Kan noen forklare meg litt om insulin ved raske og langsomme karbohydrater?
Hvorfor produseres det mindre insulin ved langsomme karbohydrater?
Slik jeg tenker så ser jeg for meg at det produseres like mye insulin i begge tilfellene, bare ved langsomme så produseres samme mengden over lengre tid.. Men det burde vel føre til like mye fettlagring?
Trenger litt info her, har ikke den delen helt i boks altså :p
Typen min ønsker å starte lavkarbo kosthold, med utgangspunkt i Lutz - Bedre uten brød, altså 72 g karbohydrater (6 BE) til dagen. Så spurte han meg idag NÅR på dagen burde han innta karbohydratene? Scartz: "eeeh... frokost? Nei.. Gjennom hele dagen! nei... ehm... Spis fett og proteiner først.. hmm... " :p
Noen som har bedre svar enn meg der? :D
Og hvorfor fungerer det å spise noe fett før man spiser karbohydratene? Har lest at man gjerne skulle hatt en fettholdig forrett før middagen..
Raske karbohydrater fører til veldig rask stigning av blodsukkeret, og kroppen må sende ut mye insulin på en gang for å få sukkeret ut av blodet og over i cellene. Langsomme karbohydrater fører ikke rask stigning, og mindre insulin kan gjøre jobben over lengre tid.
Hvis du tenker deg en butikk, hvor det er et jevnt tilsig av kunder. Da holder det med et par kasser åpne. Men plutselig kommer det et rush, da må flere trå til for å få unna køen. :rolleyes:
Insulinet forsvinner fra kroppen når jobben er gjort (for de fleste, med noen unntak... :() Høyt insulinnivå over tid er ikke bra for kroppen. Så lenge man spiser karbohydrater vil det alltid være behov for litt insulin til å rydde og holde reint, så og si. Problemet oppstår når mange av de blir hengende rundt for lenge. Og med stadige rush, blir de overarbeida og utslitt og slutter å gjøre jobben riktig.
Så i en kropp som fungerer optimalt er det et jevnt tilsig av langsomme karbohydrater, som dermed fører til et jevnt tilsig av insulin, og dermed et stabilt blodsukker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.