< Tilbake til oversikten

Lavkarboskepsis

Sungrazer sa for siden:

Når man er på lavkarbo er det mange spørsmål jeg stiller meg, er det bra, hvor lenge, og hva når man har nådd vekten man skal nå? Man leser alt man kan om lavkarbo og finner ut av ting.

Problemet er at man leser bare ting som er pro lavkarbo, og da får man litt ensidig fokus. Jeg prøvde derfor i dag å lete etter artikler som mot lavkarbo, og forsøker å advare mot lavkarbo. Gjett om jeg fant mange!

Noen skriker veldig opp, mens andre er mer moderat i kritikken.

Jeg fant bl.a. denne 5 år gamle artikkelen www.pioneerthinking.com/gl_lowcarb.html som tar litt av. Blir litt bekymret av å lese om muskelsvinn, etc. etc. hvor mye av dette har dere andre lavkarbo'ere opplevd?

Har dere merket mindre energi til å utføre tungt kroppsarbeid, trening eller annet?

Jeg bare undrer, og forsøker å se saken fra flere sider. ;)

Yonah sa for siden:

Nå er ikke min engelsk den beste, men jeg tror ikke jeg har opplevd noe av dette.

Jeg har mere energi, ikke dehydrert( blir jo kjempertørst på ketogen diett og drikker 3-5liter vann om dagen), strammere hud, går sakte og sikkert ned, masse fiber fra grønnsaker( en myte er at man spiser nesten ikke grønnsaker på lavkarbo, jeg har aldri spist så mye grønt før), ikke mere proteiner enn nødvendig( sliter nesten med å få i meg det jeg trenger jo), mister ikke muskler når man spiser nok protein...

Det er fryktelig mange feiloppfatninger ang. lavkarbo og spesielt ketogene dietter. Det folk som skriver disse ikke vet er at man skal spise masse grønnsaker og protein og fett. De fleste lavkarbo dietter innebefatter massevis av grønnsaker og rent kjøtt og sunt fett. Den som ikke spiser slik følger da heller ikke dietten.

Og ellers har jo bare folks helse gått nedover og nedover i takt med økt sukkerinntak og diett basert på kneip og såkalt sunn plantemargarin. Ingen får meg til å tro at poteter( som påvirker blodsukkeret mere enn hvitt sukker) og kneip er sunn mat for er nordmann.

Carisma sa for siden:

Ja og nei... :rolleyes: Det føles tyngre å trene i ketose, men samtidig føler jeg at jeg får mye mer utbytte av treningen. Og det er bare beina som blir litt stive, kondisen merkes det ikke på i det hele tatt. Det jeg syntes før var tungt for pusten kan jeg nå glatt gjøre i ketose.
Og energien man får hjelper jo på. Blir rett og slett ikke sliten lenger som jeg ble før :) Men det har jo en bakside også da, jeg har en tendens til å ikke helt vite når jeg skal stoppe....

Sungrazer sa for siden:

Hmm - dette høres veldig kjent ut. Noe annet jeg har merket er at jeg fryser lettere nå, mulig det er fordi jeg har mindre spekk på kroppen? Jeg fryser lettere på ben og fingre nå enn jeg gjorde før. Kona mente jeg var atomdrevet før, nå har jeg jevnere temperatur, og svetter ikke så mye.

Jeg testet forøvrig temperaturen på kvelden, en dag jeg frøs skikkelig og da var den 36,4. Det som er snodig er at bare jeg rører litt på meg så fyker temperaturen i været med en gang.

Noen som har merket det samme?

Sungrazer sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har spist så mye og mat som har føltes så riktig for kroppen enn etter at jeg gjorde valget om endre kostholdet mitt. Jeg merker det på humør, hud, øyne og generelt bedre trivsel. Jeg orker mer i hverdagen og barna mine har merket veldig forskjell. Det er det beste valget jeg har tatt - noensinne, både for meg selv men mest for mine nære.

