< Tilbake til oversikten

Tyrkisk yoghurt

sara sa for siden:

Har prøvd å søke litt rundt på forumet etter hva jeg kan lage utav en boks tyrkisk yoghurt som bare blir stående og stående i kjøleskapet... Og nå går den snart ut på dato. Kan den brukes istedenfor creme fraiche feks? Som salat-dressing? Som yoghurt, med nøtter og bær? :confused:

Carisma sa for siden:

Tzatziki, smoothie, som youghurt blandet med bær eller heistad syltetøy, dressing, dip... Og en masse mer :D

Yonah sa for siden:

Tzatziki er jo kjempegodt da!

Eller som dessert, med friske bær, litt kanel og revet mørk sjokolade på, eller bare med hakka nøtter på. Ungene her i huset elsker å spise den med litt sltetø ( sånn med mindre sukker i, og bare 1/2 ts) og evt müsli i.
Det aller beste er å spise den med honning og nøtter... Men den honningen er jo ikke helt lovlig da..

Gerd sa for siden:

Eller frys den i mindre porsjoner og bruk til sauser senere :ja:

Gracella sa for siden:

Lag den avokado/lime smoothien som står på lokket og du har aldri lyst til å spise (drikke) noe annet i hele ditt liv, he, he.
I stedet for sukker har du splenda eller noe annet søtningsmiddel - og jeg bruker lime juice fra flaske (tar litt mer enn det står i oppskriften...)

sara sa for siden:

Takk Takk Takk for alle innspill, kreative sjeler! :) :) :)

Lil G sa for siden:

Jeg spiser den med frosne bringebær varmet i micro, og kokos på toppen.
Veldig godt om man har lyst på noe søtt ..

Happiness sa for siden:

Hvor får man kjøpt denne?
Jeg bor i stavanger

Gracella sa for siden:

Jeg har sett den på Coop Mega der jeg bor. Mener at Ica-butikkene skal ha den, men ikke "min".
På Coop var den forresten "gjemt" ved siden av Creme fraichen, den stod ikke sammen med annen yoghurt :confused:.
Jeg tror ikke jeg hadde sett den hvis jeg ikke hadde hørt om den her inne og deretter lett etter den.

Cornelia sa for siden:

Kebabsaus - det får man helt dilla på!!!
Også er det helt perfekt til tzatziki som noen andre også nevnte. :D

sara sa for siden:

Jeg kjøpte min på Rema 1000 i Oslo. Takk igjen for alle gode tips! Skal prøve det med litt frosne bringebær og Fedon-musli imorgen. ;)

Happiness sa for siden:

Sto sammen rømme, CF, CC etc her og, ikke sammen yoghurt. Fant den på coop mega :)

Abbe sa for siden:

På "min" coop obs finner jeg tyrkisk youghurt sammen med Litago og sjokolademilshake :p Logisk? :cool:

pici sa for siden:

Jeg bor i Stavanger området, og har fått kjøpt tyrkisk yoghurt på Helgø matsenter!!

Rin sa for siden:

Hvor får man kjøpt denne i oslo sentrum/løkka, egentlig? Trålet ICA og Rema1000 og Meny uten hell så langt :o

Kitt sa for siden:

Merkelig!:confused:
Alle tre skal ha den!!!
Har du sett i riktig kjøleskap/ spurt personalet?
Min lokale Rema har ført den i evigheter!

Carisma sa for siden:

Prøv f.eks Sultan på løkka, eller på en av sjappenen i brugata. Butikken i enden av smalgangen på grønland har hvertfall, den enden mot Plaza. Det er billigere å kjøpe på innvandrerbutikker. Min lokale på Tøyen har fått den i lyseblå bøtter nå, 1l. Før var den i knall blå og grønn bøtte.

Rin sa for siden:

Takk, jeg skal se om jeg får kikka innom Sultan en dag jeg kommer meg ut litt tidlig... blir dønn sliten bare av å se på mengden folk der når jeg går forbi på søndager :D

Carisma sa for siden:

Ja, jeg får klaus av Sultan på løkka... Liker den på sagene/lilleborg bedre :ja:

sara sa for siden:

Nå har jeg akkurat fortært mitt første måltid med tyrkisk yoghurt; det var godt!!! men som alltid hver gang jeg prøver noe nytt, blir jeg redd for å ha spist for mye o.l, så det skal bli for mange karber tilsammen. nå følger jo ikke jeg en slavisk karbe-gram-plan, men prøver jo å spise minst mulig;)

Jeg tok en skål med ca 4-5 SS tyrkisk yoghurt, med 2 SS Fedonmusli og 3-4 SS bringebær. Det er vel en ok mengde for et måltid det? Ble fin og mett, på en behagelig måte:)

luringen sa for siden:

ja det er jo poenget; spis deg passemett du. ser helt greit ut. jeg hadde nok spist enda litt mer youghurt;)

sara sa for siden:

Takk for svar:) Har foreløpig ikke blitt sulten igjen heller gitt, drøy yoghurt!

Rin sa for siden:

Jeg fant den til slutt :D Drikker sånn avocado-lime smoothie nå, mm. Skal bruke litt av den til improvisert coleslaw etterpå!

Ketotilhenger sa for siden:

Noen som vet hvor man får tak i denne i Drammen? Elsker yoghurt, savner yoghurt!

Kitt sa for siden:

Jeg kjøper min på Rema!
Tror de har den nesten over alt nå!

oci sa for siden:

Du kan lage deg tzatsiki, det ligger ute enkle oppskrifter på bl.a. google. Smaker utrolig godt med kylling!

Kitt sa for siden:

Ville bare si at denne tråden er 3 år gammel! ;)
Alltid fint med innspill, da!

Janeymaleney sa for siden:

Jeg også! Helt hektet :) noen dager spiser jeg det to ganger :O Må snart lage ny ladning müsli nå. Tar litt vaniljestevia på også,siden jeg ikke er så glad i den sure smaken. Oooog,så bruker jeg gresk yoghurt kom jeg på nå ;) liker den bedre enn den tyrkiske.

heidia79 sa for siden:

Eg har ikkje smakt den greske, men eg er sååå forelska i den Tyrkiske :love:

Annala sa for siden:

Er det fint med tyrkisk/gresk youhurt? Er det bedre enn norsk? Må jo spørre ellers får jeg ikke vite ;)

Gracella sa for siden:

HAr bare smakt den Tyrkiske, og den er kjempegod, tykk og deilig!
Kan brukes i matlaging eller mellommåltid med bær og/eller nøtter osv - eller som dessert med hva man måtte ønske.

Kitt sa for siden:

Mindre karber og mer fett er vel stikkordene. Den er utmerket i smoothier eller med litt nøtter oppi feks.:)

Annala sa for siden:

Var det jeg visste, at noen svarte hvis jeg spurte :o) Takk for det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.