< Tilbake til oversikten

Hvor har karbohydratene blitt av?

Dita sa for siden:

Jeg leser på en sukkerfri matvare her her, og det står: " kabohydrater: 63g, herav sukkerarter:4g, sukkeralkoholer 27g"(detter er per 100g selvfølgelig) hvor har resten av karbohydratene tatt veien?

Og ett annet spørsmål, hva betyr det når det sukkerartene vises slik: <1g eller <0,5g ?:hjelp:

Filakia sa for siden:

Resten av karbohydratene kan kanskje være stivelse eller annet som ikke regnes som sukkerarter eller sukkeralkoholer kanskje?

Symbolet < betyr "mindre enn" (og > betyr "mer enn"). Altså inneholder det mindre enn en (eller en halv) gram.

Dita sa for siden:

Takk :) men på ketolyse, er disse karbohydratene som er i stivelse greit å spise, eller skal jeg unngå matvaren?

Fungirl sa for siden:

Unngå matevaren.

Eneste du kan trekke fra er sukkkeralkoholiker.

Filakia sa for siden:

:ja:

Som en tommelfingerregel kan du passe på å styre unna alt som har over 5 karber per 100 g matvare når du er på ketolyse-kosthold. Men først og fremst er det jo å holde seg under 15 (eller 20 om man er mann) karber per dag. Særlig i starten, og så kan man evt. prøve seg litt fram etter hvert, om man er blant de heldige som tåler litt mer karber uten å falle ut av ketose, og uten at vekttapet stagnerer.

Dita sa for siden:

Uff, jeg er nok ikke en av de heldige, jeg faller veldig lett ut enda jeg holder meg til under 15 g kh om dagen, så jeg prøver med litt mindre, noe som funker, men tusen takk for hjelpsomme svar, jeg spiste ikke matvaren da, jeg har funnet ut at det hjelper mye å ikke satse på å spise noe med mindre man er 100% sikker på at det er en grei matvare:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.