< Tilbake til oversikten

Annika Dahlqvist - nettmøte i vg i dag!

Areola sa for siden:

Hvor har de gjort av Drevon i dag da? Han må jo ha blitt låst inne i et skap eller noe, for dette nettmøtet hadde jeg virkelig ikke trodd at Vg skulle holde noengang!
(et lite hurra for vg altså, selv om det nok kommer et nytt nettmøte om noen få dager med sjølveste Drevon også..)

Still spørsmål, møtet er klokken 15.00!

tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2097

Iset sa for siden:

Åh, la vi ut lik tråd samtidig? Hehe. Dette blir hvertfall spennende, og jeg er sjokkert over at VG (hallo, VG??) lar noe sånt komme på trykk, det er jo Norges mest lavkarbo-fientlige avis? Hva har skjedd?

Areola sa for siden:

Haha, det var jo helt likt lagt ut! :)

Kitt sa for siden:

Jammen bra jeg sjekket før jeg la ut noe!:D
Må prøve å pønske ut noen intrikate spørsmål!:rolleyes:

Iset sa for siden:

Jeg har tipset folk i statusen min på FB. Greit at mange får med seg dette. :D

Jabba sa for siden:

Hvem er Drevon?

Kitt sa for siden:

God ide! :D
Alt ordnet!:)

jvb sa for siden:

Blir artig, jeg har lagt inn endel små spørsmål med forskjellige problemstillinger

Vektklubb er lavkarbofiendtlige av rent praktiske spørsmål.

I hovedsak to ting:

1. "jo-joslanking er forferdelig" (og det er jeg enig i forsåvidt)
  2. en sprekk øker sjansen for at folk faller fra, og dermed ikke fornyer medlemskapet

På lavkarbo: ordentlig sprekk gir deg nesten umiddelbart 2-3 kilo på vekta
På høykarbo: ordentlig sprekk gir deg et par hundre gram ekstra på vekta

Lavkarbo vil jo da vises som 2-3 kg opp og ned, noe mange vil si er jojo-slanking. Høykarbo har ikke like store svingninger, og er derfor mer egnet til formålet.

Min kyniske hjerne sier derfor at vektklubb velger den løsningen som er best tilpasset det verktøyet folk flest måler sin suksess med: badevekten...

Iset sa for siden:

Ernæringsprofessor Christian Drevon er vel en av Norges mest lavkarbo-fientlige mann, sammen med Wenche Frølich. Drevon driver vektklubb.no. Jeg mistet hele respekten (om jeg i utgangspunktet hadde noen) for mannen da han klarte å skrive at ketose og ketoacidose var en og samme ting.

Carisma sa for siden:

Det ble lagt ut minst ern tråd om dette i går også, så de fleste bør få det med seg på en eller annen måte :D

janmesi sa for siden:

Send inn spørsmål folkens. VG gjorde intervju med henne i går, men har ikke lagt ut noe ennå ... spent på nettmøtet. Beste hilsen Jan

Carisma sa for siden:

Jeg ser for meg Drevon sitte på et kott og bombardere nettmøtet med anti-spørsmål nå :lol:

Iset sa for siden:

Haha ja, skulle ikke forundre meg. :knegg: Lurer på hva ventklubb.no tenker om dette her?

Iset sa for siden:

Jeg lurer i grunnen på svært lite (vet jo alt, høhø), men jeg sendte inn et lite innlegg der jeg sa jeg var glad for at det fantes folk som henne, bra jobba og at jeg synes det er trist at ernæringsrådet ikke vil ta til seg fakta osv. Ikke sikkert det er vits å sette det på trykk, men det er sikkert kjekt for henne å få ros også.

slappfisken sa for siden:

Jeg gleeeder meg til nettmøtet, dette blir spennende:o)!!! Kan ike klokka bli 15 snart!!!

Carisma sa for siden:

Sitter og følger med på intervjuet nå, men jeg er litt skuffet over de korte svarene. Hun forsøker sikkert å få svart på flest mulig på kort tid, men syns noe av dfet må være mer forvirrende for dee som er ukjent med dette enn opplysende... :(

Shooterr sa for siden:

Helt enig. Synes ikke hun svarer bra i det hele tatt desverre.

Lillebille sa for siden:

Hun svarer heller ikke på alle spørsmålene. Den var en som spurte om margarin kontra smør: "Og fettet i smør, er vel egentlig like kjemisk som fett i margarin eller matolje?" Dette svarte hun ikke på..:o

jvb sa for siden:

Skuffa...

