< Tilbake til oversikten

Antibiotika og lavkarbo

Sungrazer sa for siden:

Hei,

Jeg er på antibiotika i forbindelse med en halsbetennelse, hvordan effekt vil dette ha på en lavkarbodiett? Jeg tenker spesielt med hensyn på at antibiotikaen tar knekken på de gode tarmbakteriene.

Er det verdt å kjøpe slike tabeletter med melkekulturbakterier, eller holder det med et glass cultura om dagen?

Sungrazer sa for siden:

Svarer meg selv, det ser ut for at et glass cultura til lunsj i går og i dag har rettet på magen min. :)

Rottis sa for siden:

Jeg bruker probiotika i tablettform når jeg vet magen vil krangle med meg (antibiotika, reise osv.). Koster litt, men er jo enkelt å ta :)

Kitt sa for siden:

Et glass naturell cultura = 2 dl = 8.8 karber

Nei, blir nok melksyrebakterier i tablettform på meg eventuelt!:p

Sungrazer sa for siden:

Joa, ser den - men jeg trener en god del i tillegg så jeg må ha noen raske kalorier. Jeg løftet 1,2 tonn jern en halvtime etter at jeg hadde drukket den cultura'n ;)

Er ikke så veldig opptatt av å være i ketose hele tiden - som dere kanskje skjønner :P Men takk for tips om melkesyretabeletter. :D

Kitt sa for siden:

Var egentlig ikke ment til deg, du har jo funnet din løsning!:)
Mer sånn, hmm, hva ville jeg ha gjort? tanke- ting!

Sungrazer sa for siden:

hehe - ingen problem, jeg tok meg ikke nær av det. :) Jeg fant forøvrig ut i dag at jeg er i ketose så det holder. Prøvde en "keto-stick" i morges og den var mørkelilla. På kvelden er jeg så vesket opp at jeg har antakelig veldig lav konsentrasjon av ketoner i urinet. Jeg drikker ca. 3,5 liter vann per dag... :D

Kitt sa for siden:

Det er juks å teste ketose om morgenen. Mange vil ha ketoner i urinen da!:p

Ketose skal måles om kvelden, helst minst 2 timer etter siste måltid!:D

3.5l er ikke mye for en stor mann som deg. Test i kveld også, da, så får vi se!;)

Sungrazer sa for siden:

Joa, men jeg har aldri målt en så heftig respons +50 mmol/L, når jeg testet meg om kvelden før var det så vidt det var utslag. Helt lyse, lyse lilla, nesten beige.

Hmm, seriøst?! Jeg sliter ikke med å drikke så mye vann, men mye av det skal jo ut igjen og jeg har omtrent 45 - 50 minutter hjem i bil, blir veeeeldig tissetrengt før jeg skal hjem. Tør ikke tenke på om jeg drikker enda mer! :D

Kitt sa for siden:

Slapp av!:D
Jeg sier ikke at du skal drikke mer, bare at det ikke er mye for en diger mann som trener masse!

Test i kveld, da!;)
Utslag er utslag! Mørkeste farge indikerer som regel at man er litt dehydrert!:p

Sungrazer sa for siden:

Testet i går kveld og hadde +5 mmol/L så da var jo det greit. :D

Kitt sa for siden:

:heia::heia::heia:

Omelett sa for siden:

God bedring!

Sungrazer sa for siden:

Hehe - takk! har bare fire tabeletter igjen nå, så da håper jeg ting faller på plass igjen. 10 dagers antibiotikakur er pyton.

Omelett sa for siden:

Ja, gikk gjennom en sånn i sommer, også pga halsbetennelse. Frister ikke til gjentakelse. :p

Kitt sa for siden:

Jeg lot være å gå til legen med halsbetennelse en gang. De går jo alltid over av seg selv, uansett!
Trodde jeg!
De dumme streptokokkene fant veien til hjernen min!:eek:
Havnet på Rikshospitalet med lammelser fra øyelokkene til tærne. Lå 2 uker på sykehus med hjerne- og ryggmargsbetennelse og var sykemeldt nesten et halvt år!

Antibiotika er veldig godt å ha!:ja::ja::ja:

Sungrazer sa for siden:

Oi shit - det hørtes fryktelig alvorlig ut. Jeg er nå uansett ferdig med kuren, og er nå helt restituert.

Jeg var forøvrig innom en Life butikk i dag og hentet noe som heter Lepicol som inneholder psyllium husk, prebiotika og probiotika-kulturer. Skal blande 1 til 2 spiseskjeer i vann og drikke dette 20-25 minutter før måltid. Jeg må bare si med en gang at det var drøyt å få i seg, og nå er jeg helt oppblåst. :) Satser på at det hjelper på magen.

Jeg fikk også tak i et glass med Extra Virgin Coconut oil, og sitter nå å koser meg med en liten "muffins" av olje, kakaopulver, nøtter og mandler. Utrolig mektig, men så får jeg ihvertfall i meg nok fett i dag! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.