< Tilbake til oversikten

Blåtur med trim?

Lotta67 sa for siden:

Arbeidsgiveren min har invitert til heldagssamling og vi er bedt om å stille i uteklær, men ta med sekk med finklær + ting for å dusje til senere om kvelden. Først tenkte jeg ikke så mye over det, helt til en kollega sa at på en tilsvarende tur tidligere, hadde det stått YOGA på programmet! :eek:

Jeg fikk helt noia! Ikke har jeg treningsutstyr som passer, ikke liker jeg særlig av fysiske utskeielser og jeg har ikke lyst til å dusje sammen med de andre kollegene på jobb. Vedkommende sa at mange hadde dratt hjem for å dusje, men jeg vet jo ikke hvor vi skal og om det er mulig - og ikke hva vi skal gjøre. Tror ikke det blir YOGA, siden de har gjort det før, men nå kjenner jeg at jeg gruer meg for denne turen.

Lurer på om jeg bare skal si jeg ikke kan, eller kreve å få vite hva det er før jeg bestemmer meg for å delta. Jeg har jo meldt meg på, så det blir dumt i ettertid å trekke meg.

Det er jo viktig å være med for det sosiale sin del, men altså... med min vekt nå, så føler jeg ikke at jeg har lsyt til å være med på noe som helst. Jeg er sikker på at dere som er her, forstår meg... det er jo en grunn til at jeg er her...

Råd? Tanker om dette? Hva ville du ha gjort?

Jeg vil jo helst ikke fremstå som en pingle heller, jeg ble jo ansatt i juni og det er i en stilling der det er viktig å være med på alt.

Gracella sa for siden:

Huff, den der var vanskelig...

Jeg vet ikke av noe annet enn at du kanskje kan "forstue" en ankel eller et håndledd - sett på støttebandasje fra og med i morgen. eller få en "senebetennelse" med støttebandasje... Da kan du skippe det fysiske og samtidig være med på det sosiale.
Liker ikke i det hele tatt å oppfordre til å komme med hvite løgner, men skjønner godt at du ikke har så lyst til å delta på alt nå :(

Hillelille sa for siden:

Bare sier det, vi hadde 15 blåturdamer på fredagsspinningen vår nå sist fredag... ;)

Lotta67 sa for siden:

Herregud, ja tanken har streifet meg om spinning! Dette vil jeg virkelig ikke være med på om det er noe sånt. Hvite løgner liker jeg ikke, men jeg tror rett og lsett jeg skal melde forfall hvis det blir noe fysisk jeg ikke kan være med på. "Heldigvis" har jeg plantar fasciitt i venstre fot og i helgen fikk jeg skikkelig verk i høyre kne, så jeg tror jeg får bruke det som unnskyldning. Og i tillegg har jeg jo begrensninger i hva jeg kan spise, så lurer på om jeg kan være med i det hele tatt, jeg...

Carisma sa for siden:

Siden det er uteklær dere skal ha er det vel liten sjangse for både spinning og yoga? De gangene jeg har vært på sånt har det som regel vært type natursti, rebusløp, bueskyting og andre "bonding" ting :rolleyes:
Og selv om jeg har vært skeptisk på begynnelsen har jeg alltid hatt det veldig morro. Og det er alltid noen som er mer klønete :D
Dessuten, hvis den som sliter med vekta alltid feiger ut på sånne ting er det ganske fort gjort for de andre å regne seg fram til at det er grunnen.... Skal man gå glipp av all moro her i livet fordi det KANSKJE kan hende man ikke er flinkest til den aktiviteten?

Lava sa for siden:

Som Carisma sier, det står uteklær, så da blir det en uteaktivitet..
Og siden du er nyansatt, så er det nok positivt for deg å møte opp.

:heia: Lykke til, håper du koser deg!

Lotta67 sa for siden:

Det har ikk enoe med at jeg ikke er "flinkest", for det gjør meg ikke noe. Men det er den dusjen etterpå jeg ikke liker. Jeg har stor hengemage etter to kjappe graviditeter + overvekt og jeg har aldri følt meg vel naken sammen med andre, hvis det er dusj i felles garderobe, for eksempel. Jeg har absolutt ingen behov for å løpe rundt naken i dusjen med kollegene mine, hvis det er noe sånt det er snakk om.

Tidligere har jeg også vært med på den type rebusløp etc som blir nevnt her og det er greit. Da er det bare å hoppe over de oppgavene jeg ikke føler meg rustet til å gjøre. Ofte er det jo slik at enkelte oppgaver kun skal utføres av få antall personer i gruppa.

Fikk ikke snakket noe om det i dag, men kanskje jeg gjør det i løpet av uka.