Ja, det er bare å se på statistikken - vi vet at storindustri bare handler om én ting: Penger. Og de som holder på med storindustri kutter alle hjørner for å jage etter den høyeste profitten. Det sier seg selv, nesten, at en plass går noe tapt. I matbransjens tilfelle er det, tror jeg, helsa til folk.:(

Veggpryd sa for siden:

Siden lite fett, brød, sukker og margarin har vært synonymt med sunt og naturlig kosthold så mange tiår, er det så mange som blir provosert av LCHF kosten. At man mener naturlig fett, ekte smør, egg, kjøtt, fisk og det andre "farlige" vi spiser er ekstremt - viser jo bare hvor galt det har blitt. Folk tror jo nå at sukker er livsnødvendig, og at margarin er sunnere enn ekte vare.

Det er veldig mange som bruker tid og enerig på å skrive om hvorfor LCHF ikke er bra, men jeg har ikke kjent meg igjen i noen av de beskrivelsene, og mange er rene misforståelser. Veldig mange beskriver hvordan man har det i starten med LCHF kost, og den vet vi kan være tøff for mange. Men det er jo fordi vi har spist feil mat så lenge, og kroppen får sjokk når mel og kunstige tilsetningsstoffer blir erstattet med ekte vare.

Dessuten - som du sier:

Jeg tror heller ikke ett sekund på at matvareindustrien overhodet er interessert i helsen til folk. Det ville vært fryktelig naivt.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

med og tilstå noe, har jeg fulgt KK hjemesiden siden før sommerferien. opptadert meg hver dag:) litt gøy :) (er egentlig inne på alle nyhets-helsesider)

først ville di ha magert.. men etterhvert nå, begynner te og legge mere fokus på magert og proteiner.. de begynner altså sakte, og forstå hva som skjer i kroppen.

en dag vil det nok skje, at alt har utviklet seg langt nok til og skjønne samenhengen. :)

Carisma sa for siden:

KK og andre i samme sjangeren skifter fokus fra uke til uke, alt for å selge mest mulig blader. Mest effektive måten er jo å motsi seg selv hver gang, så MÅ man bare sjekke hvorfor de sier noe annet nå enn sist... :rolleyes:
Beste eksempelet på det er jo baldet eom har Jeanette roede og Fedon lindberg som gjesteredaktører på helse sidene annenhver uke.

Jabba sa for siden:

Jeg fryser også veldig - jeg fyrer resten av familien ut av stua. Når jeg sitter under teppet med en kopp te for å varme hendene kaster de t-skjorta.... ler

merkelig. jeg har aldrig følt meg så avrm som på lavkarbo!

Carisma sa for siden:

Jeg fryser mindre nå enn før, særlig om natta. Men har merket de siste dagene at kroppen bruker mer tid på å tilpasse seg endringer, som nå det har blitt kaldere ute. Har blitt iskald av å være ute, og sliter med å få varmen igjen. Samme egentlig i sommer, sleit med å regulere opp og ned for å tilpasse været.

Lillebille sa for siden:

Jeg fryser også mer nå enn før. Hender og føtter blir iskalde hvis jeg sitter stille en stund, det føles nesten som jeg har kaldt vann i årene. Målte kroppstemperaturen for en liten stund siden og den var på 35,7... :confused:
Rart, for jeg trodde jeg ville bli varmere på dette kostholdet.

I tillegg har jeg mye hjertebank…

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg merker at jeg bygger muskler veldig lett med dette kostholdet.
Jeg begynte å jogge og fikk etter få uker tydelig muskler i armene, av alle steder, men må jo komme av at jeg bruker armene i løpingen også :o
noe jeg ikke gjør så mye ellers i hverdagen....
Samboer løper halvmaraton og spiser LCHF kost, og det funker helt fint.
Ikke mye muskelsvinn der nei, heller motsatt.
En del av hele bildet med dette kostholdet er jo også nettopp at man IKKE mister muskler, som man lettere gjør hvis man følger kosthold a la Grete Roede.

