (men jeg skulle ønske de gjorde det, he, he).
De fleste her inne driver ikke med deffing og teller heller ikke kalorier. Derfor mener jeg også at det er riktig å gjøre trådstarter oppmerksom på at hvis h*n vil ha mange svar om kalorier og trening, så finnes det bedre forum for det.
I boken til Torkil, så nevnes vel kaloritelling når man ikke går ned i vekt og ketostiksen ikke gir utslag - og man har prøvd en del andre tiltak først (s 85)
Forsåvidt, men da snakker vi om helt ekstreme tilfeller. Ikke om en ellers frisk person som trenger en unnskyldning til å ikke gå ned mer i vekt ;)
I utgangspunktet vil jeg si ja, men det er så vanvittig mange faktorer som spiller inn her at påstanden ikke kan brukes generelt. En person som stopper opp på gode og kvapsete 100kg; er det fordi kroppen har "funnet trivselsvekten"?
Å vite hvor mange kcal man spiser i løpet av en dag er ikke det samme som å sulte seg, folkens.
Jeg må kontrollere kcal-inntaket mitt, tror jeg. Jeg har lavt stoffskifte og går ikke ned i ketose. Kun 2-3 vannkilo og der stopper det. Nå har jeg i tillegg hatt fokus på kaloriene en liten stund og vekta går nedover. Jeg ligger på 1500-1900 kalorier og 15-20 g kh. Jeg sulter meg absolutt ikke og ligger ikke kjempelavt på kalorier heller. Men jeg har kontroll på dem, og det må jeg tydeligvis ha. Kommer jeg opp mot 1900 kcal om dagen går jeg enten opp eller står stille til dagen etter, men ligger jeg rundt 15-1600 så går jeg ned til neste dag.
Foreløpig er det for kort tid til å se om dette bare er naturlige svingninger fra dag til dag, eller om jeg har funnet cluet som gjelder min vektnedgang.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.