< Tilbake til oversikten

Hei dere!

helizle sa for siden:

Hei!

Jeg er helt ny på dette forumet her i dag, å leter etter tips å råd :D

Jeg har så lenge jeg har husket slitt med overvek og veier 112KG den dag i dag. Har selv gått ned fra 130KG så jeg er litt stolt av det. Men jeg vil jo absolutt en del mer ned i vekt.
Uken som var ble jeg informert om jeg har cyster på eggstokkene mine som fører bla til overvekten!
Fikk streng beskjed om å starte en lavkarbo diett i tillegg til jeg starter på nye p-piller som skal ordne på cystene etter tid.

Det jeg synes er litt vanskelig er og finne mat jeg kan spise! Jeg er jo litt ny innen dette her..

Altså, jeg trenger noen bra oppskrifter på middagsretter, lunch og mellommåltider. Fint om noen kan poste linker til oppskrifter som er lavkarbo. Og hva med drikke? :D på forhånd takk!

Gerd sa for siden:

Ønsker deg lykke til :heia:

Og grattis med flott nedgang allerede :heia:

Du finner masse flotte oppskrifter i oppskriftsforumet ;)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Har du bestemt deg for hvilken lavkarbo retning du har tenkt å følge, lavkarbo er nemlig en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak av under 150 g kh pr dag. Ikke noe tvang altså, men for de som ønsker en god progresjon i vektnedgangen pleier jeg å anbefale at de leser om de ulike kostholdsfilosofiene og velger seg en de kan leve med. De som følger ketogene dietter holder seg til ca15/20 g kh, mange holder seg til kosthold med 40-60 kh pr dag og de aller, aller fleste på lavkarbo holder seg under 72 kh i henhold til Lutz (Boka: Bedre uten brød.)
Informasjon om de ulike kostholdsfilosofiene finner du her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
Bøker kan du eventuelt låne på biblioteket.
Når det gjelder oppskrifter så finner du et stort utvalg her på forumet, kan være lurt å lage seg en liten oversikt over hva man kan tenke seg å spise slik at man får litt variasjon.

Til inspirasjon i matveien:
Her er inngangsporten til oppskrifts delen av forumet: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

I fjor var det en som lagde et lite hefte med mange av oppskriftene du finner her på forumet. Det kan være et godt utgangspunkt for din egen lille lavkarbo kokebok. forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503

Furine sa for siden:

Velkommen helizle! Kjempeflott at du fekk informasjon om lavkarbo når du fekk påvist cyster. Vi er nok ganske mange her inne som har slite i åresvis før vi fekk vite om lavkarbo. Du har jo allereie gått ned ganske mykje, veldig bra!
Ynskjer deg lykke til, du finn masse informasjon og oppskrifter inne på forumet.
Du skal generelt halde deg unna ferdigmat (har mykje stivelse, sukker etc), brød, pasta, ris, poteter. Elles er det MYKJE kjekt som kan etast på lavkarbo, og du finn som sagt mykje god info her inne om det.
Tvi tvi! :)

helizle sa for siden:

Tusen takk for mange fine svar =)
Heftet med oppskrifter var genialt, den skal skrives ut i morgen!

Lurer* sa for siden:

Heisann Helizle.

Koslig at du henger her inne sammen med oss:klem: velkommen skal du være.

OG du skal snart finne ut all den god maten som er å velge mellom!!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.