Og ja, jeg var i ketose da jeg jogget, hele tiden.
Men, det er mange som skriver at det er tyngre å trene i ketose, litt avhengig om man virkelig TRENER, eller bare mosjonerer litt lett.

Men et spørsmål....hvor mye orket dere å trene før dere gikk over til lavkarbo?

pént! :lol:

og det med utholdenhet før og etter LCHF..

jeg spiser jo betydelig mere en før, fått emre muskler, så jeg holder faktisk bedre ut nå:)

Sungrazer sa for siden:

Haha! Godt poeng! :D Før jeg gikk over til lavkarbo gadd jeg ingenting. Skikkelig sofagris, og måtte ha meg en blund for å ikke risikere å kjøre av veien på vei hjem! :o

Sungrazer sa for siden:

Har det endret seg etter du la om? Får du i deg de mineralene du skal, og nok av dem? Husk på at mye av maten, og spesielt grønnsakene vi spiser i dag er utmagret på næringsemner da de er hurtiggrodd på kunstgjødsel og vann slik at de ikke får tatt til seg de nødvendige næringsemnene før de er klare til å høstes.

Bare en tanke. :)

Kitt sa for siden:

Jeg lærte på GR en gang i tiden at 3 kg fett isolerer like mye som en ullgenser!:eek:
Er kanskje ikke så rart om man fryser mens man går ned i vekt!
Før termostaten finner igjen balansen, lissom!:p

Ang hjertebank, det var en her som måtte slutte på ketolyse( men ikke lavkarbo) pga det! Hun ble tom kjørt til sykehus fordi de trodde hun fikk hjerteinfarkt eller noe!:eek:

Lillebille sa for siden:

Ja, det har endret seg etter at jeg la om, både det med hjertebank og kalde hender og føtter. Våkner om morgenen med hjertebank, og kan ikke engang gå opp en trapp uten å få på høy puls. Det er fryktelig ubehagelig! Men jeg har søkt litt rundt og funnet ut at magnesium kan hjelpe på hjertebank. Stemmer det?
[color=#222222][/color]
Så nå har jeg begynt å ta to kapsler med vitamin- og mineraltilskudd. Det er 75 mg magnesium pr. kapsel. Håper det er nok og at det hjelper....:)

Lillebille sa for siden:

Jeg gått ned tilsvarende en ullgenser!! :D Og da er det kanskje ikke så rart at jeg må ha på litt ekstra med klær om dagen da? :p Klærne henger og slenger, og jeg har tenkt at det blir mer luft å varme opp mellom kroppen og klærne og at det sikkert er derfor jeg er så kald. Men det går seg nok til etterhvert.

Huffameg, håper det gikk bra med hun som måtte på sykehus?

Carisma sa for siden:

Jeg får hjertebank når jeg er sløv med å ta magnesiumen...

Lillebille sa for siden:

Hvor mye magnesium tar du pr. dag?

Kitt sa for siden:

Går helt fint med henne! Var jo ikke noe galt, egentlig!:p:D

Jeg tar 600mg magnesium om kvelden! Hjelper mot hjertebank og leggkramper og er svakt muskelavslappende, så man kan bli litt søvnig av dem!:D

Lillebille sa for siden:

Såpass mye?? :eek: Da må jeg nok ut på mandag å få tak i noen som er litt sterkere enn de jeg har...:D Hvis jeg tar to kapsler tilsvarer det 150 mg.

Kitt sa for siden:

Kunne ha tatt litt mer også, men det holder for meg, da!

På apoteket har de tabletter med 300mg. De jeg har kommer fra Gevita og kommer i en hvit plastboks med grønn etikett! Veldig fornøyd med dem!:D

Ja det var litt det jeg ville frem til ;)

Det er ofte en del fokus på det man ev. ikke orker å gøre i ketose/på lavkarbo, men samtidig snakker de aller fleste jeg kjenner til om økt ork og energi etter at man begynte med lavkarbo.
Og da tenker jeg at man har større helsegevinst med dette kostholdet, uansett om man føler at beina er litt tunnge i motbakke når man trener.

