< Tilbake til oversikten

Woksauser

screwball sa for siden:

Trenger tips til woksauser.
Før jeg begynte med et lavkarboliv brukte vi endel av disse posene med Blue Dragon flytende stir-fry/woksauser. Men de er jo stinne av sukker så det er det slutt på.

I dag skal vi ha kylling og grønnsaker - gjerne i wok. Håper derfor at noen kreative sjeler her inne kan hjelpe meg.

trollmamma sa for siden:

Henger meg på jeg også.
Vi spiser mye wok og jeg har vært så glad i de ferdig-sausene, så nå er jeg spent....

Carisma sa for siden:

Jeg bruker denne endel: Søt chili-saus

(Og ikke prøv å bytt ut jbkm med fiberhusk, det blir nemlig en stor geleklump :lol:)

Ellers har jeg laget denne noen ganger: Ribbe Hoi Sin, bare byttet ut sukkeret med søtning. Den funker fint til både and og kylling også :ja: Lager litt ekstra marinade og bruker som saus på grønnsakene.

For mer indisk vri: Tikka Masala

somaya sa for siden:

Den hoi sin må jeg prøve og tikka masala (elsker tikka masala):D

Alkazelters sa for siden:

En liten mengde oystersaus, eller soyasoys er ikke så galt, men disse inneholder sikkert både sukker og hvetemel, men du trenger ikke mye. Ellers får du også kjøpt noe i pulverform, de inneholder typisk rundt 50 gram karbohydrat pr 100 gram pulver, men igjen bruker man kanskje bare 20 gram på en hel wok. Spice det hele opp med litt skikkelig chili, og andre ønskelige krydder.

Eventuelt kan du lage scampiwok, du får veldig mye god kraft når du woker scampiene, og det holder å krydre med finhakket chili, finhakket løk/sjarlottløk, finhakket paprika og finhakket hvitløk. Det blir enda bedre om du tilsetter litt fin hvitfisk.

Et annet tips er å lage kraft av rekeskall. Neste gang du spiser reker, frys ned skallene. Neste gang du skal woke, koker du kraft på skallene og koker kraften ned til ønsket konsentrasjon og krydrer med denne.

Carisma sa for siden:

Dagens enkleste:
1 boks kokkosmelk, 2ss currypaste. Blandes og helles over f.eks stekt kyllingkjøttdeig og varmes opp. Server med squashnudler.

asdf sa for siden:

Eneste som gjelder hos meg: stek kjøttet og grønnsakene. Tilsett pepper og salt. Når dette er ferdig, så hiver du på kremfløte. Smaker himmelsk. Enklere blir det ikke.

screwball sa for siden:

Skal definitivt testes - men hva er squashnudler?

Carisma sa for siden:

Del en squash i 4, og skrap vekk frøene. Rasp i lange remser med f.eks en ostehøvel. Fres i panna et par minutter.

Elizabeth sa for siden:

En ting som er kjempe godt er at du tar litt soyasaus som du blander litt splenda i og heller over. Da blir det nesten glasert og det blir suuuuuuper godt. Spiste det nettopp til lunsj nå. :D nam nam :sikle:

Tone-G sa for siden:

Det hørtes utrolig godt ut! Det skal testes!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.