< Tilbake til oversikten

Kjerringråd mot hovne øyer

Trolljenta sa for siden:

Våknet med kjempehovne øyner i dag. Har vært hos legen og fått allergitabletter etc, men skulle gjerne hatt en mirakelkur som gjør at hevelsen rundt øynene går vekk på et blunk... Noen som vet om noe lurt??

Carisma sa for siden:

Agurkskiver? Kalde Kammilleteposer?

Gerd sa for siden:

Kalde agurkskiver :)

Trolljenta sa for siden:

Jeg går og kjøper agurk nå..
Skal jeg dyppe teposene i kaldt vann?

Rottis sa for siden:

Legg et par skjeer i kjøleskapet og bruk de på øyenen :) Verdt å prøve, hvertfall!

Gracella sa for siden:

Hemmoridekrem, he, he. (sant)

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg prøvde potetskiver......
hjalp faktisk litt.

Zelia sa for siden:

Ikke spis de siste timene før du skal legge deg. Har jeg mat i magen når jeg legger meg, har jeg så hovne øyne morgenen etter at jeg nesten ikke får dem opp...

SunnhetMedSirrup sa for siden:

hm. dette virker kjent at jeg har hovene øyne etter jeg har spist sent, men aldig tenkt over at det var grunnen..! takk :9

Pearl sa for siden:

Hva heter den hemmoridekremen? Hva spør du etter på apoteket? Er den respetfri? Har hørt mye om før at en sånn skal være så effektivt.

Cyan sa for siden:

Da er den i hvert fall duganes til noe :p

Trolljenta sa for siden:

hehe.. Ja, det er vel råd fra Jan Thomas :p

Photobscura sa for siden:

Men det er sant, det funker veldig bra! Hemoroider er åreknuter, og kremen hjelper bare mot hevelsen, den får blodårene til å trekke seg sammen.
MEN! Ikke kjøp en med kortisol i, og ikke bruk det ofte, huden under øynene er tynn og ømfintlig, så det rådet er ment som et nødtiltak ;)

Gracella sa for siden:

Nei, det var Sandra Bullock som sa at hun brukte det - flere år før Jan Thomas fant ut at skuespillerkarrieren hans ikke gikk heeeelt dit han hadde håpet :rolleyes:.

Og Photo har helt rett - den virker sammentrekkende på blodårene og hevelser :).
Dessverre (?) aner jeg ikke hvilket merke som er med eller uten kortisol.

Trolljenta sa for siden:

Er mye mindre hoven nå enn i går kveld, så tror det skal få gå sin gang til det er helt borte. Kanskje jeg skal spørre legen på onsdag om jeg kan bruke hemorroide-krem hvis det skjer igjen :D

Kanutten sa for siden:

Hør på Photo, ho er ei smart dame! Huden under øya er meeget tynn og sart.

Kanutten sa for siden:

Det gjelder alle kortisonpreparater.. IKKE ha dem under øya.. Det man kan oppleve da er at huden blir tynnere og ALT av blodårer plutselig blir megasynlige!

Trolljenta sa for siden:

Jeg fikk nettopp kortison av mildeste typen (Mildison eller noe sånt) fra legen til å ha rundt øya, men generelt sett skal man vel ikke ha det på tynn hud.

Kanutten sa for siden:

Man kan nok ha det et par dager, men over tid er ikke å anbefale...

Rottis sa for siden:

Er poser under øynene "arvelig betinget" eller er det noe alle har, men at noen er flinke til å sminke de vekk?

Kanutten sa for siden:

Det er arvelig...:(

Kitt sa for siden:

Det finnes en utmerket hudsalve som heter Protopic som ikke inneholder kortison.
Man får den bare på resept og den er litt dyr (rundt 400,-) med er utrolig drøy og roer huden fint!

Vet ikke om den hjelper på hevelse som skyldes allergi etc, men er utmerket på eksem/psoriasis!

Photobscura sa for siden:

Hoho, takk! :D

marithja sa for siden:

He,he- jeg leste "hovne ører" i overskriften :-D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.