Når det er sagt så er det ikke til å komme i fra at noen opplever at prestasjonen blir dårligere, særlig hvis man da trener litt hardt.
Da går det jo faktisk fint an å tilføre litt ekstra karbo; nøtter, mere grønnsaker, kanskje linser eller annet :-)

Lillebille sa for siden:

Da skal jeg kjøpe dem på mandag. Takk for tipset!:)

Maipiu sa for siden:

Ingen som ser at det som beskrives er en fastediett og ikke lavkarbo som vi kjenner det?

kan jeg spørre va LCMF står for? :)

(undskyld jeg hopper ut av samtalen)

Maipiu sa for siden:

Low Carb Moderate Fat :)

Margrethe sa for siden:

Jeg trente 6-10 timer i uken da jeg gikk ned med kaloritelling - nå orker jeg knapt annenhver dag.

Men jeg er nok unntaket - jeg legger jo på meg av å være i ketose fremfor å gå ned.

Carisma sa for siden:

Har du forsøkt å strippe helt ned og ta et par uker ala Atkins induksjon? Da fjerner du alle potensielle "farer" i kosten og finner ut om det er noe i maten eller rett og slett kroppen som motarbeider.

Hvor mange av dere som leser her har opplevd å gå opp i ketose?
Og vet dere i såfall grunnen til det?

Nille sa for siden:

Kan ikke si annet enn at artikkelen det ble linket til i første post er full av direkte feil. Bl.a. at lavkarbo kosthold ikke inneholder fiber (duh !) og at det ikke spises grønnsaker (dobbelt duh !). I tillegg vet ikke artikkelforfatter forskjell på ketose og ketoacidose (trippel duh !). Påstandene i denne artikkelen er dessuten tilbakevist av mer vitenskaplige studier senere.

Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 og er i kjempegod form i forhold til alder, siden blodprøvene mine (fremdeles) er perfekte - føler jeg at jeg på en måte har litt grunnlag til å uttale meg :)

Nille sa for siden:

De fleste som går OPP i vekt i ketose spiser FOR LITE.
Forbrenningen settes ned, kroppen går på sparebluss.... etc etc

Maipiu sa for siden:

Jeg er enig i at vekten kan stoppe opp når kroppen går i sparebluss. Men sparebluss skyldes at man får i seg for lite energi generelt. Dersom man både er i ketose og får i seg for lite kalorier nekter jeg å tro at man går opp i vekt. Ingen studier viser personer (med et kontrollert matinntak) som går opp i vekt i ketose. Jeg skal ikke beskylde noen, men jeg har en mistanke om at det ligger litt mangelfull beregning av karboinntak bak en eventuell vektoppgang. Det blir som å si at en bil som går på sparebluss får mer bensin på tanken mens den kjører.

Margrethe sa for siden:

Regnestykket ditt er helt riktig, så mitt problem er at jeg får i meg for mye energi. Jeg vet jeg legger på meg på 1400 kcal, selv når jeg trener 4-6 ganger uken, så jeg må trolig under det nivået - også på ketolyse. Det vet jeg ikke om jeg klarer siden matmengdene da blir så små - og derfor teller jeg på knappene om ketolyse er for meg.

Margrethe sa for siden:

Garantert for mye energi inn. Jeg ligger nok på ca 2-2500 kcal om dagen, den siste uken trolig på ca 1800.

Margrethe sa for siden:

Ja, jeg har vurdert det. Men da som South Beach fase 1 og ikke som Atkins. Jeg tror forbrenningen min er ekstremt ødelagt og at jeg må bare lære meg å leve på få kalorier.

