Jeg har nettopp startet på ketoylsekuren, og er temmelig oppmerksom på hva jeg putter i meg. Velger bevisst varer som har lite karbis, men jeg regner ikke sammen dag for dag hvor mye karbis jeg får i meg. Rett og slett en nybegynner som er klar for å gjøre en innsats.
Uansett, jeg leste at mer eller mindte alt av krydder og urter var lov. Jeg gjorde et søk på paprikapulver, og fant denne siden:
Her står det at tørket paprikapulver inneholder 55,7g karbohydrater. Nå er det jo ikke så mye man bruker av dette, men en grillet kylling er jo krydret med dette for eksempel, og det blir kanskje fort "noen gram" paprikapulver på en kylling. Jeg liker og å bruke paprikapulver som krydder i andre retter.
Noen synspunkter på dette? Trygt å spise paprikapulver? :)
Ja, det er fort gjort å glemme at krydder også faktisk som regel er laget av noe som inneholder næringsinnhold og derfor også inneholder noe slags næring selv, men krydder er jo nettopp det. Et krydder. Man bruker ikke mye av det, og jeg tror det skal være vanskelig å komme opp i mengder som teller.
Jeg sjekket krydderglassene til blackboy, og hele glasset med paprika var 60 gram. Det tror jeg var et glass i "vanlig" størrelse, ikke de største.
Jeg vil si at det skal være lov med krydder, så lenge man er obs på at krydder-blandinger ofte inneholder sukker. (da tenker jeg på feks. tacoblandingen. Der er mengden betydelig. Er ikke sikker på andre blandinger. Se på hvor i innholdslista sukker er, jo høyere opp, jo mere er det)
Du kan jo alltids gjøre et forsøk for å se hvor mye krydder du vanligvis bruker? Sett maten din på en vekt, nullstill den, og så kryddrer du. Kommer du opp i mange gram?
Ja, helt klart, det med mengde er jo et veldig viktig poeng, det er jo tross alt ikke så mye man bruker. "Et par gram" paprikapulver er nok en god del mer enn hva som er normalt å krydre en rett med.
Så forresten også at det var en god del kostfiber i paprikapulveret, og det skal vel uansett kunne tekkes fra.
Det spørs om du egentlig bruker så mye som "et par gram" hver gang du lager middag med krydderet....
Hvis det gikk 2 gram i slengen, så ville krydderglasset vart ca 15-20 ganger alt etter hvor stort glasset er...:rolleyes:
Ja det var vel noe slikt jeg og kom til å tenke på. Er ikke vant med hvor mye et gram er av diverse varer, er jo stort sett ganske lite uansett hva man snakker om. Men når man snakker om krydder som skal på en matrett så er nok det en god del i overkant av hva man vil bruke ja. Alarm avblåst, men kjekt å få testet ringeklokkene :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.