< Tilbake til oversikten

Brun saus (jevnet/tjukk) uten mel

LenaBeatrice sa for siden:

Kopierer teksten fra bloggen min:

Et eller annet sted på nettet har jeg lest at man kan bruke eggeplomme til å jevne saus så den blir tykkere.
Det måtte jeg prøve i dag, og det funket helt utmerket!
Vi hadde skinkesteik til middag i dag, og jeg brukte krafta fra denne steika til sausen

Tekst til bilde 1:
Dette ble resultatet. Sausen ble brun og fin og passe tykk. Smakte veldig godt!
Jeg silte krafta fra steika over i en liten kjele, vispet i en eggeplomme og lot det hele småkoke en liten stund.
Jeg hadde veldig lite kraft, 1-2 dl, og det holdt med en plomme, men jeg tror man trenger mere hvis man har mere kraft.
Hadde ikke i noe ekstra for å få til brunfargen, den ble sånn av seg selv

Tekst til bilde 2:
Jeg kuttet purre, selleri og gulerøtter som jeg la under steika i en ildfast form. I tillegg la jeg på noen klatter med smør og litt buljongpulver. Det ble kjempegod kraft, og det var denne jeg jevnet med eggeplomme

Linn H sa for siden:

mmmmm:sikle: ser veldig godt ut.
dette skal prøves!

mål:littavetmenneske sa for siden:

Så bra idé å med eggeplomme! Det skal eg huske! Eg pleier ofte koke grønnsaker i kraft eller steike de sammen med kjøtt/fisk i ovnen. Grønnsakene knar eg så gjennom ei sikt, eller blitzer med stavmikser e.l og bruker som jevning. Dette fungerer og gir god smak, men eggeplommen gir helt sikkert meir "sausekjensle". Eg trur eg skal prøve ein kombo neste gang. Supertips- tusen takk!

mål:littavetmenneske sa for siden:

Så bra idé å med eggeplomme! Det skal eg huske! Eg pleier ofte koke grønnsaker i kraft eller steike de sammen med kjøtt/fisk i ovnen. Grønnsakene knar eg så gjennom ei sikt, eller blitzer med stavmikser e.l og bruker som jevning. Dette fungerer og gir god smak, men eggeplommen gir helt sikkert meir "sausekjensle". Eg trur eg skal prøve ein kombo neste gang. Supertips- tusen takk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.