< Tilbake til oversikten

Hjelp til å omgjøre knekkebrødoppskrift

mokki sa for siden:

Jeg har verdens beste knekkebørdoppskrift. Lurer på om dere har en idè for hvordan gjøre denne mer lavkarbovennlig.

Her er orginaloppskriften:
2 dl grovt sammalt hvete
2 dl store havregryn
2 dl hvetekli eller havrekli
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
1 hønsebuljong rørt ut i ca 0,5dl varmt vann
7 dl vann
2 ts salt

rør alt sammen og la det stå i ca 5min. Rør innimellom.
smør to plater med smør/olje og dryss mel over (som du feier av) fordel deigen og smør den utover. Rut opp med en slikkepott. Stek begge brettene samtidig om du har varmluft, eller et om gangen om du ikke har varmluft på 180 grader i 45 min. Åpne døren noen ganger for å slippe ut damp da de ikke må bli fuktig. ER de ikke ferdig da kan du vende alle knekkebrødene og steke de 1 time på 100grader med kontinuerlig lufting (et brett om gangen).

Så. Noen som vil hjelpe meg?

Carisma sa for siden:

Siden du følger generell lavkarbo, så er ikke de så ille å spise ett av. Men du kan bytte ut hvetemelt med rugmel eller havremel som har lavere GI.

Hvis du vil være i ketose ville jeg forsøkt disse i stedet: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17639
De inneholder noe av samme ingredienser.

mokki sa for siden:

Nå tester jeg ut en egen mix. Basert helt på den orginale oppskriften. Men manglet noen ingredienser så dette blir spennende...

I stedet for samalt hvete tok jeg soyaprotein 1dl og malte mandler og soyaflak til en dl blanding. Tok 4dl kruskakli i den og dette erstattet havreklien som jeg manglet samt den kruskaklien det skulle være i den.

Nå står første brettet i ovnen. Er kjempespent på hvordan de blir....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.