< Tilbake til oversikten

Litt ny her

linesol sa for siden:

Hei, ny her og er en gift 38 år gammel kvinne, mor til tvillinggutter som straks er 5 år.
har kikket lenge her inne og er godt i gang. Men lurer på om det finnes en ja og nei liste i forhold til mat. (Lav.karb). Er litt usikker på det med grønnsaker og frukt, (det er vel kun bær som er lov?). Prøvde å legge inn et innlegg for noen dager siden, men det forsvant gitt.

Er 172 og veier 83 kilo og tar 5 kilo av gangen. Men jeg vil ned 8-10 kilo.

Tok det lang tid før dere begynte å gå ned i vekt?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hvor mye man går ned og hvor fort avhenger av flere faktorer, det er veldig individuelt. De som skal ned mye går som oftest mye ned i begynnelsen enn de som ikke skal ned så mange kilo og de siste ønskekiloene sitter som oftest godt. De fleste går ned en del i begynnelsen mens for noen så tar det litt tid før vektnedgangen starter, igjen dette er veldig individuelt.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på ulike karbo reduserte kosthold under 150 kh pr dag, men de fleste holder seg nok under Lutz 72 kh (boka: Bedre uten brød).

Informasjon om de ulike lavkarbo kostholdene finner du her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
Bøker om de ulike lavkarbo kostholdsretningene finner du på biblioteket, les og lær.
Nå kan ikke jeg detaljene på alle de ulike retningene men det er vel bare Fedon som anbefaler noe frukt. Frukt inneholder forholdsvis mye karber og er ikke lov på bl.a. ketolyse kuren som jeg følger. Bær kan man spise noe av det går mest i bringebær, blåbær og jordbær.
Tommelfinger regel vedrørende grønnsaker: de som vokser over jorda pluss løk, minus mais.
Husk alltid å sjekke næringsinnholdet i matvarene du har tenkt å spise mange har en regel om å ikke bruke matvarer som inneholder mer enn 5 kh/100 g. Her har du ei nettside hvor du kan slå opp de ulike matvarene: www.matvareguiden.no
[color=#000000][/color]
Her er en genial liten innførings brosjyre på lavkarbo, www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.