< Tilbake til oversikten

Thaimat!

sara sa for siden:

Hei alle, jeg skal til Thailand i julen og har allerede begynt å tenke på hvordan jeg kan holde på min elskede lavkarbo gjennom ferien. ;)
Droppe ris er en selvfølge, men jeg er litt bekymret for at alle grønnsaker osv er laget i sauser fulle av sukker? Noen som har erfaringer her?

Jeg skal også ut og spise nå til uka,-på thairestaurant- og har sjekket menyen. Fant blant annet denne : Kyllingfilet i grønn curry, kokosmelk og thaigrønnsaker (langbønner, miniaubergine, bambusskudd og thaibasilikum).

Er dette en grei rett å velge? Kokosmelk, her har jeg ingen anelse. Mye karber?

galleren sa for siden:

Var selv på Thai resturant her om dagen. Hadde en svinefilet rett i rød curry paste, kokosmelk og grønnsaker. Dette er en helt ok rett for lavkarbo freaks.

Næringsinnhold i kokosmelk

Andel som er spiselig 100.00 %
Vann 73.00 %
Kjoule 861
Kalorier 209
Protein 2.00 g
Karbohydrater 1.50 g
Fett 21.30 g
Mettet fett 18.90 g
Enumettet fett 0.90 g
Flerumettet fett 0.20 g
Transfet 0.00 g

Når det gjelder sauser og slikt så er jo andelen sukker i dem relativt lav, men det kommer selvfølgelig an på hvor streng du er med sukker/karbohydratene. Jeg tror den verste sausen er den søtsure og evt andre sauser som nevnes som søt/sweet på menyen. Så holder du deg unna det, samt risen etc så bør du kunne spise med god samvittighet.

sara sa for siden:

Takk for svar! Jeg digger curry,så kommer nok stort sett til å spise det. Og fisk, ikke minst. :D

SunnhetMedSirrup sa for siden:

du vet det ikke bare finnes thai mat i thailand? :) :lol:

trillian78 sa for siden:

Thaimat uten ris er jo perfekt lavkarbomat. Jeg lager thaimat hjemme sikkert en gang i uka. Nam nam! Det er sjelden noe særlig sukker/karber i kokos-sausene.

Gracella sa for siden:

Men det finnes absolutt ingen grunn til å ikke spise thaimat, he, he. Det er bare den beste maten i verden! :hungry::spisesnak
De fiskerettene jeg har fått der, har bare vært på fantastiske...:)

sara sa for siden:

Ja, jeg drar ikke til Thailand for å spise spaghetti eller pizza, for å si det sånn...hehe:D

Kitt sa for siden:

Si ikke det!;)
De har vanvittige gode sjømatpizzaer for eksempel!:sikle:

Hvor skal du forresten?

Gracella sa for siden:

Joda, men jeg får fnatt når reisefølget gir seg ende over i begeistring over å se en McDonalds eller en "ekte Dansk restaurant"....:mad:

Kitt sa for siden:

Min mann og mine barn var overlykkelige over å finne en McDonalds. Jeg spiste ikke noe da vi var der, i protest!:p
Elsker thaimat, så det ble bare helt feil for meg!

sara sa for siden:

Vi skal til Phuket. Har vært der en gang tidligere også, og drømmer fortsatt om nygrilla fisk og dampede grønnsaker...:D Den turen var før lavkarbo-karrieren, og da ofret jeg ikke skjult sukker i sauser osv, en eneste tanke! Nå er det andre boller! Kjempeglad for å høre at thaimat er "lov". Da er det bare å glede seg:):)

Kitt sa for siden:

Både på Kata, Karon og i Patong er det også noen fantastiske biffresturanger som jeg seff ikke husker navnet på! Et eller annet steakhouse!
En entrecote av en annen verden med såååååå god bernasiesaus!:sikle:

Å, kjenner jeg nesten blir grønn av misunnelse her!:o
Gubben og jeg skal bli gamle i Thailand! Langt vekk fra snø, kulde, smerter og astma!:D

sara sa for siden:

Vi skal til Kamala, det er en liten scootertur fra Patong. Biffrestaurant ja, DET var god idè!

Jeg har store planer om å en vakker dag tilbringe pensjonisttilværelsen på en gammel vingård i Toscana... Men Italia er jo ikke akkurat paradis for oss som ikke skal ha karber, hehe.

Det bringer meg til et annet spm; jeg skal til Roma i november. Noen forslag til lunsj og frokost? Kjøpe ost og skinke, feks, og spise det "bart"? Middag skal jeg vel alltids klare å få dem til å servere m kun et kjøttstykke og noen grønnsaker, men krever litt mer planlegging rundt de andre måltidene tror jeg. Eller er jeg bare lite kreativ nå:D

Kitt sa for siden:

Hotellene pleier jo å ha kontinental frokost med egg, pølser, bacon etc, så det burde ikke være noe problem.
I Italia spiser de da varm lunsj, gjøre de ikke? Tror faktisk det blir mye lettere enn du tror!:D

sara sa for siden:

Sant nok:p

Tiki sa for siden:

Mye av Thaimaten er jo med nudler i. Har spist mye det de gangene vi har vært der, men sikkert mulig å få slike wokretter uten de wokkede nudlene også.

sara sa for siden:

Ja, jeg dropper alt av nudler, ris, vårruller osv. Selvom de vårrullene er de beste jeg har smakt noengang...:p

trollmamma sa for siden:

Jeg har reist endel i Thailand, over flere mnd hver gang, og har alltid gått ned masse i vekt. Jeg tror det er fordi det harmonerer bra med lavkarbo, rett og slett.

Og kos deg. Thailand er det beste stedet i verden, selv om jeg ikke er særlig begeistret for Phuket.

Nuppe sa for siden:

Nåå ble jeg ( også ) glad!! Vi skal til Thailand i januar, og jeg har også tenkt mye på det med kokosmelk og skjult sukker, men åh, det var godt å høre:)
Planen min er å være på vedlikehold innen den tid, hehe blir vel værre å motstå de søte drinkene ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.