gah, dette skjer hver gang jeg spiser mandler! merker jeg begynner og svette, blir varm, koker i kroppen akuratt som jeg skulle spist en skikkelig hot chili!
kan noen hjelpe meg ? :( har en del teorier selv, men tviler nok i grunn på de..
Jeg har spist nøtter og mandler hele mitt liv. Først da jeg var langt over 30 fikk jeg allergisjokk av cashewnøtter helt ut av det blå!:eek:
Etter det har jeg reagert mer og mer på alle typer nøtter, også peanutter og mandler!:nedfor:
Dette skjedde broren min også. Etter konfirmasjonen min spiste han et stykke av en halv nøttekake og merka at noe var gærent, og for å bekrefte at noe virkelig var gærent spiste han opp hele kaka.. Det var rett på legevakta med bekreftet nøtteallergi som resultat.
Det er ca 6 år siden nå, og nå kan han spise nøtter igjen!
Jeg gikk frå å få kløe i halsen og pustebesvær av alle nøtter bortsett fra cashew og pistasje, men etter et halvt år på lavkarbo så tålte jeg det igjen (hadde et kontrollert forsøk med masse vann, zyrtec og diverse nøtter ;)).
Det er jeg veldig glad for!
Jeg har siden jeg var ca 20 år hatt nøtteallergi. Reagerer på alle typer nøtter og mandler. Det som er så rart - er at nå ser det ut som om allergien har gitt seg etter at jeg begynte på Lavkarbo... Jeg har gått på allergimedisin fast - pga allergi mot pollen, nøtter, epler (og veldig mye annet frukt). Nå spiser jeg jo ikke epler og annen frukt lenger, men har spist nøtter - og tablettene har jeg kuttet ut!! Fikk en misstanke fordi jeg ikke lenger fikk allergi av å skrelle epler til barna.
Men sjekk opp dette, for hvis det er allergi så kan det være nokså skummelt - jeg fikk ihvertfall ikke puste skikkelig. Og da var det nok med en nøtt. Men har aldri opplevd dette å bli varm da...
Nå går vel neppe du med veske, men det hun mener er at om du virkelig blir skikkelig allergisk, må du til en hver tid ha med deg en sprøyte som heter Epipenn og som motvirker allergisjokk dersom du får i deg noe du absolutt ikke tåler.:eek:
Eller som meg, som må ha det med meg om sommeren fordi jeg kan dø av et vepsestikk!:eek:
Det som er kjipt, er at denne lille sprøyta koster over 400,- , varer bare et år og det gis ingen form for refusjon for den!:(
Fordi folk med alvorlig allergi kan få anafylaktisk sjokk (heter det det?! Noe sånt ihvertfall). Da settes adrenalinsprøyte slik at blodårene utvides, blodet pumper lettere og man kjøper seg litt tid. ;)
Har bare i et siste året erfart at to bekjente av meg har fått akutt allergi for bla skalldyr og nøtter. Såpass alvorlig at de må ha med seg ei adrenalinsprøyte de må sette på seg selv i fall de får en allergisk reaksjon.
Det blir en del penger, ja.
Det som er helt uforståelig for oeg, er at det ikke er gratis for barn i alle fall.
I England er det gratis og det er ingen begrensninger på hvor mange sprøyter du får. Ei venninne av meg har et allergisk barn, og hun har gitt en sprøyte til alle de familiene barnet pleier å leke hos. Så har barnet en med i skolesekken, de har minst to hjemme til enhver tid. Tror hun sa at de hadde ca 8 stk utlevert i slengen.
Mulig at det er noe jeg ikke har skjønt, for vi har jo "verdens beste og gratise helsetjeneste" :rolleyes:
Får å få medisiner på blå respet, må man trenge medisinene minst 3 sammenhengende måneder av gangen.
Jeg har jo ikke brukt en eneste sprøyte på 19 år, så.......
Har også en hudsykdom jeg trenger en spesiell salve for. Den inneholder ikke kortison og virker perfekt for meg. Koster 465,- for tuben, men er ikke godkjent for refusjon!:confused:
Hadde den inneholdt kortison, hadde jeg fått den på blå resept!:confused:
Forstå det den som kan!:p
Nei, det er nok bedre at de med dårlig råd skal være engstelig for om barnet kommer til å overleve et besøk hos noen som uforvarende gir de nøtter... (ironi)
Slike sprøyter ligger nok ikke og slenger, he, he.
Grunnen til begrensningene er nok kun økonomiske. Som en annen sa: Hvis vi skal ha et gratis helsevesen, så må vi prioritere og det betyr at ikke alle kan få det de har behov for.
Nå kan han spise nøtter igjen, ja! Jeg vet ikke hvor mange år det tok før allergien "gikk over".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.