Jeg skal skrive en skoleoppgave på ca. 2000 ord med valgfri problemstilling. Da tenkte jeg at det kanskje hadde vert interressant å skrevet om lavkarbokosthold. Jeg har selv PCOS, som er grunnen til at jeg spiser slik. Men nå etterhvert (begynte for ca. 2 mnd siden) som jeg har lest litt rundt omkring, begynner jeg å forstå at dette egentlig er et veldig sunt kosthold for alle uansett om de er overvektige/har en sykdom eller ikke!
Så mitt spørsmål er; har dere noen forslag om hva jeg kan skrive om? Litt mer konkret enn bare "lavkarbo kosthold" liksom.... :) Hva kan være kjekt/interessant å undersøke mer om? Det kan inkludere spørreundersøkelser om folks kosthold el. også ;)
Det er mange gode vinklinger du kan ha på en slik oppgave.
-Lavkarbo og politikk: Vi oppfordres til å spise mindre kjøtt (og animalsk fett) og heller mer korn og frukt/grønt. Er det et resultat av forskning eller landbrukspolitikk?
-Hva med den globale vinklingen og det personlige ansvaret for egen helse; Det er ikke nok mat/jordbruksareal i verden til at alle kan spise kjøtt hver dag - men hvorfor skal jeg spise på meg diabetes/livsstilssykdommer i solidaritet med resten av verden?
-Hvorfor er vi "redde" for fett når det er sukker vi blir syke av?
Osv, osv
"Hvorfor er vi redde for fett når det er sukker vi blir syke av?"
Den likte jeg altså!
Da kan du ta med de politiske føringene som legges i forhold til kostholdet her til lands, og helsemyndigheters anbefalinger om at sunt kosthold er ensbetydende med brød, kornprodukter og melk.
Antallet livsstilsrelaterte sykdommer øker uten at myndighetene synes å være villig til å se på de anbefalingene de selv gir hva gjelder kosthold.
Lars Sponheim sto jo nettopp frem som talsmann for lavkarbo, stikk i strid med hva myndighetene ellers mener. Kanskje det kunne vært utgangpunktet?
Da får du integrert både samfunnsforståelse, ernæring og folkehelse i en og samme oppgave!
Tusen takk for tips!
Enig i at den "hvorfor er vi redde for fett når det er sukker vi blir syke av?" var en veldig god og interresant problemstilling :) Men hvis noen har flere ideer, så er det bare å komme med dem :D
Bi1 eller Bi2 ? Ta en titt i læreplan\pensum og se om du kan finne noen knagger du kan henge oppgaven på. Om du skal skrive oppgave i biologi bør det ikke være så mye på samfunnsspørsmål men mer på f.eks. effekter i kroppen...
Det er bi2. Jeg kikket litt i boka nå, og ser at det ikke er så mye som handler om helse og livsstil, det meste går på planter ol, men jeg syns det er mye mer interessant med mat, helse osv enn planter :P
Men jeg kunne kanskje ha knyttet det opp mot det ene læreplanmålet om å "gjøre greie for hvordan samspillet mellom arv, miljø og livsstil kan påvirke helsen hos mennesker"... hmm dette ble visst litt vanskelig :P
Nå har jeg snakket litt med læreren, og foreslo "karbohydraters innvirkning på kroppen" (da tenkte jeg på blodsukker, insulin, overvekt, div. sykdommer som ikke fantes før osv). Han mente at dette ble litt vanskelig å undersøke "fordi alle spiser jo karbohydrater" og "brød, poteter osv er jo bare sunn hverdagskost"
Jeg prøvde å argumentere litt for at dette ikke er så sunt som mange tror osv, men han virket ikke særlig positiv til en slik problemstilling... :(
Dette er jo bare enda et bevis på hva som er folks normale kostholdsoppfatning.... Men jeg tror nå at jeg ender opp med noe liknende "sukkers virkning på/i kroppen". Litt "light-versjon" av det jeg hadde tenkt, menmen da ble hvertfall læreren fornøyd :)
Sukkers innvirkning er jo en bra tilnærming... Evt kunne du vinkla det litt mer "lærervennlig" til noe generelt som opptak, lagring og bruk av karbohydrater f.eks? ;) Lykke til med oppgaven!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.