Her er noen kakeglasurer som kan brukes. Jeg er litt usikker på kh-innhold, men skal prøve å regne meg frem til det i løpet av dagen.
Hvit sjokoladeglasur - gir en glasur som stivner på kaken
75 gram hvit sjokolade
15 gram smør
1 ss melk
4 ss melis
Smelt sjokolade og smør, og rør til det er godt blandet . Visp inn melk og melis og fortsett å vispe i noen minutter til glasuren er kald. Smør/hell utover kaken.
Ganache - gir en lett og luftig glasur, stivner ikke på kaken
4.5 dl kremfløte
375 gram mørk sukkerfri sjokolade
Ha kremfløten i gryta og la den koke opp under omrøring. Tilsett sjokoladen og rør om til den er smeltet. Ha blandingen over i en bolle og pisk til ganachen er lett og luftig (ca 5 minutter)
Hvit sjokoladeglasur 2 - gir en myk glasur som ikke stivner helt
225 gram hvit sukkerfri sjokolade
150 gram kremost
Smelt sjokoladen og la den avkjøles en liten stund.
Visp kremosten slik at den er litt mykere, og visp deretter inn den smeltede sjokoladen. Spre røren utover kaken og la den avkjøles i ca 1 time før servering.
(Overnevtne oppskrifter er hentet fra boken "Sjokolade" av Jaqueline Bellfontaine)
Lys, men ikke hvit sjokoladeglasur
175 gram sukkerfri lys sjokolade
1.75 dl vann
1 ss smør
sukkererstatning tilsvarende 125 gram sukker
Ha sjokolade og 2 ss vann i en bolle, som du har over en småkokende kjele med vann. Smelt sjokoladen og vannet sammen. Rør inn smøret til det er smeltet. Kok resten av vannet med sukkeret til du får en sirup. Hell sjokoladen over og visp til det er jevnt. La den avkjøles mens du rører av og til. Hell den over kaken når den er tykk nok til å sitte på kaken.
Sjokoladeganache
175 gram mørk sukkerfri sjokolade i biter
4 ss kaffefløte
60 gram smør i terninger
2 eggeplommer
2 ss brandy (kan sløyfes)
Ha sjokoladen i en liten gryte med fløten, og varm den forsiktig til den smelter. Kjøl den ned litt og pisk inn smøret litt etter litt. Visp så inn eggeplommene brandyen. La glasyren avkjøles til den er tykk, men rør av og til
Overnevnte glasurer er hentet fra "Sjokoladedrømmer" av Rosemary Wady
Jeg mener sjokolade med lavt karboinnhold
Jeg har ikke testet ut disse oppskriftene enda, men fløte og melk er vel nesten det samme. Fløte gir vel bare mer smak? :o
Tusen takk for infoen. Da lærte man noe nytt i dag :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.