< Tilbake til oversikten

Ned 10 kg til jul: uke 42 - skravletråd

Vatti sa for siden:

Ny uke, nye muligheter. Henger dere med, alle sammen??

Jeg har pakket vekk vekten. Skjövet den laaangt inn under badekaret. Jeg veier og veier og veier meg og blir frustrert fordi jeg gär opp og ned i vekt hele tiden. Sä nä skal jeg konsentrere meg om ä väre flink helt til neste veiedag som er fredag, uten ä veie meg i mellomtiden.

Hmmm, jeg har 7 kg igjen til jul. Det BÖR gä, og jeg kommer til ä föle meg mye bedre när jeg skal gä rundt juletreet uten sä tydelige bilringer, dobbelthaker, bollekinn osv.

Har dere noen spesiell premie dere skal unne dere när dere när mälet??

Vatti sa for siden:

Og stor takk til Ketomamma som holder orden pä resultatlisten!!

Lykke Li sa for siden:

Du er jammen flink som klarer å legge vekk vekta. Jeg har det på samme måten som deg, og etter å ha hatt en knallstart sist uke, har jeg denne uken vippet opp og ned i vekt. Heldigvis kom jeg meg under streken når uka var over.

Jeg synes det er like spennende å veie meg hver morgen, og klarer nok ikke legge vekk vekta enda;)

Belønningen blir en skikkelig shoppingrunde til jul. Og da blir det nok ikke på Hennes og Maurits)))

Lykke til videre

catzie sa for siden:

Jepp, supert av Ketomamma:D!!!!

Lurer* sa for siden:

Helt klart takk til Ketomamma.

jeg har bestemt meg at vekta kun skal brukes mandags morran, men sliter litt med å holde der;)

Premien min kommer om 2,5 kg da har jeg klart mitt første del mål, nemlig 15kg. Men skal ikke se bort i fra at det kan bli en ekstra shopping runde når målet for denne utfordringen er unna gjort...da har jeg klart totalt 20kg, så da kan jeg unne meg en ekstra shopping runde eller hva?

Vatti sa for siden:

Jeg har satt opp en nedtellingsliste der jeg har ulike premier ved ulike vekt-punkt. Jeg mä jo belönne meg selv jevnt og trutt... Heheheh.

Pä listen min stär det alt fra ny veske, spabehandling, nye sko, regnjakke.. ved -10 kg stär det fleecejakke og jeg mä virkelig henge i for jeg fryser jo när det er sä kaldt. När jeg er -10 skal jeg bli sä god og varm i min nye fleecejakke, men för den tid blir det ingen nye plagg. Jeg orker ikke ser ut som jeg gjör lenger. Orker ikke kjöpe klär til en kropp som jeg mistrives med.
Men om 10 kg (altsä om "bare" 7 kg til) DA kan jeg kjöpe noe. Gleder meg til det.

Og när mälet er nädd vil jeg innvilge meg en fin ferie. En ukes pakketur til syden eller noe. Fär bare häpe at inntekten stiger i takt med at vekten synker. Men det er kanskje for mye ä häpe pä...

jvb sa for siden:

Når jeg når det ultimate målet på 95kg (-38,5) så skal jeg brenne alt tøyet mitt foran blokken her i et severdig, hedensk rituale med stor festivitas. Hmm kanskje kjøpe ny garderobe først og så kvitte seg med det gamle...

Hmm kanskje ikke drikke kaffi så seint... :D

Carisma sa for siden:

Ukesturer til syden får man jo ned til 500 kr hvis man følger medpå restplassene, så det trengs ikke fryktelig mye inntekt for å få til en tur :D Så lenge man velger land som ikke har Euro er det billig å være der også.

klompenmio sa for siden:

Hei alle sammen:o

Jeg har vært her inne å lest skravletrådene deres.Jeg syns dere er flinke altså!!!

