< Tilbake til oversikten

Diaré på 6. uka

Charlott sa for siden:

Siden jeg begynte har jeg hatt diare og magesmerter/kramper. Det er særlig plagsomt etter måltider, men jeg kan også få det av å kun drikke vann. Er også mye kvalm.
Med unntak av noen få dager har det vært slik siden jeg begynte 1.september.

Så, 10.000 kroners spørsmålet blir da; hva kan jeg gjøre med det ?
Kan det være en ide å kutte ned på fettet ? Og om jeg gjør det, bør jeg gå mer over til Lindbergish type kosthold ?

Alyssa sa for siden:

Kan du si hva og hvor mye du spiser i løpet av en dag? Da blir det lettere å si noe om hva som kan forårsake problemene, og hva som kan gjøres med det :)
Og i tillegg til maten, er det noe annet du begynte med samtidig med ketolysekuren, som du ikke tok før? Begynte du feks med tilskudd samtidig, og hvilke?

Charlott sa for siden:

Har forsøkt å kutte ned på meieriprodukter, for mye rømme feks har alltid gitt meg magesmerter.
Kost-tilskuddene jeg tar er de fra Ketolyse.no, magnesium, krom-kalium og selen-sink.

Til frokost fungerer magen best om jeg spiser Ketolysebrød med litt meierismør og ost/fleskepølse. Egg kan jeg ikke bruke for mye av, da får jeg kramper ut av en annen verden samt at jeg får store mengder "svovel" gass som kommer ut begge veier
Middagen er mest mulig ren, kan bruke litt fløte/rømme/meierismør, men for mye gir de samme vonde krampene... Bruker derfor heller kokosmelk.
Kvelds bør helst være Ketolysebrød/knekkebrød med pålegg eller rent kjøtt/fisk.
Spiser også salater/grønnsaker til alle måltider.

Til å begynne med fikk jeg bare krampene når jeg hadde spist for mye feks rømme, nå er toleransegrensa for krampene attskillig lavere. Diarèen og krampene er så ille at om jeg skal bort må jeg la være å spise, event bare spise 4-5 paranøtter eller tørt brød.
Kaffe og te bør jeg også holde meg unna om jeg ikke er i nærheten av toalettet...
Ved siden av krampene blir jeg også kvalm.
Drikker bra med vann, spiser svært lite søtstoff.

Alyssa sa for siden:

Hm, ikke godt å vite hva dette kommer av. Men det ser jo i hvert fall ut som du ikke tåler melkeprodukter og egg særlig bra. Ser ikke ut som du får i deg for mye fett, hvis du ikke bruker noe olje eller noe du ikke har nevnt her da.
Kunstig søtstoff kan i høyeste grad gi de problemene du beskriver, men du sier jo selv at du nesten ikke spiser sånt.
Tar du tilskuddene sammen med mat?
Personlig kan jeg ikke ta magnesiumtilskudd i det hele tatt, uten å få diaré og kvalme. Jeg tåler heller ikke å ta olje eller lignende på tom mage, eller ta tilskudd på tom mage i det hele tatt.
Linfrø, bruker du det? Det er kanskje en del linfrø i ketolysebrødet?
Men siden det er noe av det som går best, så er det vel lite sannsynlig at det skulle være et problem. Vet bare selv at det kan være noe jeg ikke tåler, men det gir ikke umiddelbare symptomer, derfor er det ikke så lett å skjønne hva som er synderen.

Kitt sa for siden:

Når tar du ketolyse- tablettene?

Svært mange her får problemer med magen om de tar tablettene på tom mage!
Magnesium kan også gi løs mage!

De fleste ketolysebrød inneholder en del uvante ting. Jeg får mageknip etter å ha spist så mye frø og greier.

Kan være en ide å kutte litt på fettet og så heller øke gradvis igjen. Ikke alle mager tåler overgangen så bra!

Du kan også kjøpe melkesyrebakterier på apotek/helsekost som vil hjelpe deg å regulere magen!

God bedring!:klem:

Charlott sa for siden:

Jeg tar 2-3 spiseskjeer med Cocosa pr dag siden jeg forsøker å kutte ned på andre fettkilder for å finne årsaken til mageproblemene. Bruker også olje på salaten event tar jeg Udo Choise.

Tilskudda tar jeg alltid til måltider og Magnesium har jeg brukt mye tidligere pga muskelsmerter. :) Det virker som om magen protesterer mindre når jeg bruker Ketolysebrød og er litt mer gjerrig med pålegget.

Til frokost i dag forsøkte jeg noen skiver med skinkestek, på`n igjen med kramper og kvalme :( Krampene/smertene er så ille at jeg må være helt rolig til de enten gir seg eller jeg må løpe på do. Type kramper man kaldsvetter av :/

Noen som har formening om Fedon kanskje kan være forsøket verdt ?
Der er det vel mindre fett og meieriprodukter ?

