< Tilbake til oversikten

Radioen igår: 13 åringer skal slankeopereres!

Nutta sa for siden:

I går fikk jeg sjokk!! Igår satt jg og strikka, og hørte på radioen (P4) Og der forteller de at 120 trettenåringer skal slankeopereres :eek: syns det er helt villt!

Tenkte litt på en annen diskusjon på dette forumet her "Er det så galt å begrense matinntaket til barna?" eller noe i den dur.. jg tenker : Absoulutt ikke! Det går ann å begrense matinntaket til barna, passe på hva de får i seg osv. uten at det skal være et hysteri rundt det. Noen mener det er negativt at voksne skal gjøre det pga spiseforstyrrelse å sånn... men det er enda verre at 13 åringer er sykelig overvektige og må ty til sånne drastiske tiltak som en operasjon. Det gjør noe med en når en er så stor. En opplever å få psykiske problemer, kanskje noen blir mobbet og så videre.

Jeg har iallefall bestemt meg for at den dagen jeg får barn, så skal jeg passe på hva de får i seg. Jeg vil ikke at de skal oppleve det jeg har opplevd. Foreldre er jo veiledere for barna. Jeg mener.... barn vet ofte ikke sitt eget beste. Hadde de kunnet få velge, hadde de sikkert villet hatt godteri, is og brus til alle døgnets tider.

Ikke missforstå meg, jeg er ikke negativt innstilt til slankeoperasjon å sånn. Jg kjenner flere som har måttet gå den veien. Men jeg ser hvor tøft det egentlig er, for en må igjennom så mye. Skulle vel egentlig ønske at disse tenåringene feks fikk annbefalt lavkarbo. Det gir jo så mange gode resultater! Hørte jo i media at statens råd for ærnæring ville godta lavkarbo som en mulighet for de som er sterkt overvektige. Da har en jo kommet et bra stykke på vei egentlig :rolleyes:

SunnhetMedSirrup sa for siden:

kansje? ikke vondt ment..:( men dette er et leit tema.

Nutta sa for siden:

Ja det er jeg klar over. jg har selv blitt mobbet i barndommen og i ungdomstia fordi jg har vært stor. og det er et sårt tema, helt klart!

Håper ikke du ble lei deg. Var ikke det som var meningen. Var vel heller meningen å få delt noe av de tankene jg satt inne med.

Rottis sa for siden:

Jeg har ingen erfaring med folk som har blitt slankeoperert, ei heller har jeg blitt noe særlig plaget pga størrelsen min.

Men jeg er også skeptisk til dette. Jeg føler at det blir sendt ut et signal om at dette er greit, og at "enkle løsninger" er greit (jeg vet det ikke er noen enkel løsning, bare så det er sagt). En operasjon forminsker magesekken og skal videre gi lavere tall på vekta, men det tar ikke bort de evt. spiseproblemene, avhengighet av mat og tankene og kunnskapen rundt hva slags mat man bør spise.

Nutta sa for siden:

Helt enig! Det er flere som går tilbake til det samme utgangspunktet etter en sånn operasjon.. MEN når det er sagt, så er det også mange som lykkes og oppnår gode resultater! (må ta med det positive også... )

Men det jeg prøvde å få fram (kansje på en klomsete måte) det er at det er for enkelt å operere barn. (Du sa det veldig bra der du!:)) De burde ta tak i kostholdet, prøve å hjelpe de på vei - hjelpe de til å endre kostholdet/livsstilen. Hvis det gjøres på en ordentlig måte, trenger en ikke å utvikle spiseforstyrrelser å sånne ting.

Jeg selv skulle ønske at jeg lærte mer om kosthold å livsstil som barn/tenåring istedefor å heletiden få høre at jg er en hval, at jg er sykelig stor osv. Jeg ville også lært om å spise riktig, framfor min bestemors fraser om slankepulver å sånne ting.

Etter x antall år med store psykiske problemer pga alle mine ekstra kilo og all mobbingen (Til og med fra familie) så bestemte jeg meg for å prøve lavkarbo. Og jeg klarte å gå ned i vekt, og jeg holder enda på... jeg vet ikke hva jeg hadde gjort jeg, hvis ikke bestevenninna mi introduserte meg for lavkarbo kostholdet. Men jeg skulle ønske jeg visste om dette, da jeg begynte å slite for alvor.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.