bilringen sa for siden:
Fant denne gamle artikkelen: www.aftenposten.no/helse/article606149.ece
Noen som har noen kommentarer?
bilringen sa for siden:
Fant denne gamle artikkelen: www.aftenposten.no/helse/article606149.ece
Noen som har noen kommentarer?
Yonah sa for siden:
Hun spiste i allefall ikke Atkins om hun kun spiste det som ble nevnt her. På Atkins introduksjon SKAL man spise et visst antall gram/dl grønnsaker( ganske mye faktisk! ), og bare så og så mye fett.
Og siden skal man fortsette med dette men legge til en og en matvaregruppe og 5g karber pr uke til man har funnet en balanse mellom vekttap og stillestående.
Rent kjøtt, noe sunt fett og masse grønnsaker har aldri vært usunt. Å kutte ut brød og sukker gir en ikke hjertetrøbbel, da er det andre alvorlige underloggende ting og ikke dietten som er problemet!
Og de som i artikkel uttaler seg om at atkins ikke inneholder grønnsaker aner ikek hva de snakker om. Jeg hadde nesten problemer med å spise så mye grønnsaker som jeg skulle spise på introduksjonen, det var ikke plass i magen..
Carisma sa for siden:
Det første som slår meg er at de rører noe veldig med begrepene, og blander ting som er knapt sammenlignbare. Men så er jo artikkelen snart fem år gammel, det var vel ikke så kjent da.
Ellers overrasket det meg mest at Hagen er Atkins mann :D
nellie sa for siden:
Har man hørt om noen som har dødd av dietten siden?
Kan jo hende det var noe spesielt med henne, siden det tross alt er fem år siden dette skjedde?
Carisma sa for siden:
Det kan jo høres litt ut som historien nå nylig med den engelske jenta som døde av vaksine. Det viste seg etterpå at hun hadde en enorm svulst i brystet.... Timingen var bare veldig dårlig.
Gracella sa for siden:
Jeg mener bestemt å huske at det var Lindberg Hagen var tilhenger av. Jeg husker dette fordi artikkelen gjorde narr av at Hagen nok var (enda mer...) oppblåst av alle disse linsene og bønnene som han spiste og at det kunne ikke være behagelig for de andre på Stortinget...
Meeen...han kan jo ha vært en Atkinist også, jeg har ikke lest alt om Hagen , he, he.
Gracella sa for siden:
Har du en link til den opplysningen?
Synes det er rart at ikke slikt blir slått opp med store overskrifter - for de var kjappe nok til å rapportere at jenta døde av vaksinen...
Carisma sa for siden:
Jeg hørte det på radio, men her står det samme: www.abcnyheter.no/node/96754
Jeg tror det er MYE sånt man ikke veit, helt andre ting enn man tror både som er årsak til sykdom og død.
Gracella sa for siden:
Ok, fant en link her også:
news.bbc.co.uk/2/hi/health/8284517.stm
Happiness sa for siden:
Jeg leste i VG i sommer om ei dame som hadde gått ned noen og 30kg på ketolyse som døde av all syren i blodet. Det het noe spesielt denne forgiftningen hun hadde fått. Husker ikke navnet.
Nevnte ikke noe om underliggende sykdommer tror jeg, men det er jo ikke alt som står i avisa heller.
Kitt sa for siden:
Damen gikk nok inn i ketoacidose, en tilstand som kan forekomme hos diabetikere og som kan få dødlig utgang.
Mange som sier det er farlig med kostindusert ketose, blander sammen det med denne tilstanden.
Yonah sa for siden:
Men jeg skjønner ikke hvordan de kan blande sammen disse to tilstandene, for å komme i ketoacidose må man vel ha høyt blodsukker og ketoner i blodet... Og høyt blodsukker får man ikke på lavkarbo...
Photobscura sa for siden:
Jeg har også hørt om denne jenta på seksten som døde av hjertesvikt, men hun laget visstnok sitt eget opplegg (noe som kommer fram dersom hun ikke spiste grønnsaker, noe jeg forsåvidt ikke tror er så farlig over en viss tid ...). Men det var visst sånn at hun hadde en medfødt hjertefeil, og da kan man vel ikke skylde på dietten ..
Kitt sa for siden:
Tror ikke de blander tilstandene, men rett og slett ordene.
Mange aner ikke hva kostindusert ketose er, de har bare hørt om ketoacidose og tror det er det samme!
At det ene er en sykdomstilstand pga manglende insulin og det andre er gjort med vilje for feks å gå ned i vekt, nei se, det aner de fleste ikke!;)
SusieBlues sa for siden:
Jeg blir litt frustrert over slike avisartikler som er skrevet av folk som ikke har satt seg ordentlig inn i kropp og ernæring og som faktisk ikke er interessert i fakta,men kun sensasjon.