Jeg vil gjerne bli med dere jeg..
Litt om meg: jeg er kvinne,32 år gammel. De siste to årene har jeg ligget på ca 82-87 kg. det er etter å ha gått ned noen og tyve kg på halvannet år. Det gjorde jeg ved å spise magert og mindre.
Jeg sliter veldig med å bli kvitt de siste 15 kg jeg vil ha av. Jeg har gått på ketolyse i 4 eller 5 uker,men jeg gikk ikke ned i vekt, så det hadde vært flott om jeg kunne få bli med dere her å få råd og tips.
I ukene jeg gikk på ketolyse var jeg i ketose nesten hele tiden. Jeg har vært masse her inne og sett på hva andre spiser,og hva jeg spiser,og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt.
Nå har jeg tatt en uke pause,og skal begynne igjen på søndag eller mandag, og håper jeg får det bedre til da.
Noe av grunnen til at jeg ikke hadde vektnedgang er kanskje fordi jeg begynte på ketolyse rett etter to uker på pulverkur.
Når man slutter på pulver pleier en jo legge på seg en to tre kg bare av å begynne å spise, men det gjorde jeg ikke. Det er positivt!

håper det er greit at jeg blir med dere her, og jeg kommer sikkert til å spørre og grave masse om hva dere spiser og sånt..:)

Lurer* sa for siden:

Rå bra!!!! Det hadde vært fantastisk kult å brenne klærene, et virkelig bra punktum for alle kiloene:lol:

catzie sa for siden:

Klæææææe klær klær og atter klær!!!!!
Det er FANTASTISK å kunne kjøper klær i normale butikker i normale størrelser som faktisk ser fin ut på en!!!
Så mine delmål premieres alltid i nye klær, selv om de blir for store de og, gleden ved å kjøpe dem (at de passer) gjør at det er verdt hver krone :D

Vatti sa for siden:

Kult!! Jeg stiller gjerne som publikum om du bor i närheten. Jeg liker egentlig litt utagerende oppförsel, og klesbrenning höres jo flott ut.

Vatti sa for siden:

Fint at du vil väre med! Jeg er nybegynner selv sä jeg skal väre litt forsiktig med ä gi räd. Sä flink du har värt allerede, da!!

Vatti sa for siden:

Forresten: bare tre dager igjen til neste veiedag!!

klompenmio sa for siden:

Takk!
Jeg starter igjen søndag eller mandag;o)

jvb sa for siden:

Målinger og oppdatering av resultater

Det er trolig en kjempejobb å oppdatere resultattråden og finlese seg gjennom alle postene, så jeg har tenkt litt på en forenkling (iallefall sånn som jeg ser det da hehe) men vet ikke om det er noe stemning for det:

Begynte å lage vektlogg.info, som et sted for å lagre mine målinger, men hvis det er noe interesse så tenkte jeg å utvide funksjonaliteten slik at man kan melde seg på grupper, og at man da kan lage en resultatside pr gruppe som lett kan klippes/limes inn i forumet her (eller man kunne lage en bbcode for forum-systemet så det automatisk oppdaterer tabellen selv, det må isåfall forum/systemadmin her gjøre)

Vektloggen jeg har laget tar forøvrig maks en måling pr dag, det er kun dato og vekt som er påkrevd - men man kan også lagre endel andre interessante enheter.

Jeg har ikke laget noen side for å melde seg på grupper, og for å sette mål, men det er ikke noen hindring for å registrere data. Og det er litt upolert ennå, så ikke utrolig om du finner noen stavefeil og synes fargene er grelle hehe

Hvis noen har lyst til å ta en titt er det iallefall bare å gå inn på vektlogg.info, registrere e-post og kallenavn (anbefaler samme som på forum) så får man passord tilsendt på e-post. Du kan bytte passord når du har logget inn og det lagres kryptert (med MD5) så jeg kan ikke vite hva du har og glemmer du det må du få et nytt (fra login-siden).

Om du logger inn er det supert om du kan lagre data for noen uker bakover. (Enklere å utvikle når man har reelle data å trikse med)

ketomamma sa for siden:

Sorry, jeg har ikke kommet innom de siste 3 dagene, men listen er oppdatert nå.:rolleyes::p

Og... jeg er over halvveis!!:D Hurra, dette går jo så det griner!

dinapo sa for siden:

Så flink du er ketomamma!!:-) Blir både glad på dine vegne, og trist på mine egne for at jeg er "stuck" her jeg er:-) Vurderer å melde meg av 10-kg tråden, siden det blir litt for ambisiøst etter 5 uker på pulver først....så kanskje 5 kg er mer min gate....vi får se....

