hei! er ganske ny i dette forumet, men har drevet med lavkarbo i litt over en mnd nå. begynte på en relativt streng south beach diett og klarte fint å holde ut de to første ukene uten karbohydrater. jeg kastet meg heller ikke over frukt og grovbrød etter disse ukene, men jeg har holdt meg så godt som helt unna brød, poteter, knekkebrød og ris helt til nå. spiser også svært lite frukt i forhold til hva jeg gjorde før. JEG SPISER SUNT og trener mye. ihvertfall fire- fem ganger i uken. alt fra jogging og spinning til aerobic.
i startet gikk jeg fort ned. hele to kg på seks dager (!), men plutselig gikk jeg opp 1,5 kg og disse har jeg så godt som ikke klart å gå ned igjen.
jeg baker mye lavkarbo og prøver hele tiden nye retter for å holde motivasjonen oppe, men det er IKKE lett når vekten går opp og ikke ned..
noen i samme situasjon eller med noe lure tips? spiser jeg kanskje for store porsjoner? takk på forhånd for svar:)
Hei,
Jeg kjenner ikke South Beach så godt og kostholdsfilosofien din sier egenkomponert lavkarbo, så her er litt generell informasjon.
Mange på lavkarbo får vektstagnasjon og noen ytterst få legger på seg av brøderstatninger. Svært få spiser frukt på lavkarbo da de inneholder generelt my kh.
Dersom du ønsker noen gode råd så tror det beste er om du forteller:
Om du fortsatt er på south beach hvis ikke hvor mange kh ligger du på daglig.
Hva og hvor mye du spiser du daglig
Takk for svar! nei, vil ikke si at jeg lenger er på south beach, men jeg bruker den som utgangspunkt og oppskriftsbok. jeg prøver så langt det lar seg gjøre og ikke telle for mye kh, men tipper jeg ligger om omlag 20-35 pr dag. vet dette kanskje er litt mye, ihertfall i forhold til ketolyse.
min frokost består alltid av egg, enten omlett, eggemuffins eller kokt egg. så spiser jeg gjerne oppskjerte agurker eller tomater med philadelphia ost eller cottage cheese som mellommåltid før lunsj som så godt som alltid er salat hvis ikke det er noe middagsrester fra dagen før.
senere på dagen spiser jeg et lite mellommåltid som kanskje består av en-to skiver hamburgerrygg eller kalkunskinke med litt grønnsaker. til middag er det alltid svin, kylling eller fisk. aldri stekt, men ofte grillet eller ovnstekt. enten med frisk salat eller ovnsbakte grønnsaker til. såå er det kveld hvor jeg som så mange andre får lyst på noe godt. Da er det ofte jeg faller for fristelen av å spise et par biter veldig mørk sjokolade. i tillegg til dette kan det være kaffe og te i løpet av dagen.
spiser litt mer søtt i helgene, men ikke så mye at det burde hindre full vektnedgang.
Hvis du må ha 5-6 måltider i løpet av dagen er jeg sikker på at du spiser for lite fett. Hvis du spiser "fett nok" bør du ikke bli sulten før det har gått 4-6 timer etter hvert måltid.
Sultfølelse kan også forveksles med tørste. Prøv og drikk vann hvis du blir litt småsulten like etter du har spist.
Prøv et par dager å veie det du spiser og regn ut forholdet mellom karbo-protein-fett. I energiprosent bør du ligge på ca 5-25-70.
Skal prøve og regne litt mer over hva jeg får i meg pr måltid. Er så opptatt av at det ikke skal være for mye av ditt og datt at det kanskje blir for lite av alt sånn at det blir for mye småspising;) takk for hjelp!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.