Idag synes jeg maten i seg selv smaker mye saltere enn vanlig..nesten ubehagelig salt...:eek:
Lagde grønnsakswok med skinke og hardkokt egg, stekt på forholdsvis svak varme i masse meierismør og med en god dæsj olivenolje (ekstra virgin) ved servering. Krydret ikke med salt i det hele tatt, bare litt pepper. Vanligvis bruker vi litt salt, men alt jeg har spist i dag har smakt en god del saltere enn normalt. Det er jo litt salt i smør, men allikevel...
Kan det være noe som skjer når en er i ketose og kroppen sier ifra at saltforbruket må ned?? :p
Begynte med magnesium i går, kan det ha noe med saken å gjøre?
Jeg hadde sånn for noen uker siden, så plutselig gikk det over til at ingenting smaker salt i det hele tatt... :rolleyes: Aner ikke hva det kommer av, for saltinnholdet i blodet var helt fint på blodprøver.
Jeg har ikke peiling, men opplever det samme selv. Nå glemmer jeg stadig vekk å ha salt i maten, og savner det ikke heller. Hvis jeg kjøper noe som er ferdiglaget (typ pølser, pålegg etc.) så er det altfor altfor salt. Håpløst når jeg får servert middag hos andre også. Det er merkelige greier.
Jeg lagde eggerøre (med litt vann) og bacon imorges, og jeg VET at jeg tok bare littegrann salt oppi eggerøren, ca. 1/6 ts til 6 egg, men allikevel smakte eggerøren veldig salt etterpå. Baconen smakte også veldig salt.
Mannen min og jeg bestemte igår at idag skulle vi kutte ut meieriprodukter (fløte, rømme etc) i en periode for å forsøke å finne ut om det er noe som stopper vektnedgang, fortrinnsvis hos ham. I tillegg skulle vi redusere på salt, ikke noe strøing av salt over maten i etterkant overhodet.
MEN, det er bare jeg som kjenner det, for ham er alt normalt. Merkelig!! :eek:
Det er bra at det er flere som har det som meg da...:p
Jeg synes at all mat (nesten) som ikke er usaltet, er for salt...
Jeg bruker seltin salt og bare bitte litt.
Før i tiden, da jeg gikk over til seltin salt, så tror jeg at jeg brukte dobbelt så mye seltin som salt. Jeg syntes ikke at det smakte noe i det hele tatt... men da var jeg også en røyker.
Nå liker jeg andre krydderier bedre, og er ikke så opptatt av saltet.
I dag er det snart 6 år siden jeg sluttet å røyke, så jeg tror ikke at det er hele forklaringen. Det er nok mer at jeg er blitt vant til renere mat uten tilsatt salt og sukker.
Jeg så et program (for to-tre år siden) med Jamie Oliver hvor han viste hvor mye salt det var i ferdiglaget pastasaus :eek:.
Han tok 5 dl vann og hadde oppi saltet som er i 5 dl tomat/pastasaus. Det var ingen som kunne drikke det.... :p. Så hadde han oppi den mengden sukker som er i et glass pastasaus.......... og voila; det kunne drikkes!
Deretter demonstrerte han hvor kjapt det gikk å lage pasta/tomatsaus selv, og jeg har aldri sett meg tilbake, he,he.
(Hakk opp 1/2 løk og 1 tl 2 hvitløksfedd. Varm opp litt olivenolje i en liten gryte og fres løken kjapt til den er gylden.
Hell over en boks hakkede tomater. Varmes opp og ha oppi basilikum (fortrinnsvis fersk) og andre krydderier man liker.
Hvis man ikke liker tomatklumper i sausen, så kjører man stavmikseren nedi gryten til ønsket konsistens.... Yummi, yummi :))
Jeg har også opplevd dette med at maten smaker mye mer nå. Og salt bruker jeg veldig sjelden nå, kun på kokt egg egentlig. Rent kjøtt smaker f.eks skikkelig godt! Men det rare er at når jeg har prøvd å smake på en bit med potet eller pommes frites, så smaker det bare ekkelt! Og det som jeg hadde så dilla på før...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.