En annen jeg har reagert på var når NRK1 (var det FBI?) hadde et program om hvor farlig det var å spise lavkarbo. Det var en mann som jobbet i Nordsjøen som ville ned i vekt og derfor ville prøve lavkarbo. Så han sluttet å spise karbo. Han spiste ingenting som inneholdt karbohydrater.. sukk.. Han spiste kun rent kjøtt, ost og smør.. Og han ble dårlig... Jøjemeg.. Det er da ingen jeg vet om som anbefaler null karbo. Så hvorfor lage advarselsprogram om noe som ingen anbefaler..? Heldigvis fikk bl.a Fedon Lindberg og noen andre vettuge folk uttale seg på slutten og fikk sagt at dette ikke var det de anbefalte.. men likevel..
Kitt sa for siden:
Men de som allerede har gjort seg opp en mening om at dietten er livsfarlig, vil da få det til at hjertefeilen bare ble farlig pga dietten!;):p:eek::rolleyes::D
tbear sa for siden:
Det er riktig at dette er en sak som i sin tid ble en del omtalt. Men den ble etter hvert bragt ned på jorda. Bl.a uttalte til og med Christian Drevon (mener jeg å huske) at det nok ikke var rimelig å anta at jentas død skyldtes kostholdet, selv om han ville advare mot dette.
Bakgrunnen for dette er jo åpenbar: Hva med alle de som dør av hjertestans og som spiser høy karbo / lav-fett? De er nok mange flere. Skal man tilsvarende påstå at disse får hjertestans på grunn av sitt kosthold? De fleste vil mene at dette vil være en urimelig påstand - begge veier.
Så vidt jeg husker så hadde denne jenta også gått på Atkins i ganske kort tid, og for kort til at kostholdet uansett skulle kunne få noen virkning.
Gracella sa for siden:
Det som er litt "artig" er jo at de som advarer mot lavkarbokosthold påstår at vi kommer til å få alle de livsstilsykdommene som folk dør/plages av i dag - når de går på såkalt sunt/anbefalt kosthold...:rolleyes:
Høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes, hjerteinfarkt, gikt, beinskjørhet, MS, you name it...
Happiness sa for siden:
Nei det var ikke det ordet de brukte, tror det sluttet på -siss men husker ikke helt :rolleyes:
Veggpryd sa for siden:
Tror det skal litt mer til å dø av en livsstilsykdom som hjertesvikt grunnet dårlig kosthold på en så ung pike. Og på lavkarbo er det helt umulig - men det vet vi jo! :) Den artikkelen var helt latterlig.
Og hva står det egentlig i artiklen? Det står to setninger om jenta - og resten er ren skepsis til lavkarbodietter. Jentas diett "den aktuelle dagen" skal ha bestått av (...) Hallo!! Spis en kotelett til frokost - og dø av hjerteinnfarkt til lunsj! :lol:
Kitt sa for siden:
Kalles også ketoacidosis!;)
Det hender noen kaller ketose for ketosis, også.
Kitt sa for siden:
Er nok fordi det er det det heter på engelsk!;)
Jepp :)
Hette sa for siden:
Hei!
Mamma har diabetes, og har gått litt på lavkarbo etter at eg begynte... Ho får mykje lågare blodsukkernivå, og må følge nøye med på nivået, slik at ho kan minke insulinet... Ho har ALDRI fått høgare blodsukker når ho går på lavkarbo... ho brukar faktisk berre ein tredjedel insulin no, i forhold til det ho brukte før....
Bulldog sa for siden:
Faen, disse lavkarbogreiene er jo farlige! Jeg kutter ut med en gang. Pizza, tenker jeg. Best jeg fyller på ordentlig med øl også, bare for sikkerhets skyld... Vil jo ikke dø, heller.
Bæret sa for siden:
:lol:
Kanutten sa for siden:
Har ikke lest alle innlegga, men vil bare tilføre at det er mange som har dødd under sportaktiviteter også. Skal man da konkludere med at trening er farlig???
Kitt sa for siden:
Vel, alle ambulansene i Oslo var opptatt under Oslo maraton!;)
Og hvor mange idrettsutøver har ikke blitt skadet for livet pga sporten de har drevet med!
Mitt eget gode forsett om å trimme gikk i vasken da jeg røk den store muskelen i leggen! Tilbrakte en natt på sykehus, 6 uker i rullestol og vil aldri bli bra!
En av mine treningskompiser røk senen til kneskjellet og kommer heller aldri til å bli fin igjen!
Trening sunt!!!:confused:
Brimstone sa for siden:
Og Cetouse :p
Gracella sa for siden:
Det er jo ganske tragisk, men så sant, så sant. Og allikevel er det ingen leger som advarer mot orientering eller fotball... Eller en drøss aviser som skriver useriøse artikler om idrettens farer. Hopp og utfor er heller ikke helt sunt for helsa...
Carisma sa for siden:
Eller dans! Finnes det en danser som ikke har ødelagte bein? (og lunger ;))
Gracella sa for siden:
Kulekjøring er heller ikke snill mot bein og knær, likevel oppfordres unge jenter til å begynne på kurs...
Bulldog sa for siden:
Absolutt!
Det er også farlig å leve, man dør jo til slutt!
Hvorfor er det ingen som belyser den åpenbare problematikken med konsekvensen av denne livsfarlige tingen vi kaller 'livet' :eek:
:lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.