Jeg har en plan om å prøve å innføre en interesse for kvalitetssjokolade til Norge. Noen som er glade i sjokolade? :) Noen som har hørt om Valrhona? Fransk sjokolade, som selges noen steder i Norge. Av en eller annen grunn tror alle at siden dette er den eneste eksklusive sjokoladen som selges i Norge er det også den beste. Det er ikke riktig. Assagio de Toscana i Pilestredet selger en italiensk sjokolade som heter Amedei. Hvis noen er hypp på å smake farlig god mørk sjokolade, så sjekk det ut! (Dette er eneste butikken i Norge som fører dette merket.) Domori er et annet merke som er verdt et forsøk, men da må man bestille fra utlandet. Domori lager også sjokolade med 100% kakao! Det må jo være noe for de som prøver å være sunne. :)
Er det noen andre her som er glad i mørk sjokolade?
Grunnen til at den mørke sjokoladen blir bitter er at den er laget av dårlige kakaobønner. En type som heter Forastero. Denne er alt opp med hensikt å tåle mer... men den smaker altså ikke det samme. Domori-sjokoladen er laget kun av Criollo-bønner (mindre enn 1% av verdensproduksjonen) som har en mye mildere og søtere smak. Har ikke prøvd 100% sjokoladen selv, men jeg har hørt at det skal være mulig å spise. :)
Hmm... nei, jeg er dessverre ikke utdannet innen det her. Studerer stein jeg. :) Altså bør du være forsiktig med å høre på hva jeg sier.
...men det skal sies at jeg har lest utrolig mye om kosthold og helse. Har brukt nesten all fritiden min de to siste årene på å lese om det og oppsøke terapeuter og diverse. Hvis jeg lurer på noe spør jeg noen som vet... og det er ikke sjelden jeg lurer på noe! :)
Ja, men jeg liker ikke sjokoladene deres. Jeg bruker kakaopulveret da, det er veldig bra kvalitet på det i forhold til de som selges på super'n. Valrhona Cacao Gastronomie 100% er det beste jeg har prøvd så langt.
Den skal prøves ja ! Lurer på om det var den jeg fikk på lavkarbotreff i Køben i sommer. Den var iallefalli italienslk og knallgod.
Har smakt Domori 100% og Michel Cluizel 99%. Ingen av dem imponerte. Men det er kanskje fordi det rett og slett ble for sterkt.
Jau, det må vel bli meg det. Akkurat nå liker jeg best Lindt Excellence 85%. Den er akkurat passe for meg. 10 gram pr dag. Lindt Excellence Madagaskar (70%) bruker jeg til marsipanen (smelter og blander med litt cocosa og dypper hjemmelaget marsipan i). Lindt Excellence Ghana 80% er bare himmelsk smeltet til masipan eller å dyppe friske jordbær i !! :sikle:
Har 4 plater Lindt 99% i skapet. Har hatt dem siden i sommer - de blir sikkert ikke spist på en stund. Kan bruke de i Atkins sin dekadente sjokoladekake.....hadde jeg tenkt.:p
Ja jeg liker mørk sjokolade, og jeg liker Valrhona også- 70%. Smelter den og triller Valnøtter eller Hasselnøtter i den og lar stivne ...nam nam...Event blandet med aprikosbiter. Det har vært min juleknask. Fin å smelte å helle over hjemmelaget is også:D (den stivner igjen)
Kult. Jeg har ennå tilgode å smake Domori og Michel Cluizel. Vet at det er en del som ikke liker Domori på grunn av en litt karakteristisk smak som går igjen i alle sjokoladene de lager. I alle fall... Amedei's Porcelana er kanskje verdens beste sjokolade... I hvert fall ikke langt unna. Det er bare å komme seg så fort som mulig til Pilestredet og smake. :) Det er faktisk bare laget 20.000 av denne sjokoladen i hele verden! Og den koster 1100,- kr kiloen. Men den er verdt alle penga! Jeg liker egentlig også Valrhona's Manjari ganske godt. Synes sjokolade med appelsin og krydder er knallgodt. Men Lindt synes jeg blir for bitter igjen. Hver sin smak... er det ikke sånn det er? For alle som liker sjokolade, sjekk ut: [url]www.seventypercent.com[/url] Der kan man lære om litt av hvert.