Carisma sa for siden:

Var det du med narkolepsi spørsmålet? Takk for positiv omtale liksom, ikke noe mer... :rolleyes:

jvb sa for siden:

Jepp. Men det var egentlig mest for å pakke inn enda en positiv effekt (som jeg forøvrig har sporet til glutenfri kost) så det gjør ikke noe, det var mer at hun har svart kort og upresist på det aller meste annet :\

Jabba sa for siden:

Jeg er også skuffa over svarene. Altfor korte og lite utfyllende. Reagerer også på at hun ikke svarte i det hele tatt på noen av spm.

Søren også - her har "vi" sjangsen til å spre "det glade budskap" og så blir det så tafatt liksom....

Yonah sa for siden:

Skuffa og hvorfor kunne hun ikke skrive svensk fremfor nesten uforståelig svorsk?

Fluke sa for siden:

Det der var veldig dårlig, og hadde jeg ikke levd i ketose for tiden og sett at kiloene renner av, hadde jeg ikke blitt positiv til LCHF etter dette nettmøtet.

Iset sa for siden:

Skrev hun sms-språk eller var hun bare uheldig med enkelte ord? :eek: Og jeg visste ikke at det var så mange æ-er i svensk? Mulig det varierer hvor man kommer fra?
Nei, dette var ikke så bra. Korte svar, ikke svar på det man spurte om osv. Synd. :(

Lava sa for siden:

Fikk nok ikke mange nye "medlemmer" der nei... :nei:
Triste greier.

Carisma sa for siden:

Hun brukte nok de fordi de er raskere å skrive enn ä, som jo er svenskenes versjon av Æ, men ofte uttales E.

Iset sa for siden:

Åja, haha, tenkte meg ikke om der. Det så jo helt vilt ut med alle æ-ene.

janmesi sa for siden:

Yo folkens, dere skulle ha sett MENGDEN tullespørsmål som strømmet inn på nettmøtet. Jeg fikk ikke lov av VG å hjelpe til med å besvare/utgreie svarene, så Annika satt der selv mens jeg måtte oversette litt over skulderen hennes.

Hva er det dere synes var dårlig? Vi har et nytt nettmøte i dag på TV2.

Se her:
www.tv2.no/gmn/nettprat/slank-med-smoer-3014943.html

og der skal jeg også hjelpe til med svarene.

Beste hilsen Jan
(stor suksess med kveldsarrangement i Oslo i går, Annika og jeg skal snakke om neste års arrangementer ... det blir i Trondheim og Bergen/Stavanger)

Iset sa for siden:

Nei, det ble bare så korte, intetsigende svar noen ganger. Litt sånn: "hvorfor anbefaler du smør?" - "smør er bra, margarin er dårlig". Det sier liksom ikke noe. Men jeg skjønner jo at hun ikke kan skrive noveller, akkurat. Men jeg håper det blir bittelitt bedre neste gang, det hadde vært bedre å svare på noen færre spørsmål og litt mer utfyllende. :)

Ellers har jeg STOR respekt for henne og synes hun gjør en strålende jobb. Spennende at det er sånn i vinden nå, flere og flere må få høre om dette og vi må få en ORDENTLIG diskusjon her i Norge. :venter på revolusjonen: :D

janmesi sa for siden:

OK - takk for konstruktiv tilbakemelding, skal ta med meg det til neste nettmøte!

jvb sa for siden:

Når det gjelder ä vs æ, så kan du endre tastaturlayout i "regionale innstillinger" i kontrollpanelet og sette svensk layout. Da er tastene som på et svensk tastatur

äöå sitter på samme sted som æøå, så er det bare å hamre ivei :)

jvb sa for siden:

Drevon som hadde hjemmekontor sikkert... :)

Kitt sa for siden:

Damen gjorde en mye bedre figur på God morgen, Norge i hvert fall!:)
Har satt tv på opptak av neste runde, så har jeg diskusjonen til senere bruk!:lol:

Carisma sa for siden:

Jeg er helt enig. Også ble jeg overrasket over at hun kanpt refererte til bloggen sin, som jeg er sikker på kan få mange mer interessert. Greit at det er boka hun selger nå, men jeg tror flere vil kjøpe den etter å ha lest litt mer om dette. :ja:

Veggpryd sa for siden:

Her kan dere se innslaget på Frokost-TV.

Håkon Meyer fikk ALTFOR lang tid. Vi har hørt den regla i 50 år, og den virker fremdeles ikke! :p

jvb sa for siden:

Takker for link.

Slår meg at jeg skulle ønske hun hadde brutt inn når Meyer snakket om at kostholdsrådene var laget for å forebygge nettopp de tingene vi må over på LCHF for å bli friske av i voksen alder...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.