< Tilbake til oversikten

Vann eller væske

Aishe sa for siden:

Man skal få i seg minimun 2 liter vann om dagen?? Eller 2 liter væske??
Om jeg drikker 2 liter fun light saft om dagen, er væske behovet dekket??

Eller er det 2 liter vann og all annen væske??

scartz sa for siden:

2 Liter vann er det du skal ha.
I fun light er det jo mye vann da.. Så kan godt være du får dekket litt av behovet igjennom det. Men jeg lurer på om fun light er vanndrivende.. Dette er jeg ikke sikker på.
Men det er 2 liter vann du skal ha, og ikke væske. Lettbrus vil ikke dekke behovet noe særlig/i det hele tatt.

Men er litt usikker på fun light, siden det er mye vann i det...

Gracella sa for siden:

Det er vel mer uheldig å drikke litervis med Fun Light siden det er kunstig søtning i den.
Hvis du ikke "klarer" rent vann, så ha i et par dråper sitron/lime/appelsin eller skjær noen tynne skiver med eple/pære eller ingefærbiter/mynteblader/sitronmelisse/basillikum og ha i vannet. Altså, lag ditt eget smakssatte vann og ha det i kjøleskapet i en stor mugge.

Rottis sa for siden:

Er det ikke slik at noen reagerer på søtning og går mindre ned i vekt?

Dessuten er vel ikke 2 liter Fun Light om dagen spesielt heldig for tennene.

Kitt sa for siden:

Om man ser bort i fra dette med kunstig søtning, tenner etc, er faktisk all væske man får i seg viktig og teller i det store regnskapet!

Har ført væskeregnskap for mange pasienter gjennom årene, og har aldri latt være å telle med saft, kaffe, brus eller melk eller......
All væske er væske kroppen kan nyte godt av!

Om man som meg sliter bigtime med å få i seg nok væske i løpet av et døgn, (er bare ikke tørst nok til å drikke noe jeg ikke liker) til tross for alle prøv ditt eller datt- råd, så er nesten alt bedre enn ingenting!

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg har nå kommet hjem fra 1 uke i paradiset, hellas!

drakk litt som 1-3liter light brus hver dag.

men det var bufe til hvert måltid, så jeg åt hævver med godt kjøtt , av alle dyr! (også bleksprut.. æsj.. smakte hvetemel..)

imorgen skal jeg veie meg. :)

håper det ikke blir.. for ille.. :D:D

tattoogl sa for siden:

dette likte jeg :d

Torkil sa for siden:

Hei
Kitt er en sykepleier som kan sitt kram. Væske er væske, om det er vann, te, kaffe, sukkerfri brus , væske i grønnsaker! etc. Altså er det ikke tale om å drikke 3 l postevann for å "komme i himmelen"

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Kitt sa for siden:

:rodme:Takk, takk, takk og tusen takk!:D

Nå kan jeg fortsette å si det jeg alltid har prøvd å si her inne! Væske er væske!:ja::ja::ja:

SunnhetMedSirrup sa for siden:

dettet lettet meg på en måte, for denne uka har jeg vært på ferie og drukket mye(1-3liter) light brus hver dag :D:eek:

tro meg! er ikke stålt :) men det var godt :o:D

Omelett sa for siden:

Men kaffe og te (blant annet) er jo vanndrivende, så hvordan kan dette erstatte vann?

Nuppe sa for siden:

Det erstatter ikke vann, men det gjelder som væske. To liter kaffe erstatter ikke to liter vann, men det teller.

Kitt sa for siden:

Kaffe er ikke vanndrivende, det er bare en gammel myte!;)

Omelett sa for siden:

Aha, det er jo kjekt. Jeg drikker masse kaffe. :D Men jeg drikker vann i tillegg da. For min del var det bare en vanesak å gå fra lettbrus til vann, og etter at jeg ble avvent lettbrusen syns jeg vann er det aller beste å drikke både til mat og som tørstedrikk. Saft syns jeg ikke er godt i det hele tatt, særlig lettsaft.

tulla sa for siden:

Puh, - Nå gjorde du meg glad!:) Dette er noe jeg har lurt på i lengre tid, her inne snakker man om VANN, VANN og atter vann som det eneste væske... (Foruten vin da, ser den er oppe med jevne mellomrom) ;) TAKKER for viktig INFO..

Filakia sa for siden:

Takker for Torkil og Kitt sine svar... Føler jeg kan senke skuldrene mer ift. væskeinntaket. Jeg er også blant de som bare ikke klarer å få i meg nok vann, uansett med eller uten kullsyre, sitron/lime/annen smakstilsetning. Mulig det er psykologisk betinget, men jeg kjenner at jeg ikke er motivert til å kutte ut lettbrusen min helt nå. Har gjort så store endringer i kostholdet, og skal gjøre endringer i mosjons-frekvensen nå framover. Så da får det være "bra nok" med det jeg drikker av vann + lettbrus til sammen. Prøver jeg å få til mer enn jeg er motivert for, og altfor store endringer på en gang, så ender jeg bare med å gi opp totalt...

Krizzi sa for siden:

Væske er væske det er jeg helt enig i, og viktig at vi får i oss nok av det.
MEN å drikke et par liter fun-ligth/ ligth brus hver dag over lang tid vil etter stor sannsynlighet kom til å skade tennene. Syreskader vil oppstå pga av surhetsgraden i disse produktene, som på sikt vil tære på tennene.
Men hvis du ikke klarer deg uten, vil jeg sterkt anbefale at man bruker en av de nye tannpastaene som skal motvirke syreskader.
Dette er kun ment som er velmenende råd.

Smula sa for siden:

Kaffe inneholder (stort sett) koffein og koffein virker uttørrende på systemet, stemmer ikke dette heller?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.