Blir litt forvirra når det gjelder karbeinnholdet i sjampinjong. :confused:
I matvaretabellen står jo ikke sjampinjong oppført som egen post - der står det bare sopp. Sopp står med 0,3 karb pr. 100 g.
Men i matvareguiden står sjampinjong som egen post, og der er det oppgitt et karbeinnhold på hele 3,4! Det er jo en ganske markant forskjell.
Hva skal man egentlig stole på?
Jeg har så langt brukt det høyeste tallet for å være på den sikre siden, men det virker som om de fleste her inne bruker 0,3.
På matvareguiden og matvaretabellen står det at avrent, hermetisk sjampinjong har 0,7. Hvordan kan karbene forsvinne fra sjampinjongen bare man hermetiserer dem?
Det må stå feil på fersk sjampinjong på matvareguiden... Men samtidig så er de jo konsekvente - for brun sjampinjong (aromasopp) står med et karbeinnhold på 4,12.
Jeg kikka på min boks med hermetisk championg kjøpt på REMA (LAndlord sin). På den stod det 0-1 gr karbs pr 100 gr ....
Jeg spiser uansett championg med god samvittighet.....
Gjør jeg også, holder meg til overslag på karbo og er innenfor mine egne grenser ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.