< Tilbake til oversikten

Lavkarbo. Et par spm

Aishe sa for siden:

Hei :snill:
Jeg er ny her. Begynte med ketolyse i går. skal få vekk 16 kilo. Håper jeg... har prøvd dietter x antall ganger, jeg er alt for sløv til å gjennomføre. Viljestyrke på null, ja. Men kanskje det hjelper med dere her inne? :) lese det dere skriver, og får inspirasjon. Håper det. For 16 kilo + er ikke mye moro...

men jeg må spørre om noe annet enn ketolyse egetnlig, håper noen kan svare meg "kort og greit" :)

Hvis man lever på lavkarbo;

Hvis man får i seg for mye karber pr dag, vil ikke fettet gjøre sånn at man legger på seg uansett?
For jeg syns det er ufattelig mye fett man får lov og spise...
Og kan man få i seg for mye fett på en sånn kur/kosthold?

Gracella sa for siden:

Kort og greit svart:

Hvis du har tenkt å gå på lavkarbo/ketolyse så bør du lese deg opp på f.eks ketolyse. Da vil du skjønne hvorfor du ikke legger på deg av fett, men av kombinasjonen sukker/raske karber og fett. I grunnen er det nok med raske karber for å legge på seg.
Og når du skjønner hvorfor, så vil du også forstå hvordan du skal kunne gjennomføre dette og nå dine mål.

Hvis du har tenkt å leve lavkarbo men få i deg for mye karber hver dag - da lever du ikke lavkarbo. Fettinntaket skal reguleres etter hvor mye karber du spiser (alt etter hvilken filosofi du velger). Det er heller ikke ett fett hvor karbohydratene kommer i fra.

Lykke til, du vil finne veldig mye hjelp her inne. Bruk søkemotoren aktivt og les de trådene som er klistret.

Aishe sa for siden:

takk for svar :)

jeg tenker mer generelt. om jeg ikke vil følge en diett, da. men jeg vil kutte ut brød, og spise mindre potet og ris.
må jeg da også senke kcal eller fett?? eller skal jeg bare være nøye med karbo??

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse for karboredusert kosthold og dekker alt fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Etter å ha lest på forumet her en god stund så har jeg funnet at den generelle oppfatningen er at man ikke bør tenke på å redusere fettinntaket på kosthold under 72 kh pr dag (72 kh=Lutzt’s bok: Bedre uten brød)

Her er noen tråder du bør lese:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709

Her kan du lese mer om ketolyse:
forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110
www.ketolyse.no

Husk at kunnskap er makt! …jo mer du kan jo større sjanse er det for å lykkes.

…og som Gracella sier les alle klistrede tråder, viktig informasjon.

På lavkarbo teller man ikke kalorier bare karbo. Dvs kun i enkelte tilfeller der man over lengre tid ikke har gått ned i vekt ser man på kalori inntaket, men det er kun i spesielle tilfeller.

Aishe sa for siden:

tusen takk for svar!
et bitte lite spm til??

på ketolyse, er bønner og linser lov???

Carisma sa for siden:

Nei, de inneholder for mye karbohydrater. Men de har lav GI derfor er de tillatt på lindberg.

Yonah sa for siden:

Nei, ikke belgfrukter.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Mange på ketolyse holder seg til tommelfinger regelen om å ikke spise ingredienser som har et kh innhold over 5.
Dersom du er usikker på næringsinnholdet i ulike matvarer så kan du sjekke det ut her, www.matvareguiden.no.

Filakia sa for siden:

Hvorfor ligger dette på Dr. Lindbergs underforum, når det i all hovedsak handler om ketolyse? ;)

Gracella sa for siden:

Hmm, jeg er dårlig på å se på de forskjellige forumene for tiden. Jeg går rett på uleste innlegg - og da er det lett å komme med ketolysesvar hvis spørsmålet ikke er rent Lindbergish

Filakia sa for siden:

Ikke ment som kritikk av de enkelte som skriver, mer som et hint til moderatorer om en av de kanskje vil flytte tråden til rett forum :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.