Krizzi sa for siden:

Kjære Lotta67
Jeg skjønner deg veldig godt. På den ene siden har du lyst å være, med så er det det med den forbaska vekta. Og de bergrensingene vi føler ligger der.
Kjenner meg godt igjen.
Kan du ikke bare si til arb.giver at du av personlige årsaker ønsker å vite hva dette går ut på ? Noen annen grunn er ikke nødvendig å opplyse om, hva hun/han tenker om ditt spr skal du ikke tenke på.
Eller du kan rett og slett spørre din arb.giver om dette er aktiviteter som passer alle størrelser og fasonger. Og at du ikke kjenner på at du bl.a har lyst å dusje sammen med flere.
Alle ser at vi er overvektige !og skjønner nok hvorfor du spør. Og hva så ??
Du viser at du har mot med å spørre, er det en god arb.giver tar han/hun hensyn til deg og sørger for at du ikke føler deg dum/ydmyket
Få avklart snarest mulig hva det går ut på så du slipper du å gå å grue deg.
lykke til :)

Dietta sa for siden:

Med uteklær hadde jeg stilt med olabukse og jakke/anorakk. Garantert ikke spinning eller andre veldig fysiske utskeielser, for da hadde dere blitt bedt om å ta med treningstøy.
Skjønner godt at du ikke har lyst til å dusje sammen med kollegaene dine, og det gjør nok alle her. Men - har du tenkt at du kanskje skulle være åpen om det ? Jeg kan ikke tenke meg at noen ikke ville ha forståelse for at man er veldig sensitiv for egen kropp når man er overvektig. Ser av tickeren din at du har planer om å gå ned mange kilo, og godt kollegaer vil sikkert forstå dette. Hvis det skal være felles dusjing, kunne du da dusje alene etter de andre. Så kan du jo slå en fleip om at når du er ferdig slanket, deler du gjerne dusjen med alle samme ;)
Du skriver at det er begrensninger i hva du spiser, så da regner jeg med at du er godt i gang med lav-karbo maten. Det har sikkert kollegaene dine oppdaget også. Hvis ikke fortell om det, og du opplever garantert å få støtte fra alle sammen.
Siden du er så nyansatt, er det sikkert lurt å stille, i hvert fall siden du allerede har meldt deg på.
Hvis du er åpen om hele situasjonen, skal du se at du får den beste weekenden du har hatt på lenge.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre :):):)

Impulsiw sa for siden:

Huff skjønner dilemmaet ditt...du har to valg:
  1. Du driter i hvordan du ser ut, prøver å være stolt over den kroppen du har ...og tråkker til og gir full gass med trening og påfølgende dusjing!

2. Du finner en eller annen unnskyldning for å ikke bli med, en grandonkel har dødd, hjemme med sykt barn, veldig vondt i et kne..osv!

Problemet med valg 2. er at du går glipp av morroa og at du egentlig burde være med. Med valg 1 utfordrer du deg selv og "står i det". En tanke er: Bryr du deg om andre overvektige? Ser du på de i dusjen og vemmes? Neppe...det gjør ikke jeg i alle fall, det eneste jeg er opptatt av er meg selv og min egen kropp... sånn er det vel for de fleste av oss? ;)

Så jeg synes du skal gi bånn gass og gå for nr 1! :D

Lotta67 sa for siden:

Takk for svar! Et annet aspekt ved dette som jeg ikke har nevnt, er at jeg de siste årene ikke har vært noe særlig ute på byen og jeg har ikke drukket på fire år. Rett og slett fordi jeg ikke har følt behov for det. Mannen min og jeg trives best hjemme og vi har også to gutter på 2 og 3 år og er ikke så fleksible. Hver eneste gang vi blir invitert på noe, er det: "Å, nei!" Så det er også dette inne i bildet.

Jeg har heller ikke vært på kino på 3-4 år. Dette har ikke med vekta å gjøre, men mer at vi har to fulle jobber og mye å gjøre med guttene, også om kveldene. Og da orker vi ikke å haste av gårde på noe. Men - vise overfor hele jobben hvor dårlig form jeg har? Det føler jeg ikke noe behov for i det hele tatt.

Og jo, jeg ser meg gjerne rundt på andre når jeg er i felles dusj. Mest legger jeg merke til slanke, voksne mødre i 40-årene med flate mager og som ser ut til å ELSKE enhver form for sport og friluftsliv! Og dermed tenker jeg at "ser jeg på andre, så ser de sikkert på meg også".

