< Tilbake til oversikten

Nødhjelp

Serenio sa for siden:

Trenger noen kjappe råd. Jeg er veldig syk akkurat nå og kommer meg ikke ut. Hadde egentlig tenkt å gå i bokhandelen og finne f.eks. matvaretabell etc, og sjekke Atkins/Lindberg-bøker. I tillegg til ME har jeg nå pådratt med noe virusdritt, har ikke stemme, og orker ikke sitte oppreist eller stå særlig lenge. Jeg vet at god nettikette er å søke på forum og nettet selv, men jeg orker ikke i dag. :(

I kjøleskapet har jeg tyrkisk yoghurt, cottage cheese, fløte, ost, creme fraiche, egg bl.a., samt at jeg har litt frosne grønnsaker og noen salat-ting, men ikke noe særlig kjøtt eller fisk (bortsett fra makrell i tomat). Hjelp, hva kan jeg lage av dette nå, noe som ikke tar tid og som jeg faktisk makter å få til?

Og et spørsmål til - kan man bruke Maizena som jevner?

Yonah sa for siden:

Akkurat nå: 50g creme fraiche og 150g cottage cheese, noen mandler og kanskje litt frosne bær( tin de opp;) ) og strø over litt kanel og kanskje bakekakao. Raskt og veldig godt!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Du kan jo kjøpe bøkene på nettet, www.capris.no pleier å være rimelig.
Matvaretabell: www.matvareguiden.no
GI tabell: www.glycemicindex.com
Informasjon vedrørende Atkins her på forumet: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7
Informasjon vedrørende Lindberg her på forumet: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29
Maizena inneholder 86,3 g kh, lite egnet på lavkabo, som fortykningsmiddel brukes oftest johannesbrødkjernemel (JBK) og fiberhusk.
[color=#000000][/color]
Med de ingrediensene du har så er vel omelett det kjappeste å slenge i hop.

Trolljenta sa for siden:

Hvis du har kanel eller kardemomme kan du lage pannekaker av 3 egg, 1/3 boks cottage cheese (kjør i stavmikser så den blir glatt) og kanel/kardemomme etter smak.... Har du i tillegg olje og havregryn, så kan du ha oppi 1 SS av hver hvis du vil, men det funker fint med bare CC, kanel og egg.

Trolljenta sa for siden:

Omelett med ost og grønnsaker i er jo et fint måltid også

Serenio sa for siden:

Takk. Omelett er tingen.

Margrethe sa for siden:

Jeg lager "muffins" inspirert av de spinat- og fetamuffinsene her inne. Igår laget jeg med 5 egg, ca 1,5 dl fløte, 1/2 pakke frossen brokkoli (kokte den og delte den i mindre biter) og ost i terninger. Jeg hadde også i kruskakli og litt salt.

Stekes i muffinsformer (jeg bruker papirform nedi metallformene) i ca 30 min på ca 170 grader.

Veldig godt med smør og ost!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.