Kitt sa for siden:

SYNDER:

[CENTER]COCOSA

[LEFT]Sorry, kunne ikke dy meg!:p

Jeg tåler det fint, men det er mange her som ikke tåler å høre ordet en gang uten å måtte løpe til rommet med hjerte på døren!
[/LEFT]
[/CENTER]

Charlott sa for siden:

Droppet Cocosa`n i èn uke for å se om det hjalp, null forskjell...

Sitter helt fast når det gjelder å finne årsaken, kjedelige greier siden jeg vil vil fortsette med lavkarbo ! :cool:

Kitt sa for siden:

Det kan jo faktisk hende at dette ikke har noe med lavkarbo å gjøre, men at du har pådratt deg en magekatarr eller noe samtidig som du startet på ketolyse!

Har du prøvd melkesyrebakterier/Imodium?

Kan hende magen din rett og slett trenger hjelp til å komme i gjenge igjen?

Spiser du lite salt? Husk at tilførsel av mineraler er viktig på ketolysekuren!

Om du ikke snart får orden på dette, bør du gå til lege. Diare over så lang tid tapper kroppen for næringsstoffer og det er ikke bra!:nei:

Charlott sa for siden:

Forsvinner i allefall mye væske, hender ofte at diarèen er så og si blank, vannet i toalettskåla ser like "rent" ut. (Deilige detaljer liksom :rolleyes: )

Nå drikker jeg mye en blanding av Farris og vann for å erstatte det som forsvinner.
Men, som du sier, kan jo hende at dette overhode ikke har noe med kostholdet å gjøre, men at det er en utenforliggende årsak :)

Godt å ha noen å brainstorme litt med, er rimelig tom for idèer selv :)
Skal kjøpe Immodium og teste det :)

Kitt sa for siden:

Sånne ting får sykepleieren i meg til å våkne!:p

Prøv Imodium, du!
Ikke la deg friste til å ta for store doser. Følg bruksanvisningen nøye og hold på i 2-3 dager.
Overaktive mager blir ikke rolige på sekundet, liksom!:rolleyes:

Charlott sa for siden:

Jeg skal være flink og gi det noen dager ja ;)
Men, bør jeg gjøre noe med kostholdet ?

Kitt sa for siden:

Kutt ned på fettet( i hvert fall cocosa, Udo) en stund, du. Ikke tenk på slanking etc, men fokuser på å få magen i orden!
Du har jo testet det meste, spis det du er mest komfortabel med.
Når magen roer seg igjen, kan du forsiktig øke med bittelitt fett av gangen!

Eller, du tar en pause fra ketolyse, får orden på magen og starter på nytt med lite fett i begynnelsen!:eek:
Trenger jo ikke være høykarbo selv om det ikke er ketolyse!;)

Polleke sa for siden:

Sliter med dette jevnlig, aner ikke hva det kommer av, men har alltid hatt mageproblemer, så tar det ikke så ille :P Men med jevne mellomrom, hver 3. uke eller noe, så opplever jeg mye det samme. Og jeg bruker IKKE coscosa :P

Charlott sa for siden:

Tusen takk for gode råd, Kitt !
Da baker jeg mer Ketolysebrød og kjører generel lavkarbo uten særlig fett en stund, kjøper Immodium og ser om magen blir litt mer medgjørlig :)
Slik det er nå kan jeg ikke fortsette. Skal jeg utenfor huset må jeg la være å spise i allefall 5-6 timer før jeg reiser og til jeg er hjemme igjen. Kan fort bli maaaange timer på kun vann ja. I går feks spiste jeg kun 4 paranøtter i løpet av 10 timer, funker dårlig i lengden.

Polleke: Har du funnet ut av hva som gjør magen din så trøblete da ?

Charlott sa for siden:

Tester videre for å finne ut av magetullet...
Middagen i går ble strimlet kyllingfilèt, grønnsaker og røde bønner med ørlite olivenolje på, kvelds ble Fedonbrød med makrellitomat og agurk, vann og litt te. Det samme til dagens frokost.
Og magen er atskillig bedre ! Merker bare et svakt ubehag :D
Var litt eplekjekk nå etter frokost og ordnet meg en kopp med kaffe og den skulle jeg nok droppet :rolleyes:

Dette styrker mistanken om at kroppen ikke tåler fett og meieriprodukter i særlige mengder....

Hvordan vil det fungere med lavkarbo uten særlig fett ? Og slik min erfaring er gjelder det alle typer fett....

Kitt sa for siden:

Så bra du er litt bedre!
Kaffe er kjent for sin "drivende" effekt, så det kan vel være lurt å droppe den en liten stund!;)

Lavkarbo uten fett blir liksom litt feil. Tror nok kroppen din kan venne seg til mer fett, bare du tar det svært sakte.
Begynne med de naturlige fete tingene, som kjøttdeig i stede for karbonadedeig, fet fisk i stede for mager.......

Ligger du litt høyt på karbene, kan du ha mindre fett, men samtidig være lavkarbo!