Stå på alle for kjemperesultater, det er jo egentlig en seier ALLE gram vi går ned;-)

Anom sa for siden:

Ååh, er så deilig å være hjemme hos meg sjøl, og egne rutiner.
Sto fast på vekta fra fredag til i går. I dag hadde jeg "ramla ned" 400g.

ketomamma sa for siden:

Så flott!:D Ja, det er alltid best når man får styre på selv..:o

aslaug sa for siden:

Guri som jeg gruer meg til fredag!:eek::eek: (veing)

Anom sa for siden:

Nææ, gruer meg ikke, er mer spent. :)

eggis sa for siden:

Også spent, veiedag i morra:)

Bixen sa for siden:

Hei, hei! Kan jeg slenge meg med her?

Begynte på ketolyse i mai, hadde pause hele juli, og har gått ned rett over 20 kg frem til nå! Er veldig fornøyd, men skal ned de 10 siste kiloene nå. Stresser ikke med dem, men håper jo at jeg er kvitt dem til jul ihvertfall! :D

Anom sa for siden:

Jadda, hiv deg med :)

eggis sa for siden:

Ned -1,9 kilo denne uka, fornøyd:)

Anom sa for siden:

Urk....opp 400g, og nå som det er veiedag i morra!??

Jeg skylder på ei baconpølse. Det var 5 karber i 100g, men jeg holdt meg innenfor mine 15g pr.dag.
Men lell (likevel) så kjipt.

nekter plent å oppdatere tickeren min oppover :mad:

Gladlaksen sa for siden:

Hei alle sammen :p
Idag viste vekta 69.2, altså 800 gram ned siden sist torsdag. Er egentlig veldig fornøyd med resultatet etter en uke med oppblåst mage og smerter i forbindelse med overgangen til ketogen mat...Fyyy så vondt det er når magen ikke er medgjørlig:eek: Heldigvis mye bedre idag :p Har hørt rykter om at det er vanlig med litt problemer med mage/ fordøyelse til å begynne med,noen med erfaringer?

Stå på :D

Rottis sa for siden:

Jeg sleit en del med hard mage til å begynne med. Drikk en del vann og inkluder grønnsaker i maten, så går det lettere!

Ned 1,2 kg denne uken! Over to smørpakker!

Christina79 sa for siden:

Jeg opplever også at vekta går mye opp og ned, det er snakk om 1 kg opp og ned. På søndag formiddag så veide jeg 1 kg mindre enn da jeg veide meg mandag morgen.. Nå står vekta mi på et fast sted på i gangen. Den kan visst vise feil hvis gulvet ikke er helt i vater (sånn som på badet). Tror kanksje det er best å kun veie seg på fredager så slipper man å oppdatere tickeren med feil vekt. Tror ikke veiinga mi i morgen tilsvarer det det står på tickeren:confused:

Elin lurte på om hva man vil unne seg i premie. Jeg tror jeg skal unna meg noen vafler med bakemiks når jeg har gått ned 5 kg. Er det noen som har prøvd å lage disse vaflene? Er lappene bedre kanksje?

En ting jeg "unner" meg hver kveld er en liten blanding av CC, fløte og noen frosne bringebær som jeg moser sammen i stavmikseren (det blir nesten som fløteis, bare ikke så søt), den inneholder bare 2,5 kb og smaker godt. Nam - nam

Imrg skal vekta oppdateres. Lykke til alle sammen:)

Anom sa for siden:

Jeg skal oppdatere tickeren i morra, uansett hva resultatet blir.
Har tenkt mye på hva jeg dytta i meg i går. Skyldte på ei pølse.

Men, i gårkveld stappa jeg innpå reker med mye majones.. Hmm..

aslaug sa for siden:

Jeg gikk jo ikke ned denne uka, men har i hvertfall kommet opp i en fettprosent på 70. Det blir for mye proteiner fordi jeg spiser mye melkeprodukter.

