< Tilbake til oversikten

Noen uker på Lindberg el.l., ødelegger det for ketogen diett?

Yonah sa for siden:

Jeg er sliten og trenger litt variasjon, og jeg vil ikke at den variasjonen skal ende opp med en pose ostepopp for å si det slik;)

Jeg spiser jo etter Skaldemann( med så masse grønnsaker jeg får til, egentlig masse) og lever ketogent. Nå er jeg inne i en peioder hvor jeg stresser med absolutt alt rundt meg fra unger til mat og stillestående vekta ( enda jeg veldig godt vet at 4 ukers stillestand er helt normalt). Men jeg føler at jeg stresser med maten og lurer på om jeg klarer å slappe av litt mere med noen uker ( 2-4) med Lindbergkost.. Jeg har tilgang på boka og leser nå Montignac.

Noen som har noen kloke ord eller kan gi meg et spark i baken tilbake til ketogent?

Yonah sa for siden:

Noen kloke hoder der ute?

Om jeg bare skulle ned en 10-20kg så hadde jeg nok sikkert valgt noe ala Lindberg, men jeg skal jo ned 30kg bare for å komme ned under 35..

aslaug sa for siden:

Hei!
Jeg vet ikke egentlig, men det kunne jo hende at kroppen din hadde blitt glad for å litt forandring etter så lenge på ketogent kosthold.
Det er sikkert bedre at du gjør det, enn at du blir så lei at du går på en kjempesmell!!:D Lykke til

arnakristin sa for siden:

Hei Imse,
Dette har jeg egentlig ikke noe greie på men det høres unektelig ut som om du trenger litt forandring. Om du ikke skulle få i gang vektnedgangen ved overgang til et annet kosthold, så kan det har en positiv innvirkning på den mentalt biten.
…og som aslaug sier, det er nok bedre med litt endringer enn å gå på en kjempesmell.
Lykke til!

Carisma sa for siden:

Torkil anbefaler jo at man kan ta en slik kostendring/pause etter 6 mnd på kur, nettop for å bl.a. unngå at man går på trynet i ostepopen... :D Kan ikke tenke med det skulle fungerer dårligere på Skaldeman. Prøv litt fedonkost :ja:

Yonah sa for siden:

Takk, da tror jeg at jeg prøver litt forsiktig. Kanskje ikke med c-måtider hver dag, men noen linser/bønner hver dag hadde vært litt deilig.

4me sa for siden:

Vuderer også å gå over til Lindeberg. Føler det er sjølpining når jeg ikke går ned noe i vekt og ikke noe i cm ihvertfall nå siste 5-6 ukene. Alternativet for å gå ned i vekt er å spise 1 måltid til dagen. Og det klarer jeg ikke å leve på.
Jeg er nok for glad i mat til å kun spise engang til dagen.

Carisma sa for siden:

Lavkarbo handler ikke om å spise minst mulig :nei:

4me sa for siden:

Ikke bare i lavkarbo men uannset hva slags filisofi man går etter så handler det vel ikke om å spise minst mulig. Eller jo hvis man vil sulte seg ihjel.. ;)

Lisbeth Falling sa for siden:

Det er ikke noe poeng å begrense antall måltider for å gå ned i vekt, heller tvert om - det er viktig med 3 - 4 regelmessige hovedmåltider hver dag, gjerne med noen mellommåltider. Holde blodsukkeret på et jevnt nivå. Og når vekta stangerer kan det hende det er noe du spiser som ikke er så lurt... Det er viktig med variasjon av valg av matvarer for å være fornøyd.

HUSK: Fysisk aktivitet er også en viktig faktor for å få vektreduksjon og føle seg i bedre form!

Carisma sa for siden:

Nja, jeg har kjørt endel varianter av "spis minst mulig" opp gjennom årene. Men de virker ikke heller :D

4me sa for siden:

Jada det meste er testet ut. Og hadde jeg spist så mye som du mener så hadde jeg nok spydd. Man spiser ikke 3-4 måltider og mellommåltider bare for å spise. Når magen er full så er det ikke meningen å trykke mest mulig i seg. Og å spise variert gjør vi her også. Med 3 unger i hus og mamma og pappa(meg og mannen) som elsker å lage mat. Så her spiser vi nok variert! Men takk for rådene..

2-3 måltider holder lenger nok og sukkerbehovet ga seg faktisk etter første måneden hos meg. Sorry Imse kuppa tråden din her.. :o

Carisma sa for siden:

På et lavkarbokosthold, og spesielt et ketogent kosthold, vil man ha stabilt blodsukker og derfor ikke behov for å spise både flere hovedmåltider og mellommåltider. I starten vil man ofte få behov for å spise mer, men etterhvert oppdager man at man trenger færre måltider enn før.

men Imse, det kan være greit å være obs på at du kan føle du får litt blodsukkerdropp når du spiser mer fedonaktig :ja:

Yonah sa for siden:

Det regner jeg med. Men nå går jeg med så lavt blodsukker for tiden at jeg føler meg dårlig... Blodsukkeret detter gjerne ned under 4 og da føler jeg meg helt på bånn og kaster meg over sukkerfritt godteri( helt idiotisk i grunn). Jeg trenger egentlig mest bare å komme meg ut av en bølgedal og få litt n*e idèer. Tenker jeg detter tilbake på ketogent rimelig fort... For jeg mistenker at jeg kommer til å savne smør og fløte i større mengder...

Jeg har spist ala Fedon før og det gikk bra helt til jeg kom på sjukehus og skulle prøve å sette sammen måltider av bare søppelmat.. Og da falt jeg helt av lasset og kom ikke i gang( man er gjerne litt satt ut med en nfødt med lungebetennelse, sonder babaen sin og får vite at jenta har et s*ndrom..)... og den tiden etterpå gav meg over 20kg til på en allerede svær kropp.. Den fella vil jeg ikke gå i en gang til!

Liv sa for siden:

Det var akkurat sånn det var for meg!
Jeg prøvde meg på litt mindre fett og mer karber, ala Fedon....meeeen det varte ikke mange dagene før kroppen skrek etter fett.......:o

Bellabo sa for siden:

Etter 5 mnd i ketose, gikk jeg rett over til Fedon. Jeg fulgte ukesmenyen hans, men holdt meg helt unna brød, ris, pasta og potet.. så vi kan jo kalle det for streng Fedon :rolleyes:
Utrolig hvor godt det gjorde seg med epler, bønner, linser og yoghurt.. forandringen var min redning :)

Jeg gikk faktisk ned ca. 5 kg på bare 3 uker på dette :D

Men så dro jeg til Kreta i beg. av juni .. sprakk totalt og fikk + 3 kg :o
de forsvant fort med Fedonkosten når jeg kom hjem .. men siden da har vekta stått bom stille :mad:
gikk i ketose igjen.. i 14 dager og la på med 1 kg.. over til Fedon igjen.. og står som sagt bom stille..

Om jeg har rota med forbrenninga mi.. eller om jeg er på et av de berømte platåene.. vet jeg Ærlig talt ikke..

Prata meg litt bort her.. men anbefaler at du bytter litt om på kosten din.. deilig med variasjon.. og Kanskje kan du tilogmed fortsette å gå ned i vekt på det en stund..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.