Carisma sa for siden:

Husk at kroppen ikke behandler kalorier på samme måte når du går på ketogen diett som på en høykarbo-diett. Å henge seg for mye opp i det er en garantert vektstopper/sparebluss-faktor. Og beste måten å få orden på en ødelagt forbrenning er å slutte å telle kalorier. Og jeg snakker av erfaring :ja:
Jeg vet noen mener at det høye kaloritallet fra fettet må bremse nedgangen, men når jeg har kikket på ring som regnes som partystoppere er det veldig ofte ting som inneholder mye proteiner. Så jeg ville heller tatt en titt på proteinkildene... :o

Maipiu sa for siden:

Jeg er ikke helt enig. Fett er ikke essensielt. Protein derimot, er det viktigste du får i deg. Uten proteiner mister du muskler. Ja, det er også en måte å gå ned i vekt på , men neppe slik man ønsker.

Margrethe sa for siden:

Jeg hører at det sies, men etter fem uker har buksen min gått fra å være lukkbar til å måtte kjempes igjen. Proteiner er sikkert en idè å se på, men jeg vil helst ikke veie og måle mat - det gjør meg iallefall opphengt. Så mye skal jeg heller ikke spise - jeg spiser kanskje 1 egg om dagen, noe kyllingfilet, 1 avocado og kanskje 150 gram ost. Lavkarbolefsene inneholder også noe protein. Kaloritelling sitter i fingrene, så det er ikke det at jeg teller kalorier, det registreres automatisk. Nå har jeg i fem uker prøvd å ignorere alt av kalorier, men det fungerer akkurat like bra som de kaloriene jeg har ignorert det siste året - vekten går opp :)

I fjor gikk jeg ned 1 kg i uken på 1200 kcal og 6-10 timer i uken. Det frister mer og mer å gå ned på den måten - og så prøve å legge om til lavkarbo deretter, som jeg jo trives bedre med. South Beach er litt i mellom, så den boken leses nå. Jeg vil gjerne få til lavkarbo, for det kjennes godt, men jeg nekter å gå mer opp. Da tror jeg heller at ketolyse ikke er for meg.

Carisma sa for siden:

Men kroppen klarer bare å nyttegjøre seg en viss mengde. Overskuddsproteiner omdannes til glukose.

Maipiu sa for siden:

Ikke hvis du har et kaloriunderskudd :)

Carisma sa for siden:

Men hvis man skjærer ned på kaloriene for å kunne spise mer proteiner enn kroppen kan nyttegjøre seg, da følger man ikke reglene for noen av de ketogene diettene :confused:

Maipiu sa for siden:

2-2500 kalorier om dagen er normalt, men med f.eks. insulinresistens eller en form for glukoseintoleranse kan dette føre til en vektoppgang. 1800 som du har ligget på den siste uken er utrolig om det gir vektoppgang. Og det må da være bedre å ligge på 1800 kalorier med lavkarbo enn 1200 med sult?

Margrethe sa for siden:

Ja, det er det. Men det var de 25-30 kiloene som skulle av først. Å leve ok resten av mitt liv på 1800 kcal lavkarbo skal nok gå greit, er de kiloene som skal av.

Og siden jeg vet jeg går ned på ekstremt kalorirestriksjon, så frister det veldig...

Maipiu sa for siden:

Neivel? Proteiner gir kalorier, men fett gir enda mer kalorier. Kroppen kan nyttiggjøre seg alle typer energi, men ekstra mye fett i kosten gir lite ut over å redusere behovet for forbrenning av eget kroppsfett. Ved mangel på både fett og karbohydrater kan kroppen nyttiggjøre seg store mengder proteiner, men det koster i form av økt forbrenning av eget fett. Hvilket kanskje ikke er spesielt negativt? Jeg er enig i at man ikke skal telle kalorier, men karbohydrater. Men aldri, aldri slutt å spise proteiner.

Maipiu sa for siden:

Skjønner deg godt, jeg. Gjorde det samme selv. Men jeg spiste nok proteiner til å beholde muskelmassen.

Carisma sa for siden:

Men hvor mye er ekstra mye da? På ketolyse skal man ha 75% av energiinntaket fra fett og 20% fra proteiner.Forøvrig gor høyt fett vs lavt kabo inntak uendelig mange flere fordeler enn kun redusert kroppsvekt.