Vatti sa for siden:

Tja, jeg kjenner vel også at jeg er litt ambivalent med tanke på morgendagens vekt. Men det er jo bare å skjerpe seg dersom den skulle vise "feil" vekt. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd. Ang problemer med overgang til ketogent kosthold.... Jeg har ikke hatt problemer med magen (snarere tvert imot, egentlig) men jeg har hatt litt hodepine og så har jeg litt blod i urinen. Kan det skyldes at jeg spiser for mye proteiner og drikker for lite vann, tro? Er dere over abstinensstadiet? Jeg har merkbart mindre søthunger enn tidligere. Har ikke uoverkommelige problemer med å gå forbi smågodthyllen i butikken lenger - selv om jeg fremdeles stopper opp og studerer dem en stund før jeg klarer å gå videre. Men det er stadig ulike akutte behov. I dag, f.eks, kunne jeg glatt byttet sykkelen eller TV i en pose med boller. Men boller er jo no-no. Dere som slanker dere i denne gruppen, vet dere hvorfor dere har blitt større enn det dere ønsker å være? For min del kan jeg vel si at jeg har overspist. Jeg tror jeg har et snev av sånn "addict personality" og har glatt skippet frokost for så å spise to ispinner (eller flere) på rappen. Jeg har ikke spist et kakestykke, jeg har spist kake til det var tomt. Jeg ER sånn. Kan ikke drikke en øl, må drikke MANGE øl. Klarer ikke spise LITT ostepop, jeg må spise hele posen. Klarer ikke spise EN is, må spise FLERE is. Skjønner dere? Jeg prøver å være litt mer bevisst på hva jeg spiser. Spiser 3-4 måltider hver dag og spiser ikke lenger to sjokolader på rappen bak buskene ved butikken... Tja... Vi SKAL klare ti kilo til jul. Det kommer til å gå veldig fint. Vi ER jo flinke!!!

Vatti sa for siden:

hvilke melkeprodukter spiser du? Rømme, fløte og ost er vel det jeg spiser.

aslaug sa for siden:

Spiser minst ett beger cottage hver dag, masse hvitost og smøreoster.
Ikke så mye rømme og smør egentlig.
I dag har jeg kjøpt Kviteseidsmør som jeg tok noen skiver av i kveld og vips så spratt fettprosenten opp.
Er det riktig at fettprosenten bør være minst 70%?:):)

Krizzi sa for siden:

skjønner ikke helt:confused: hvordan vet du hva fettprosenten er ??

aslaug sa for siden:

Jo fordi jeg registrerer alt jeg spiser på et nettsted som heter Somebody. Der kommer det opp fordeling av maten. i gram og prosent.:):)
Det er tidkrevende og koster penger, men må holde på med det til jeg er skikkelig inni det med lavkarbo!:D

Krizzi sa for siden:

Så smart:rolleyes: takk for svar, igjen ble jeg litt klokere:D

Det med 70 gr fett på 100 gr står det ikke i boka til Torkil iallefall. Det står at man ikke skal overdrive spisinga også, og hopper man over et måltid gjør ikke det noe. En stor del av kosten skal være fettholdig, men 70 prosent hørtes ekstremt mye ut da... Jeg teller karbohydrater, og av og til så regner jeg ut på den kalkulatoren på diett.no, den er forresten gratis. Også passer jeg på å spise fete produkter som rømme og fløte i salater og omeletter. Det funker iallefall for meg og er konstant i Ketose:)

Og Elin jeg er også i utgangspunktet sånn storspiser. Får skikkelig kick. Kan spise godteri og boller til jeg nesten spyr når jeg først setter igang. Men nå på Ketolyse så er jeg ikke opptatt av godteri. Så det hadde kommet julegodteri i butikkene i går og tenkte at "det der er det lenge til jeg får smake". Det er jo tortur å stå å se på det. Jeg er sikker på at krumtablettene demper det akutte søtbehovet, og det jevne blodsukkeret på ketolyse sørger for at jeg ikke blir så sulten. Imrg er det veiing og alle er flinke. Gleder meg nesten allerede til neste fredag:D

Kitt sa for siden:

Hun mener at 70% av energiinntaket skal komme fra fett!
1 gr fett inneholder 9 kcal
1gr protein inneholder 4 kcal
1 gr karbohydrat inneholder 4kcal

Spiser du 15 gr karber er du oppe i 60 kcal, så skal du ha ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt og skal det som er igjen dekkes opp av kcal fra fett!

