Står på glasset at det anbefales 1-2 ss pr dag, men hvor mye er effektivt?
Har veldig dårlig matlyst for tiden, blir kvalm etter bare et par biter mat, uansett hva jeg spiser. Orker ikke tanken på bacon,egg,ost,smør,fløte. Det eneste jeg vil ha er kjeks, sjokolade, brød, pizza. Er det kroppens måte å protestere på? Spiser ikke noe av dette altså, men det er hardt å ikke sprekke, når i tillegg til at jeg er så kvalm, så står vekta stille. Jeg spiser litt atkinsbar, for ikke å ødelegge helt.
Er altså litt fortvila, for skjønner jo at jeg ikke går ned, når jeg ikke spiser nok fett. Klarte nettop å spise to strimler med bacon. Det er ikke noe til kveldsmat, når middagen var under 100 g hjemmelagd lasagne(opskrift her) og lunchen var 1/8 del av en omelett...
Plis svar meg, hva skal jeg gjøre?
Først, dropp egg og annen mat du har fått lant oppi halsen. Det finnes tusenvis av andre ting du kan spise.
Les oppskriftsforumet, eller på matprat o.l. Det meste kan med enkle grep gjøres lavkarbo.
Jeg er periodespiser, dvs jeg kan spise en pakke bacon hver dag, og så gå i halvår før jeg orker det igjen... og egg :D SÅ jeg veit godt hvordan det er.
Jeg har bakt kjeks og cookies fra dette forumet i dag. Ellers funker alltid litt pisket krem med bakekakao mot sjokoladesug :o
Og velg mat med masse krydder i. Det demper fett-følelsen :ja:
Stakkars deg, det er så ille når det blir sånn! Jeg tror jeg vet hvordan du har det, opplever noe av det samme for tiden. Er det noe du går og tenker mye på? Tanker som kverner, bekymringer? Det er viktig at du får "ryddet plass" til lavkarbolivet. Det er tross alt litt jobb fordi man må tilberede maten hele tida - steke egg, bake ting, omelett osv. Det er så mye enklere med brød og slike ting man kan lage seg på et par minutter. Det at du er mye kvalm - kan du være gravid? Det at du hungrer etter karbo, er ikke rart. Karbohydrater gjør at blodsukkeret stiger raskt, og du vil umiddelbart bli mett. Når du spiser så¨lite som du gjør, så ber kroppen din om at du skal ta affære straks slik at den kan få energi. Det som er så bra med å spise lavkarbo, foruten at du går ned i vekt, er at du ikke får så store svingninger i blodsukkeret som høykarbo. Det er sunnere for kroppen å ha et jevnt blodsukkernivå gjennom hele dagen. Hvis du virkelig er motivert for lavkarbo, så må du ikke gi opp! Men - slutt å spise det du ikke liker/blir kvalm av. Kanskje lage salater/muffins/kjeks/kake/pizza som det finnes oppskrift på her inne? Noe vi alle er veldig glade i hjemme, er strimlet svinekjøtt stekt sammen med masse grønnsaker - paprika, sopp, løk, purre. Med en del fett i panna - jeg bruker smør - blir det bare enda mer digg. Det er godt å spise kaldt også som en lunsj dagen derpå.
oki, takk for svar.
Ikke lett å være like motivert hele tiden nei, men i dag hadde vekta beveget seg i riktig retning, det hjelper jo bra da!
Spiser et par skjeer cocosa hver dag, har funnet ut at det er kjepegodt sammen med litt fløte i kaffen :)
Skal lage pizza etterpå å ha i frysern, det blir sikkert godt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.