Må prøve og få noen kjente i Oslo til og handle for meg. Her oppe på landsbygda er ikke utvalget allverden desverre, så kjøper som regel kvalitetssjokolade når jeg er ute og reiser slik at jeg har en stund.
1100kr kiloen var voksen pris ja, men dette er jo ikke noe en spiser kilovis av! Heller 110kr for hundre gram av denne sjokoladen som man kan nyte i små biter, enn 25kr for 200g Freia sjokolade som jeg kunne bøtte nedpå med før jeg ble fornuftigere i kostholdet og oppdaget mørk sjokolade;)
Skal til Østerrike senere i januar, så får håpe en eller annen butikk i en av alpebyene har skikkelige varer:p
De dyre sjokoladene kommer i 50 grams plater. Altså 55 kr for en plate. Det er ikke så ille egentlig, for det er helt klart ikke en sjokolade man trykker i seg på fem minutter. Du kan ta en liten bit og ettersmaken sitter igjen i en time etterpå.
Norge har generelt sett veldig dårlig utvalg. Lindt er vel eneste som selges i dagligvarebutikker. Valrhona i spesialbutikker og Amedei i denne ene butikken i Oslo. Sveits har nok en del bedre utvalg ja, og sveitserne er kjent for å lage utrolig god konfekt. Berlin er visstnok den byen i Europa som har best utvalg. Planen er å dra dit i sommer og handle sjokolade på i'nt veld og gå på Starbucks og drikke kaffe og spise starbucks-sjokolade. :) (Trodde først at Starbucks var en sånn cheesy USA-kjede, men det viser seg at de lager ordentlig sjokolade og har til og med fair-trade policy.)
Det går forresten an å bestille via internett også. Det er vel eneste mulighet hvis man ikke vil reise til utlandet.
Er det ikke mye aktive karbohydrater i disse sjokkisene ? Ikke det at jeg føler noen lyst på sjokolade da jeg har utført skiftet til fett-brenner for snart 4 uker siden. Men hvis det f.eks var lite fett/protein og masse stivelseskarbohydrater så ville det jo vært ypperlig som et ekstra variasjon ved karboload-dagene mine :-)
Hei, Rune. Jo, det er en del karbohydrater i sjokoladen. Rundt 30 gram tipper jeg. Er i tillegg veldig lite fiber, så det er ikke så veldig gunstig mat. Jeg pleier å spise det carb-load ja. Ellers går det med et par biter på vanlige dager.
Assagio de Toscana i Pilestredet har forresten tenkt å ta inn Domori fra høsten av. Domori har noen veldig gode sjokolader som absolutt er verdt å prøve ut. Håper bare de tar inn den med grønn te. Det må være den beste sjokoladen jeg har smakt. I alle fall en av de beste.
Mørk sjokolade er bare helt vidunderlig. Har alltid likt det best jeg! Nå spiser jeg en del 70 % (f eks Lindts - men fant altså også en på Lidl som var kjempegod) men mest Plamil Organic 87 %, som jeg kjøper på Meny. (De har den i alle fall på Nesttun, men om andre Meny-butikker har den, er jeg ikke sikker på.) Den er billig også... Og lar seg lett smelte og bruke til andre ting. Syns man da den er litt lite søt, kan man bare tilsette litt søtt.
Jeg har lest igjennom innleggene dine og tanken slo meg: "Dette kan jo være Flexxo ". En ting er i allefall sikkert. Peiling har du :) . Btw. lykke til med "the metabolic shift" igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.