Potetmjøl og ferdige kr*dderblandinger er ikke lavkarbo som oftest. Slike poser er stappa med stivelse og gjerne sukker mm som vi ikke skal ha.
Bruk ditt eget kr*dder, spisskummin, salt, pepper, parikapulver, timian, gressløk, sitronpepper eller hva som helst. Eksperimenter deg frem. Les gjerne på ferdige poser og lag din egen blanding UTEN farlige stoffer.
Ja, ikke minst! Et par spiseskjeer med smør gjør seg godt i kjøttboller.
Og det holder med egg som bindemiddel, evt med litt kli i som avveksling, men det trengs ikke mere enn kjøttdeig og kr*dder for å få gode kjøttboller/kjøttkaker.
Det avhenger jo helt hvilken filosofi hun følger. Hun har skrevet "annen" - så da er det ikke sikkert hun skal ha mye fett. Jeg vurderer south beach, det er lavkarbo og lavfett...
Husk at ikke alle følger ketolyse her inne!
Potetmelet og krydderet er jeg heller enig i at passer dårlig på lavkarbo. Kanskje kan psyllium husk (hva enn det heter på norsk, husker ikke) brukes som tykner?
Jeg bruker egg og litt johannesbrødkjernemel som bindemiddel, det fungerer helt supert, men sikkert mulig å bruke fiberhusk/kli også. blir finfine, saftige kjøttboller som henger fint sammen. Og egen krydderblanding:o). Jeg liker å lage dem litt sterkt krydret, så det hender jeg har litt sambal oelek i. Det er forresten supert til gryteretter og pizzasauser som skal ha litt "futt" i seg. NAM!!!
Hei, takker for diverse svar. Bare kommenterer noen punkter. Som Margrethe sa, så følger ikke alle ketolyse her inne. Vet ikke riktig hva jeg skal kalle min "diett", lavkarbo kanskje. Det inngår noe fett av riktig type, masse proteiner, og minst mulig sukkerarter og karbohydrater (helst under 50, om det er pr vare el pr dag vet jeg ikke, må spørre veileder neste gang :p gjelder iallfall når jeg kjøper knekkebrød).
Iallfall, de greske kjøttbollene var på prøvestadiet, er helt fersk i gamet på å finne ut av disse tingene. Har likevel foreløpig gjort det godt nok til å ha gått ned litt i kilo, fettmasse og -prosent:D
Takk til dere som har andre alternativer til bindemiddel etc. Og lykke til videre til alle!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.