Margrethe sa for siden:

Spørsmålet er vel hva 75% er 75% av? Man skal treffe ganske eksakt før hvert overskuddsgram av fett tilfører mye mer energi enn et overskuddsgram av protein.

Carisma sa for siden:

Men så lenge man har et stabilt insulin og stabilt blodsukker er det nærmest umulig for kroppen å legge på seg det fettet. For at fett skal lagres må det insulin til. Og med mindre man har insulinresistens, og dermed for høye insulinverdier i blodet til enhver tid, kan ikke kroppen lagre fettet, det passerer gjennom systemet.

Maipiu sa for siden:

Ja, det står visst så. Men så mener jeg at ketolyse er en kommersiell tullediett da :) Det finnes langt bedre lavkarbodietter som fokuserer mer på proteiner. Men dessverre ingen "norske". Du mener vel høyt fettinntak vs høykarbo, ikke vs lavkarbo? Jeg er nemlig helt enig i at LCHF er uendelig mye bedre enn høykarbo.

Maipiu sa for siden:

Amen. Ikke uenig i dette. Men hva har det med proteinbegrensning å gjøre?

Carisma sa for siden:

Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

Carisma sa for siden:

Jaha? Utdyp mer er du snill.

Carisma sa for siden:

Av dagens totale energiinntak, altså alt du inntar i løpet av dagen annet enn vann. Og den eneste måten å vite dette eksakt på er desverre å veie og måle det maninntar, og regne det ut. Enklest med et program som f.eks Diett.no.

Maipiu sa for siden:

Aha - da skjønner jeg hvor du har gått deg bort. Det er riktig at kroppen produserer glukose fra proteiner ved mangel på karbohydrater. Men når den har fått nok glukose til å dekke dagsbehovet, hva skjer med glukoneogenesen da?

P.s - Jeg liker denne diskusjonen. Jeg er ikke vanskelig, men det er litt moro å pirke i fastlåste forestillinger.

Maipiu sa for siden:

Helst ikke. Etter å fulgt dette forumet i et års tid, har jeg for lengst fått med meg at det balanserer hårfint på grensen til å være Torkil Andersens personlige fanklubb og forlengede kommersielle arm. La oss bare si at det er noen "hull" i ketolysekuren :)

Carisma sa for siden:

Det finnes mange andre fanklubber her inne enn Ketolyse-klubben. Grunnen til at Toril har mange tilhengere er vel at han forklarer ting på en lettfattelig måte, og som fungerer for mange. Men hvis du har bedre alternativer som fungerer enda bedre så vil vi jo gjerne høre om det. Kanskje du får din egen fanklubb? Pål har jo f.kes definitivt fått det.
Forøvrig er vel de fleste dietter som har mer enn en som følger den komersielle. Ellers ville jo ingen visst om den... :rolleyes:

Margrethe sa for siden:

Jo, det er jeg helt med på. Jeg mente mer hvilket dagsbehov man skal legge seg på når man følger ketolyse. Skal man følge de vanlige "ca 2000", skal man til 1500 for å være sikret kaloriunderskudd eller er det et annet magisk tall man skal følge? Dette er hjertet av mitt problem.

Maipiu sa for siden:

Sant nok. Gir deg for den. De fleste kurer og dietter er kommersielle. Men teorien som ligger til grunn er den samme. Og så finnes det mer eller mindre flinke forfattere som tolker teorien på en lettfattelig måte og lager sin personlige greie ut av det. Hvis man i tillegg kan pushe noen piller, produkter og kurs ved siden av boken, er det bare å le hele veien til banken.

Maipiu sa for siden:

De fleste studier på lavkarbo viser effekt ved ca 1500-1700 kalorier per dag. Men enkelte har gått langt under dette, naturligvis med enda større effekt - og uten sult. Det finnes riktignok ikke mange av disse fra nyere tid, ettersom de anses som uetiske.

