Nå begynner julesesongen, og jeg vil lage litt hjemmelaget julemat dette året. Husker i fjor - da skulle jeg lage leverpostei og da måtte jeg ha fett i leverblandingen. I frysedisken på Rema 1000 var det både spekk og ister. Samme frysedisk - samme innpakning - samme merke. Men forskjellen var at halvparten var Spekk og andre halvparten Ister. Er det noen som vet forskjellen?
Det ble aldri noen leverpostei på meg, for jeg fant ikek ut av hva forskjellen -og heller ikke hva jeg måtte ha i leverposteien.:o
Hm...litt usikker, men tror ister er fettlaget rundt bla nyrer...altså innvollfett fra storfe og fårekjøtt, mens spekk er fettlaget under huden...spesielt på hval, tror jeg vi bruker i Norge, men kanskje det er fra svin...sannelig ikke sikker, men....:o
Tror nok du kan bruke begge i leverpostei.
Ister er fett som ligger rundt innvollene på pattedyr, vet når min mor og jeg lager blodklubb foretrekkes ister. Den har en litt mykere konsistens og min mor mener den er bedre i smak. Får vi ikke tak i ister bruker vi spekk som er underhudsfett på pattedyr ( tror det oftest er hval). Spekk har en hardere konsistens og er ganske smakeløs.:)
Personlig synes jeg spekket er mere apetittelig å jobbe med.....
Aha! Ister er det rundt innvoller, ja :) Takk for oppklaringen!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.