Impulsiw sa for siden:

Så du vil egentlig ikke ha noe svar? Du har jo allerde bestemt deg ;)

Krizzi sa for siden:

..Rett og slett fordi jeg ikke har følt behov for det. Mannen min og jeg trives best hjemme......... Hver eneste gang vi blir invitert på noe, er det: "Å, nei!" ....
...... Og da orker vi ikke å haste av gårde på noe. Men - vise overfor hele jobben hvor dårlig form jeg har? Det føler jeg ikke noe behov for i det hele tatt....

Men da er vel svaret gitt :rolleyes:

Margrethe sa for siden:

Det ser ut som du har bestemt deg. Men jeg ville bare si at jeg tror du krisemaksimerer litt hva folk egentlig bryr seg om. De fleste ser vel at du har litt mage til vanlig - og om du dusjer etter dem viser det jo ikke noe mer.

Dersom det for jobben er viktig å være sporty og være med på ting, så ville jeg gjort en innsats for det. Ta med noe egen mat du kan spise i tilfelle, styr unna alkohol dersom du ikke vil drikke (det er helt legitimt) og gjør det beste ut av det.

Rottis sa for siden:

Når du blir bedt om å stille i uteklær tipper jeg at det ikke er noen store, fysiske utfordringer du står overfor. Der jeg jobber kunne jeg tenkt med rebusløp (uten noe særlig løping) eller elvevandring. Dersom du jobber på kontor kan jeg også tenke meg at det er flust med mennesker som er i samme eller dårligere form for deg.

Ang. dusjingen kan du dra hjem å dusje (antakelig får dere kanskje en time eller to til å "stæsje" dere opp, og dersom du bor i rimelig avstand fra jobben er jo det løst), dusje før/etter de andre eller i en handicap/treningsdusj dersom dere har det.

Som noen andre her har påpekt har du vel gitt deg ditt eget svar. Jeg tror nok at du ville gjort det lettere for deg selv om du ikke hadde lagt så mye vekt på vekta, og heller kost deg. Folk ser jo at vi har en del ekstra kilo på kroppen, uansett om vi har klær på oss eller ei. Det kan nok være folk tenker "fysj og æsj!", men hva så? Det sier mer om dem enn oss.

Cyan sa for siden:

Hvis du ikke hopper i det nå, kommer du noensinne til å hoppe i det?

Å stille i uteklær betyr bare at dere skal være ute. Hadde det vært trening eller store fysiske utskeielser hadde de gitt beskjed om at dere måtte ta med treningsklær og joggesko. Å vente med å dusje til de andre er ferdige er helt legimitivt. Folk skjønner det hvis man ikke vil dusje med andre :ja:

Det ser ut som du allerede har bestemt deg, men dess mer man sier nei og kommer med unnskyldninger dess vanskeligere er det å si ja senere. Jeg har tidvis sosial angst pga vekta mi, og det er ekstremt hemmende og blir en vond sirkel man ikke kommer seg ut av. For hver hvit løgn man kommer med blir det enklere å komme med den neste hvite løgnen.

Hilsen ei som selv hoppet i det i helga og endte opp med å ha en av de hyggeligste kveldene på lenge.

Carisma sa for siden:

Skyld på mensen, det var jo en helt legitim grunn til egen dusj/dusje alene i skoletida :ja:

Lisbeth Falling sa for siden:

Jeg synes du rett og slett skal be om å få skikkelig informasjon om hva dette inneholder. En god arbeidsgiver skal ikke utsette sine medarbeidere for pinlige og stressende ting.

Carisma sa for siden:

Dette fikk meg forøvrig til å tenke på da jeg var på studietur til Tyrkia... Grudde meg i månedsvis til å ligge ved bassenget med de andre i klassen. Men jeg vill jo ike gå glipp av to uker med soling heller! Så jeg ga F... Og på en litt fuktig "betro seg til"-kveld på turen fikk jeg vite at alle så på meg som slankere/bedre form enn flere av de andre, fordi jeg var mer meg sjøl og ikke opphengt i at jeg ikke var tynnest :rolleyes: Jeg lo godt og lenge av det, men i ettertid har det jeg faktisk ofte tenkt på akkurat det.
Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det! :D

Impulsiw sa for siden:

Godt sagt..signerer den! :D

Lotta67 sa for siden:

Mange innspill her! Skal ikke gi meg hen og svare alle, men signerer heller den jeg liker best:

Kan vel trygt si at jeg ikke liker blåtur!

For å si det sånn, om jeg forteller mye mer nå, blir det for mye detaljer som jeg ikke vil skrive her. Arbeidsgiveren min er en slik type der helse og aktivitet er viktige elementer. Dette er jo også en heldagssamling med faglig stoff og noe aktivitet med middag om kvelden og retur kl tolv om kvelden. Antakeligvis skal vi med buss/båt et eller annet sted? Jeg vil jo ikke gå glipp av det faglige. Men det jeg ønsker, er muligheten for å RESERVERE meg mot ting jeg ikke vil være med på. Å lyve, svarte eller hvite løgner, er ikke noe for meg.

