< Tilbake til oversikten

Lavkarbo mot diverese problemer ...

monicah82 sa for siden:

Hei!

Jeg er 27 år og har vært på et lavkarbo kosthold i 2 måneder nå. Jeg er slank og trenger ikke å ta av, jeg har faktisk lagt på meg 2-3 kilo. Jeg sliter med hudproblemer og det er derfor jeg begynte med dette kostholdet. Huden ble kjempefin den første måneden, men nå begynner jeg å få mer kviser igjen. Jeg lurer på om det er normalt? Det er utrolig mange fordeler med å følge dette kostholdet. Jeg har alltid hatt problemer med magen og har slitt med sosial angst. Etter at jeg begyntre å spise så mye fett så har magen blitt bra igjen. At magen min fungerer fint gjør at jeg ikke opplever angst i sosiale situasjoner lenger. :) Så dette kostholdet kommer jeg til å følge. Men jeg skulle ønske at det også var løsningen på hudproblemene mine.

Hva kan være grunnen til at kvisene kommer tilbake igjen nå? :( Tette porer i pannen og hudormer på nesen forsvant i løpet av den første måneden og huden glødet! Nå har jeg svære kviser på kinnene med betennelse i og mye klar væske!?? :confused:

SunnhetMedSirrup sa for siden:

etter min mening, prøver kroppen og presse ut giftstoffene fra kroppen din. og ja, gjennom kviser. jeg får en del kviser merker jeg, etter jeg drikker light brus. :)

Nutta sa for siden:

Jg merker jg får masse kviser etter at jg bruker søtningsstoffer og drikker lite vann. Ikke minst hvis jg prøver meg på en sjokoladebit eller noe... da reagerer kroppen min med å gi meg hundrevis av kviser. Så jg holder meg iallefall unna sukkeret! Har lyst å prøve å holde meg unna søtningsstoffer også :)

monicah82 sa for siden:

Jeg har begynt å ha Natreen i teen min i det siste, men jeg tror jeg fikk disse kvisene på kinnene før det. Jeg får bare være tålmodig og håpe at det går over. :)

Omelett sa for siden:

Huden min ble også bedre da jeg startet med lavkarbo, og den er fortsatt bedre enn den var, men jeg merker at når jeg er stresset får jeg lett kviser. Jeg holder meg unna både sukker og søtningsstoffer, så det er ikke det som virker inn på huden min i hvert fall. Jeg tror det (for min del) kan ha noe med stresshormoner å gjøre.

Kitt sa for siden:

Har du vært hos hudlege før du startet med lavkarbo?

Kviser oppover i 20- årene er som regel noe annet enn ungdomskviser. Selv fikk jeg masse kviser i midten av 20- årene etter å ha kommet meg gjennom puberteten med en kvise eller tre.
Fikk diagnosen rosacea og ble satt på antibiotika. Fikk et nytt liv og en ny hverdag etter 3 måneder på antibiotika. Kan fortsatt få utbrudd, ofte pga stress, men har da fått ny kur og problemet forsvinner i flere år igjen!

monicah82 sa for siden:

Nei, jeg har aldri vært hos hudlege, men jeg har alltid følt at det har med kostholdet mitt å gjøre. Men jeg har aldri funnet ut akkurat hva som er problemet. Jeg har alltid spist sunt og er interesert i kosthold.
For to år siden så fikk jeg noen skikkelige utbrudd i huden. Jeg fikk sjokk og gikk over til vegetarkost for å prøve å fikse det. Jeg greide altså å bli kvitt kvisene ved å spise masse grønnsaker og kutte ut brød, pasta og kjøtt. Men huden var tørr og merkelig. Nå tror jeg at det som manglet var mer fett i kosten. Jeg håper iallefall det!

Kitt sa for siden:

For meg ser dette ut som typisk rosacea- hud!
Jeg vil råde deg til å be legen din om henvisning til hudlege.:helsesjek
Kosten kan så klart fikse en del, men en utredning hos hudlege er nok lurt!

Jeg bruker også en salve som heter Protopic. Den inneholder ikke kortison og fås på resept. Er litt dyr, men utrolig drøy.

monicah82 sa for siden:

Da venter jeg en stund til før jeg går til legen for å se om det blir værre. :) Jeg synes huden er kjempefin nå og har en jevn farge og er myk. Det eneste er disse kvisene på kinnene som har kommet nå nylig. Håper det bare er kroppen som blir kvitt giftstoffer og at det vil gå over. :)

Carisma sa for siden:

Dette ser ut som rosacea ja! Ei veninne ble kraftig angrepet av det. Hennes søster er alternativ behandler, og satte opp en matplan for henne. Som viste seg å være omtrent identisk med fedonkost, med litt inspirasjon fra blodtypediett :D Og hun ble helt bra igjen. Konklusjonen var at hun ble frisk av lavkarbo :ja:

Men du sa det var bra en mnd, og så værre.. Kan det være litt syklurelatert?

monicah82 sa for siden:

Nå har jeg fått noen kviser på kinnene, men ikke så gale som på bildene jeg viste. Jeg gjør nå det samme som sist det skjedde, kutter ut kjøtt og spiser stort sett bare vegetarmat. Lurer på om det er bedre for meg å spise grønnsaker og få fett fra cocosa og olivenolje og kanskje spise kjøtt/fisk 1-2 ganger i uken? Vil ikke gi det helt opp heller....

Edit: Har lest litt om alkalisk kosthold og ser at de matvarene jeg blir bedre av er alkaliske. De jeg mistenker ikke er bra for meg er syredannede.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.