På ketolyse ligger nok de fleste rundt 70- 80 energi% fett! Det er liksom det optimale!

jvb sa for siden:

Samme her. Og tidvis depresjon/nedstemt->trøstespising. Men ikke nå lenger :)

aslaug sa for siden:

Ja det var fint forklart Kitt! :D:D

Anom sa for siden:

Sånn prøver jeg å holde meg.

Fett: 124g = 76%
Prot: 78g = 21%
Karb: 15g = 3% (ligger ofte på 11-13 karb)
= ca 1488 kcal

Vatti sa for siden:

Jeg mä ha veiedag i morgen. Vi forsov oss, alle mann og mätte styrte ut dören og siden jeg ikke vil veie meg när alle er pä badet og kan se sä ble det ikke tid til det. Sä jeg registrerer vekten min i morgen tidlig.

Argh, kjenner at stress ikke er bra for slankemotivasjonen.

Charlott sa for siden:

Har et lite dilemma... Spiser jeg det fettet som trengs for å være i ketose har jeg magesmerter og diare ut av en annen verden. Men, jeg har svært lite sug etter altmulig og trives med kostholdet.
La om til type Fedon for å være snill med magen, magen fungerer helt utmerket, men jeg er fysen store deler av døgnet og synes spisinga begynner å ligne gamle takter.. For gjort at det sklir ut litt :o

Så, hva gjør man ? Prøve en runde til med Ketolyse og håpe magen roer seg ?

Ok, det var avansert regning... Hmmmm.. Kankje jeg ikke spiser fett nok da. Regner med at olje går under fett også da. Har masse olje på salaten. Kommer man ned i under 1500 kalorier så skjønner jeg at det går fort nedover. Selv orker jeg ikke den veiinga og målingen av karb. Tar en test på diett.no av og til og ser om jeg ligger innenfor kb antallet, det for holde. Gått ned 2,5 kg på to uker så er fornøyd jeg:)

Carisma sa for siden:

Ikke nødvendigvis. Under 1500 kcal er det stor sjanse for at kroppen går i sparemodus, og da går man ikke ned i det hele tatt :nei:

Det er mye man må passe på. Tenkte det ikke var så nøye med kaloriene siden man kan hoppe over måltider. Spiser bare mindre og mindre og det er jo ikke bra da er det større sjanse for sparebluss. Er jo nesten ikke sulten. Jeg får tvinge i meg litt ekstra, spesielt fett om jeg stagnerer.:o

På diett.no er det kakediagram med prosentandell av næringsstoffene. Så da finner jeg det ut uten å bruke kalkulator:)

Anom sa for siden:

Hvor mange kalorier er det best å ligge på da?
Husker ikke hvordan jeg kom frem til de jeg har som "grense", men husker det virket lite (sånn totalt)

Virker som Kitt har god kontroll på det der. Du kan jo høre med henne?Ser du har 78 proteiner om dagen så burde jo det tilsvare kroppsvekten? Jeg regnet ut meg selv i går og kom på 8 gr proteiner mer enn kroppsvekt og 74 % fett, og det vil vel si at jeg har ligget på for høyt energiinntak. Det ble utregnet til litt i underkant av 1700 kcal. Så jo tyngre man er jo høyere energi-inntak, er det ikke slik det blir Kitt?

Carisma sa for siden:

1-1,5g protein pr kilo for lite til moderat aktive, 2 om man trener mye eller driver tungt kroppsarbeid. Så 8 mer enn kroppsvekta er innenfor grens med god margin. :ja:

arkine sa for siden:

kjente meg så godt igjen på innlegget ditt anngående spising av is og kaker ,ostepopp ,osv. ,,men øl klarer jeg meg uten (liker det ikke)

og henger meg gjerne på 10 kilo ned til jul

arkine sa for siden:

blir gjerne med på det ritualet:D:p

Anom sa for siden:

Jeg fikk høre fra ei da jeg startet, at hun brukte proteiner, tilsvarende den vekta hun skulle ned til.
Så 78 (protein) er den vekta jeg skulle ned på. Startet på 93 kg, så det er mulig det med 78 protein egentlig er noe for lavt sånn sett.

Spørs om jeg må ta regnestykket på nytt..