Men jeg liker altså ikke dette HEMMELIGE. Jeg vet heller ikke om det er en fellesdusj eller hva det er, men om det er i nærheten av hjemmet, drar jeg heller ingenting.

arkine sa for siden:

jeg forstår deg veldig godt ,, er sånn selv ...satt også inne i flere år ,, vel gjør det vel enda ..nå har jeg ikke ungene og skylde på mer ,,

og hvor mange ganger har jeg ikke tengt ,, bare jeg blir tynn , skal jeg gjøre ditt og datt,,,
men kjære deg og kjære meg og alle andre
vi går glipp av så veldig mye morro ved og tenke sånn
og innerst inne så tror jeg ikke at folk ser extra på oss om vi er overvektig,

det handler jo om og like seg selv , da liker andre oss også .. fordi vi får en helt annen holdning ser mer fornøyd ut,,
så alle oss ,, lev livet mens vi kan , i morgen kan det være forsent

jeg skal også prøve på det

sikker på at du ikke kommer til og angre om du tar mot til deg og blir med på tur ,,

Løvetann sa for siden:

Jeg tenker slik at hvis tanken på å skulle delta på dette kjennes som en belastning og du blir stresset av å tenke på det - da skal du rett og slett gi deg selv rom til å droppe det.

Meningen med en blåtur er at det skal være gøy, man skal ha positive forventninger til den. Slik fungerer det ikke for deg. Det synes jeg at du og alle andre skal ha respekt for!

Jeg har selv slitt med angstproblematikk og i den forbindelse opplevd at overraskelser, hemmeligheter o.l. var veldig belastende. Det er lov å ha det slik! Det må være lov å ikke ha lyst til å vise kroppen sin! Det må være lov å kreve en rimelig kontroll og forutsigbarhet i det man skal delta på!

Og dessverre: Når man først blir med og er på stedet, blir det fryktelig vanskelig å trekke seg. De fleste respekterer ikke andres grenser, og mange aktivitetsledere ser ut til å finne en egen sadistisk glede i å presse folk som er overvektige eller i dårlig form. (De vet jo ikke hvordan det er å slepe på all denne vekten.) Selv når man anstrenger seg så man nesten spyr, blir man møtt med "Å, kom igjen da!" og lignende utsagn.

Jeg har deltatt i noen idiotiske fellesaktiviteter (inkludert trommesirkel) opp gjennom årene som bare har fått meg til å føle meg dum, krenket, stressa osv. At andre opplevde det annerledes er flott, men slik har det vært for meg. Det er ikke alltid det blir gøy, uansett om man prøver å være positiv!

Respekter deg selv og gjør det som føles riktig for deg.

:goodluck:

Lotta67 sa for siden:

Høres sikkert litt rart ut, men jeg er ikke så opptatt av hva andre folk tenker om meg. Jeg er mer opptatt av at JEG SELV ikke trives i den og den situasjonen. Ser at mange svarer at jeg ikke må tenke på at andre ser på meg eller tenker tanker om meg. Dette er noe som bare har vært sånn i hele livet mitt.

Jeg er ganske reservert mht til kroppen, men må jeg, så må jeg. I sommer var jeg på badeland i Danmark og jeg har ofte vært på naturiststrender.

Det jeg kicker på, er at vi eventuelt skal bli litt nære og intime med KOLLEGER. Det gidder jeg ikke. Men jeg vet jo absolutt ingenting om hva som skal skje og hvor vi skal dusje, annet enn at vi skal pynte oss for middag etter "noe".

Lotta67 sa for siden:

Må bare melde at i morgen er turen...

Jeg har en mistanke om hvor vi skal og hva vi skal gjøre og gruer mer om mulig enda mer for det. Men får bare få det overstått.

Skal pakke sekken i kveld med dusjetøy og finklær og finne fram varme klær til i morgen. Har fremdeles ikke fått meg regnbukse, så jeg får bare dukke opp uten. Har regn- og vindjakke, støvler og sydvest. Og i morgen har de meldt et uendelig regnvær her!!! Ugh! Har fått beskjed om at vi ikke er hjemme før 01:15 i morgen natt :-(

arkine sa for siden:

god tur , du skal se det blir bedre enn du trodde
og det er fult lovlig og si at du ikke vil ha alkohol,

Dietta sa for siden:

Lykke til :)

Lotta67 sa for siden:

Takk for det! Vi kan jo alltid håpe. Skal kle meg med ull innerst, i hvert fall.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.