mål:littavetmenneske sa for siden:
beregn en kyllingfilet pr person-det er ikke mange som klarer å spise mer enn det. kyllingfileten legger du inn i en blank plastpose, eller mellom to lag med glad-pack, og banker jevnt flat uten at fileten går i fillebiter. poenget med å gjøre dette er at fileten steker raskere, og blir jevnere stekt.
lag paneringsblanding i kjøkkenmaskin/blitzer- jeg har brukt mye forskjellig-feks mandler, sesamfrø, pecannøtter, solsikkefrø, gresskarkjerner, valnøtter... finn opp en miks som du synes er god. blitz blandingen fint, men ikke til mel. (jeg blitzer ofte ett fedd hvitløk sammen med nøttene, men det er jo en smakssak) ha så i fint revet ost- jeg synes faste oster som parmesan eller den svenske superosten västerbottenost fungerer best, men jeg har også brukt cheddar. det er bare å prøve seg fram. jeg bruker ca en god tredjedel ost sammenlignet med mengden nøtter og frø. til slutt tilsetter du de krydderiene du liker- jeg har ofte i paprikapulver, chili, cummin, men ulike utrekrydder er oxo veldig fint. det går med ganske mye panering pr kyllingfilet, så lag mye.
visp opp ca 1 egg pr 2 kyllingfileter med litt salt og pepper, og dypp de bankede filetene i dette før de paneres i blandingen.
stek de panerte kyllingfiletene i olje på middels varme til de har fin farge på begge sider. pass på at de ikke blir brent-det kan gå fort. siden de er banket ut trenger du ikke vokte over stekepannen mange minuttene.
server med det du liker. filetene er mektige, så dette er tvilsomt stunden for smørsaus. grønnsaker er selvfølgelig et must- gjerne en salat, eller feks blomkål skåret i skiver stekt i wok.
rømme med litt hvitløk, pepper, salt, en anelse søtningsstoff, litt revet sitronskall og sitronsaft er kjempegodt til. det aller aller viktigste tilbehøret er noen kløfter sitron som man kryster over til slutt. dette er virkelig godt! håper retten faller i smak hos dere andre oxo!
antall karber og slikt kan kanskje noen som er mer bevandret i matematikken enn meg regne ut?
vel bekomme!