Hei alle, jeg skal til Thailand i julen og har allerede begynt å tenke på hvordan jeg kan holde på min elskede lavkarbo gjennom ferien. ;)
Droppe ris er en selvfølge, men jeg er litt bekymret for at alle grønnsaker osv er laget i sauser fulle av sukker? Noen som har erfaringer her?
Jeg skal også ut og spise nå til uka,-på thairestaurant- og har sjekket menyen. Fant blant annet denne : Kyllingfilet i grønn curry, kokosmelk og thaigrønnsaker (langbønner, miniaubergine, bambusskudd og thaibasilikum).
Er dette en grei rett å velge? Kokosmelk, her har jeg ingen anelse. Mye karber?
Var selv på Thai resturant her om dagen. Hadde en svinefilet rett i rød curry paste, kokosmelk og grønnsaker. Dette er en helt ok rett for lavkarbo freaks.
Næringsinnhold i kokosmelk
Andel som er spiselig 100.00 %
Vann 73.00 %
Kjoule 861
Kalorier 209
Protein 2.00 g
Karbohydrater 1.50 g
Fett 21.30 g
Mettet fett 18.90 g
Enumettet fett 0.90 g
Flerumettet fett 0.20 g
Transfet 0.00 g
Når det gjelder sauser og slikt så er jo andelen sukker i dem relativt lav, men det kommer selvfølgelig an på hvor streng du er med sukker/karbohydratene. Jeg tror den verste sausen er den søtsure og evt andre sauser som nevnes som søt/sweet på menyen. Så holder du deg unna det, samt risen etc så bør du kunne spise med god samvittighet.
Thaimat uten ris er jo perfekt lavkarbomat. Jeg lager thaimat hjemme sikkert en gang i uka. Nam nam! Det er sjelden noe særlig sukker/karber i kokos-sausene.
Men det finnes absolutt ingen grunn til å ikke spise thaimat, he, he. Det er bare den beste maten i verden! :hungry::spisesnak
De fiskerettene jeg har fått der, har bare vært på fantastiske...:)
Min mann og mine barn var overlykkelige over å finne en McDonalds. Jeg spiste ikke noe da vi var der, i protest!:p
Elsker thaimat, så det ble bare helt feil for meg!
Vi skal til Phuket. Har vært der en gang tidligere også, og drømmer fortsatt om nygrilla fisk og dampede grønnsaker...:D Den turen var før lavkarbo-karrieren, og da ofret jeg ikke skjult sukker i sauser osv, en eneste tanke! Nå er det andre boller! Kjempeglad for å høre at thaimat er "lov". Da er det bare å glede seg:):)
Både på Kata, Karon og i Patong er det også noen fantastiske biffresturanger som jeg seff ikke husker navnet på! Et eller annet steakhouse!
En entrecote av en annen verden med såååååå god bernasiesaus!:sikle:
Å, kjenner jeg nesten blir grønn av misunnelse her!:o
Gubben og jeg skal bli gamle i Thailand! Langt vekk fra snø, kulde, smerter og astma!:D
Vi skal til Kamala, det er en liten scootertur fra Patong. Biffrestaurant ja, DET var god idè!
Jeg har store planer om å en vakker dag tilbringe pensjonisttilværelsen på en gammel vingård i Toscana... Men Italia er jo ikke akkurat paradis for oss som ikke skal ha karber, hehe.
Det bringer meg til et annet spm; jeg skal til Roma i november. Noen forslag til lunsj og frokost? Kjøpe ost og skinke, feks, og spise det "bart"? Middag skal jeg vel alltids klare å få dem til å servere m kun et kjøttstykke og noen grønnsaker, men krever litt mer planlegging rundt de andre måltidene tror jeg. Eller er jeg bare lite kreativ nå:D
Hotellene pleier jo å ha kontinental frokost med egg, pølser, bacon etc, så det burde ikke være noe problem.
I Italia spiser de da varm lunsj, gjøre de ikke? Tror faktisk det blir mye lettere enn du tror!:D
Mye av Thaimaten er jo med nudler i. Har spist mye det de gangene vi har vært der, men sikkert mulig å få slike wokretter uten de wokkede nudlene også.
Jeg har reist endel i Thailand, over flere mnd hver gang, og har alltid gått ned masse i vekt. Jeg tror det er fordi det harmonerer bra med lavkarbo, rett og slett.
Og kos deg. Thailand er det beste stedet i verden, selv om jeg ikke er særlig begeistret for Phuket.
Nåå ble jeg ( også ) glad!! Vi skal til Thailand i januar, og jeg har også tenkt mye på det med kokosmelk og skjult sukker, men åh, det var godt å høre:)
Planen min er å være på vedlikehold innen den tid, hehe blir vel værre å motstå de søte drinkene ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.