< Tilbake til oversikten

Smør - som er mykere?

Paris sa for siden:

Jeg orker ikke lenger å kjøpe noe annet enn smør etter at jeg har lest diverse om hvordan de lager margarin og hvor guffent det er.

Men resten av gjengen (som fortsatt spiser brød:cool:) klager over at det er så hardt. Og når det står fremme en stund - så vet dere hvordan det blir;) Svært rennende...

Noen tips??:)

Kitt sa for siden:

Jeg skjærer smør med ostehøvel, jeg. Da smelter det ganske fort på skiva, eller ostechipsen for min del!:D

Må kjøpe pakke, da, ikke boks!:p

Fikser ikke meierismør som har stått på benken!:eek:
Smaker "sol", om du skjønner hva jeg mener!:p

Krøllerellerei sa for siden:

Du må kjøpe papirpakke, ikke bordpakke, og ja, du må skjære med ostehøvel! Solsmakende meierismør er verre enn det aller verste.

Nuppe sa for siden:

Kjøper margarin til de andre jeg, og holder smøret mitt for meg selv ;)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg har det øverst i kjøleskapet hvor det er varmest, da blir det ikke hardt. setter ut 5-10 minutter på benker før jeg bruker det:)

mor og han far bruker margarin, de tror jeg er skrullete i hodet som spiser så mye "feil" :lol:

Rottis sa for siden:

Jeg spiser smør. Samboern spiser Brelett. Ganske grei løsning ;)

Veggpryd sa for siden:

Jeg bruker også ostehøvel. :) Jeg har også en matboks som er akkurat passe til en pakke smør - som jeg har stående på benken.

nalana sa for siden:

Unner du ikke familien også det beste.:eek:

Brelett (Eller var det Bremykt?) tror jeg forresten kan være en bra løsning for dem som synes rent smør er vanskelig. Tror det inneholder 80 % smør, og så kommer det selvfølgelig an på hva de 20 prosentene er, men det kan jeg ikke huske. Sønnen min flyttet nettopp på hybel og nekter å ha smør på felleskjøkkenet. Da fant vi det nest beste og noe han syntes var greit. Det var altså Brelett eller Bremykt.
Selv har jeg smøret mitt i en skuff på kjøkkenet. Fungerer bra nok. Blir ganske mykt, men ikke med solsmak.:)

aslaug sa for siden:

Det gjør jeg også, er ikke det godt?:)
Når jeg skal kose meg skikkelig så går det i Kviteseidsmør skjært med ostehøvel!

Kitt sa for siden:

Jeg simpelthen elsker meierismør!:hearts:

Da jeg var liten og var på besøk hos mormor, var det rene himmelriket!
Tenk å kunne få så mye smør jeg ville på brødskivene:D

Skar meierismør med ostehøvel lenge før jeg begynte på lavkarbo!:o

Yonah sa for siden:

Jeg lar smøret stå på kjøkkenbenken året om, men på de varmeste dagene er det bare små mengder som står fremme. Vi har altså hele tiden hardt smør,enda det står fremme... Kaldt og trekkfullt hus;)

Men smør kan skjæres med ostehøvel, og man kan la små mengder stå i en skål eller boks( men ikke av plast, det smaker ekkelt) på benken om du har det så varmt at smøret mjukner.

Kanutten sa for siden:

Jeg synes smøret får en hersk smak hvis det står fremme. Unga nekter å spise det i allefall....:o Så jeg tar smør enten med høvel elelr med ei teskje som har vært oppvarma i varmt vann. :D

Yonah sa for siden:

Da har du det for varmt på kjøkkenet.. Funker det om du bare tar litt og har fremme? Vi får aldri harsk smør, men harsk smør er skikkelig fælt.

Liv sa for siden:

Vi bruker det nest beste; Bremykt;)
70%smør
30%rapsolje

Øystein sa for siden:

Jeg bruker majones eller kremost under pålegget :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Nei, nei, det blir ikke harskt! Harskt er noen heeeeelt annet!!!:p
Vi snakker om at det smaker "SOL"!
Om du ikke skjønner hva vi mener, er du ikke alene.
Men meierismør (og Bremykt) som har fått bli mykt i rom temp, får en egen smak som IKKE er god!:eek:

Noen merker den ikke, andre bryr seg ikke og vi som både merker den og bryr oss, vi hater den!:eek:

Kitt sa for siden:

Bruker den til ungene!:)
Var den jeg brukte selv før jeg "så lyset"!:p

Abbe sa for siden:

Huff da, exen min lot smøret stå ute, jeg syns ikke smaken er det verste, men takler ikke lukta :eek:

Selv lar jeg smøret være i kjøleskapet, skjærer heller skiver med kniv og lar stå ute et par minutter før jeg skal spise.

Viclin sa for siden:

Jeg skjærer smør med ostehøvel. De andre spiser Bremykt.

Carisma sa for siden:

Hvorfor leder du da ungene fortsatt rundt i mørket, og gir de noe du selv ikke lenger vil spise? ;)

Og btw, Kviteseidsmør smaker gammal sua! :( Ble superskuffa. Brimi-smøret derimot... :love:

scartz sa for siden:

hvordan vet dere hvor mange prosent smør og margarin produktene er?

scartz sa for siden:

googla bremykt, der sto det på hjemmesiden. Men det gjorde det ikke for brelett..

catzie sa for siden:

Men, hva er det dere har så mye smør på da?? Ikke brød eller knekkebrød, regner jeg med, nå er jeg sikkert helt dum, men jeg er jo ny så jeg kan ikke vite alt :-)

Carisma sa for siden:

Alt! :D
Til steking, på grønnsakene, i "bakverk", på brødet (lavkarbo brød), på lavkarbokjeks....

catzie sa for siden:

Hmm, ah, oki, jeg har mye å lære... Så deilig da, har aldri tillatt meg selv å spise meieri smør før :D Noen fordeler med dette og jo!

Carisma sa for siden:

Noen? Jeg syns det bare er fordeler med lavkarbo jeg :D (og jeg har levd lavkarbo i fem år :ja:)

Kitt sa for siden:

Fordi ingen av dem vil ha meierismør!:eek:
Har ikke noe i mot Bremykt, jeg, men kan jeg spise meierismør, gjør jeg det!
Jeg er for lat til å bli fanatisk på noen som helst måte! Uansett hva det gjelder!:o

Og ja, Kviteseidsmør var en stor skuffelse!:(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.