Kitt sa for siden:

Jeg tenker vel at du burde etterstrebe å ligge i mellom der et sted!
Altså ikke ta det helt bokstavelig. Som Carisma sier, du kan godt ligge litt over 1gr pr kg kroppsvekt, gjerne mer om du er veldig aktiv!

Kroppen trenger jo proteiner ut i fra hvor mye du veier, ikke hvor mye du burde veie! Jo større man er, jo mer muskler å vedlikeholde!;)

Anom sa for siden:

Takker.

Pr i dag, er jeg på 83,2 kg, og som regel prøver jeg ikke overstige det tallet.
"Formelen" min er på

pr.dag       Fett  124 g
  Proteiner             78       g

Karbohydrater 15 (sånn ca)
Kcal 1488

Jeg får kanskje ta det regnestykket på nytt. men det har funka så langt da.
Bare jeg kommer på hvordan jeg gjorde det, regnestykket asså. :p

Amereta sa for siden:

Akkurat startet på fase 1 (snart en uke :) og målet er helt klart å gå ned 10 kg til jul.
Fint å ha en gruppe - hvor man kan dele erfaringer og gleder :)

Bixen sa for siden:

Jeg veide meg i dag og har gått ned hele 300 gram på en uke. :knegg:
Men nå er jeg jo snart "ferdigslanket," så jeg er forberedt på at det går saktere nå. De 20 første har jo gått veldig kjapt, så jeg får være mer tålmodig nå...

Nemo sa for siden:

Hei alle sammen=)

Jeg trenger litt hjelp! Hva er et must å ha i kjøleskapet og i skapet i tiden fremover? Jeg har veldig vansker for å finne på nye ting å spise, så det er lettere å droppe maten i stedenfor å prøve å finne på noe nytt..

Hva har dere i kjøleskapet?:)

Kitt sa for siden:

Du kan ta en titt i denne tråden!:D

Nemo sa for siden:

Åh! Tusen takk! Akkurat det jeg trenger;)

Anom sa for siden:

Jeg vet ikke om jeg kjøpte noe dumt i dag. Vita hjertego' flytende plantemargarin.
Tenkte det ble enkelt å bare tømme på blomkål/brokkoli da jeg koker den i mocro.

Smart, eller dumt? Vet ikke om den er helt "lovlig".
[img]http://www.vitahjertego.no/storhusholdning/_binary?id=4971[/img]
Innhold per 100 g vare

• 3150 kJ (765 kcal) Energi

• <0,5 g Protein

• <0,5 g Karbohydrat

• 85 g Fett Hvorav · mettede fettsyrer 8 g · enumettede fettsyrer 33 g · flerumettede fettsyrer 38 g

• <0,5 g Kostfiber

• 0,6 g Natrium (tilsvarer 0,8 g salt)

• 900 mg (113 %¹)Vitamin A

• 8 µg (150 %¹)Vitamin D

• 28 mg (280 %¹)Vitamin E

¹ av referanseverdien

www.vitahjertego.no/storhusholdning/Produkter/Vita+hjertego%27/Margarin/2232.cms

Kitt sa for siden:

KAST DEN!

Det er margarin:eek::eek::eek:!

Og det vil vi ikke ha noe av!

Når jeg lager blomkål/brokkoli/rosenkålmos, koker jeg det i mikroen 3-4 min (avhengig av mengden) med lokk/plast over.
Etterpå tilsetter jeg 3-5 skiver meierismør og feks hvitløk, fetaost, baconost før jeg moser med stavmikser.
Det er alt! Ikke noe fløte med karber, bare smør! MEIERISMØR!!!

Anom sa for siden:

Akkurat ja, var redd for det svaret.
Men en kan jo bli forvirret da en leser bakpå flaska på innhold fett, prot og karber, at sånn sett er den jo ehh, lovlig??

Kitt sa for siden:

Sånn sett er den lovlig, men margarin?:eek:

Har du ikke lest trådene her inne om margarinens forbannelse?:p:D

Skal se om jeg finner dem igjen! Lenge siden noen har "bumpet" dem!

Anom sa for siden:

jooooo, men ehh, jeg tenkte ikke så langt da jeg var på butikken. Skulle "bare" ha noe flytende..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.