Charlott sa for siden:

Gjør som Søster Kitt foreslår jeg vettø ;)

Da bruker jeg lite fett en uke eller to før jeg forsøker å innføre litt og litt fett.
Jo mer fett jo mindre karber.
Da spiser jeg litt mer Fedonsk i mellomtiden og sniker inn fett etterhvert og satser på at det årnær sæ :p

Kitt sa for siden:

Høres ut som en veldig god plan!:ja:
:klem:

Carisma sa for siden:

Jeg får sånne kramper du beskriver av ketolyse-tablettene... Særlig de gul-grønne. Kaldsvetter og blir fryktelig kvalm. Så jeg har måttet droppe de. Tar vanlig multivitamin i stedet, og hadde veldig fine verdier ved siste blodprøve.

For et par år siden ble jeg matforgiftet og fikk en infeksjon i magen etterpå. Prøvde immodium uten at det hjalp. Så jeg testet med idoform tabletter (de for akutt magetrøbbel, ikke de forebyggende) og det fiksa seg med en gang. Så om ikke immodium funker så kan det hjelpe med de :ja:

Polleke sa for siden:

Nei, har ikke det. Men jeg vet at om jeg skeier ut med en tortilla-lefse, da sitter jeg på do vel og lenge! Så å skeie ut med det blir ikke aktuellt mer. Men magen min har alltid vært trøblete. Har vært undersøkt med gastroskopi, men de fant ikke noe. Så får vel bare anta at magen min er litt rar :P

bondetuppa sa for siden:

Har du prøvd kisel gele ( silicol:gel)? Personlig har jeg hatt god eff av dette. Vet om flere som reagerer med magesm, kvalme, diare osv på ulike former for vitamin og mineraltabletter, selv om de er tatt med mat.
Selv har jeg måtte kutte ut gluten og melkeproteiner for å få skikk på magen. :(
Anbefaler en ny tur til legen om det ikke roer seg kjapt.
Lykke til!:)

Charlott sa for siden:

Holder på å gjøre meg til venns med Fedon og magen er svært så fornøyd :D
Holder meg til Fedon en stund fremover så får jeg se om jeg forsøker å innføre mer fett etterhvert. Eller om jeg rett og slett holder meg til Fedon :p

Takk igjen for omtanke,råd og tips ! :D

Nerthus sa for siden:

Hei! Håper det går bedre med magen din :)

Jeg har Chrons - og jeg synes du skal sjekke med en spesialist om du kan ha en kronisk tilstand i tarmen din som gir slike akutt-diareer etter matinntak.
Gastroskopi vil aldri si noe om dette, da den kun går ned til tolvfingertarmen - du må ta en kolonskopi som går opp andre veien.

Chrons er en autoimmun sykdom som spesielt gir akutt diare etter matinntak. Noen dager reagerer man på det meste, andre dager kan man spise hva som helst. (Dette UTEN at jeg sier du har chrons, men jeg synes du virkelig bør sjekke om det kan være noe annet enn en irritabel tarm før du bruker feks immodium. Akutt diare kan også være tegn på virus/bakterier og da skal man IKKE bruke immodium fordi kroppen jobber med å skylle ut basseluskene :)).

Tutte sa for siden:

Ser at det går bedre med magen din, det er jo kjempebra ! Men må bare legge til at jeg også måtte kutte ut ketolyse-vitaminene, jeg fikk utrolig store problemer med magen. Og jeg var veldig nøye med å ta de med mat og til riktig tid. Så nå tar jeg magnesium og omega-3, fungerer veldig bra :)

Charlott sa for siden:

Har blitt testet alle veier for å finne ut av hvorfor kroppen min ikke tar opp jern. Har en blodprosent som ligger på 8-8.5 og jernlager som holder seg på 3-5. Ikke veldig høyt mao. Etter å ha fått jerninjeksjoner i nesten 20 år utviklet jeg en rimelig heavy allergi og etter 2 anafylaktiske sjokk pga jernpreparater er det slutt på den slags tilskudd.
Jeg reagerer like allergisk på væske som skal tømme tarmsystemet så både kolonskopien og kapselendoskopien ble litt for dårlige til å gi skikkelig svar.
Det de derimot har funnet er .... øhhh.... het det anticeller? Antistoffer? som indikerte at jeg kunne ha tarmkatar/magekatar. (Må ærlig innrømme at ting rundt egne diagnoser/kjedelig helse går litt inn det ene øret og ut det andre, primærlegen min mener jeg er en usedvanlig avslappet pasient :rolleyes: )

Magen nå er variabel, forsøkte å lage brokkolimos med en spiseskje Brelett og 3 spiseskjeer matfløte. På`n igjen med kramper og diare. Kan heller ikke spise oljer.
Blir nå en del suppevarianter uten fett samt Biola med 4-korn, nøtter og frø. Går rimelig greit, men er langt i fra det lavkarbokostholdet jeg gjerne vil ha...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.