Sitter her og leser siste nyhetsbrev fra Fedon, og her leser jeg med stort håp om metformin (glucophage) og dens mulige egenskap til å motvirke kreft - studien det refereres til så på brystkreft, men forskerne mener mye kan overføres til andre typer kreft.
Siden forhøyet insulin kan være en risiko for utvikling av kreft, er det jo positivt at en av bi-effektene av metformin er å motvirke nettopp kreft.
Dette er virkelig noe å holde et øye med framover. :)
Går du på metformin nå?
Min fastlege har skrevet ut metformin til meg, i samråd med endokrinolog på Haukeland. Jeg er påvist insulinresistent (og har PCO), men har ikke diabetes. Lurte på å begynne på de nå. Har utsatt starten pga julen... Visste ikke om det var nødvendig nå, som jeg forhåpentligvis skal på eurodietten..
Jeg fikk foreskrevet metformin nettopp pga insulinresistens og PCOS hos legen på Fedonklinikken, så jeg tror nok du trygt kan starte med tablettene. Hvilken dose skal du ta? Jeg tar to tabletter (1 morgen og 1 kveld) 850mg, men tok kun 1 tablet de første 2 ukene. Ta uansett opp spørsmålet når du skal til konsultasjon
skal gå på 500 x 3. Da begynner jeg i morgen tror jeg. Har tålt metformin godt (brukt de to ganger før under behandling for ufrivillig barnløshet. Takket være metformin har jeg mine to skjønne jenter...). Sist brukte jeg 2,5 uke på å komme opp i 1500mg daglig..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.