Bare nysgjerrig jeg: du må ha møtt mye motstand da du begynte med dette for så lenge siden, med tanke på motstanden som fortsatt finnes i dag?
Men det er veldig flott å høre om personer som deg som har spist lavkarbo så lenge og fortsatt lever ;)

Maipiu sa for siden:

Nille er et ikon og forbilde for oss alle. Problemet er at om hun lever til hun blir 140, kommer overskriften til å være at hun døde av lavkarbo, ikke med lavkarbo :)

Og DU har forresten norges råeste blogg, LB. Jeg bruker sjelden matforumet her inne, men er stadig innom og knabber ideer fra bloggen din.

Margrethe sa for siden:

Takk skal du ha. Da skal jeg prøve å legge meg ned mot 1500 kcal i en uke før jeg gir meg.

Carisma sa for siden:

Siden 15g karbohydrater skal tilsvare 5%, så blir det jo å regne ut i fra det hva du bør ligge på pr dag. Ketolyse er ikke en diett hvor målet er å spise minst mulig, men å spise riktig sammensatt kost.

Carisma skrev: Som tidligere nevnt, for mye protein vil omgjøres til glukose, som øker blosukkeret og dermed insulinet. Og DA kan kroppen lagre overskuddsfettet.

Du svarte med teksten over.
Men jeg er ikke helt sikker på hvor du mener at Carisma har gått seg bort?

Er det riktig at det er mangel på karbohydrater som gjør at det dannes blodsukker av protein mener du?
Jeg tenker da på at veldig mange av oss her inne har mangel på karbohydrater.
Men vi brenner fett som energi.
Det er når vi får er OVESKUDD av proteiner at det blir laget glukose av det, for at kroppen skal klare å håndtere overskuddet, ikke nødvendigvis ved mangel på karbo.
Slik har jeg forstått det.
Og med proteinoverskudd stiger også inslinproduksjonen, noe som muliggjør energilagring, som igjen fører til vektoppgang.

Ja dette emnet interesserer meg også :)

[INDENT]
[/INDENT]

Maipiu sa for siden:

Ja, litt forenklet så er det som du foreslår. Men det er to forhold som må til for at protein skal konverteres til glukose. Det første er helt riktig et lavt insulinnivå. Det andre er hormonet glukagon. Dette sørger for at de cellene som har behov for sukker får det de trenger, om nødvendig ved å kanibalisere proteinet i musklene. Fett brukes som energi for å omdanne protein til glukose, og den delen av fettet som ikke kan utnyttes som energi ender opp som ketoner = ketose.

Voksne mennesker som spiser en balansert diett trenger ca. 1 g protein/kg kroppsvekt/døgn for å dekke aminosyrebehovet. Kroppen har ikke et definert lager for frie aminosyrer (sirkulerende aminosyrer utgjør ca. 100 g). Omsetning av inntatte aminosyrer går enten til proteinsyntese, glukoneogenese eller til en av flere metabolske prosesser.

Poenget er at i ketose reduseres glukosebehovet, og dermed benyttes protein fra kosten til andre oppgaver enn glukoseproduksjon.

Sungrazer sa for siden:

[/COLOR][/FONT] [color=purple][/color] Takk, nok en artikkel basert på uvitenhet altså. Det var det jeg trodde, men greit å få det bekreftet fra annet hold også.

[quote=Nille;781275]Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 og er i kjempegod form i forhold til alder, siden blodprøvene mine (fremdeles) er perfekte - føler jeg at jeg på en måte har litt grunnlag til å uttale meg :)[/quote]

Imponerende! Det var jaggu ikke dårlig. :D

Sungrazer sa for siden:

Hvordan går det med hjertebanken - har den forsvunnet etter at du begynte med vitamin og mineraltilskudd?

Lillebille sa for siden:

Jeg tar nå et flytende vitamin/mineraltilskudd + 2 x 300 mg magnesium (1 tbl morgen og 1 tbl kveld). Og hjertebanken er helt borte. Det er så godt!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.