< Tilbake til oversikten

Barn i balanse

martina sa for siden:

Jeg kom over en artikkel fra 2008 der Fedon presenterer boka si Barn i balanse. Han mener jo at vi ikke skal gi barna brødmåltider flere ganger pr dag. Men hva skal de spise da, f.eks rett etter skoletid når det er lenge til middag.

Jeg har en gutt på 11 år som er ganske aktiv, trener 3 dager i uka,( han er forøvrig tynn som en strek). Når han kommer hjem kl 14.30 og skal være på trrening kl. 16.00 er det jo veldig enkelt å slenge i seg en skive eller en pizza. Dette er jo ikke så gunstig men jeg er tom for ideer på hva han ellers kan spise. Gode tips mottas med takk.

TIl middag bruker vi mest rene råvarer og mye grønsaker, jeg lager det meste av middagen fra grunnen.

Carisma sa for siden:

En pære og en neve nøtter, Skyr (den nye yoghurten med mer protein), avocado med spekeskinke, ruller med ost og skinke rullet sammen. Rester fra gårsdagens middag....

Kitt sa for siden:

.....pølser, hamburger, kylling,........

Har samme problemet med min treningsnarkomane sønn og pleier å ha litt på lager i kjøleskap/fryser som han bare kan slenge i mikroen.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

....egg,...

og noe lett er og bare slenge noe kjøtt,kansje fisk(selvfølegelig ferdig tilberet) i en skål, ta oppi litt grønnsaker, litt vann, kansje sukkerfri buljong, og smør. i mikroen litt, og haaaaaah! en suppe :)

martina sa for siden:

Takk for mange gode forslag, vi har ikke mikro så det må nok lages på forhånd. Fisk står ikke så høyt i kurs hos junior men jeg skal forsøke en dag.

Kitt sa for siden:

Vil absolutt anbefale å skaffe en mikro! Trenger jo ikke være en dyr, komplisert sak!
Gjør mye meget enklere! Særlig i forhold til unge menn som skal ordne seg rask mat selv!

Og du kan lage ostechips!:sikle:

Xandra sa for siden:

Jeg må bare komme med en liten advarsel der. Jeg ble veldig skeptisk til mikrobølgeovn etter at jeg fikk endel mindre hyggelig info om den fra min soneterapeut. Google Hans Hertel så får dere opp mer info. Slenger med en link med en link: www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm

Her i huset har vi micro men bruker den svært sjelden, og unngår å bruke den til mat som barna spiser ;)

Apropos mat til barna så er "dip stix" populært. Stenger av ost, kjøtt eks.salamipølse, agurk, gulrot paprika etc. som dippes i valgfri dip (rømme, peanøttsmør, salsa etc.) Funker fint som alternativ til brødskiva :)

martina sa for siden:

Veldig godt tips, takk skal du ha

frustrert frue sa for siden:

Kjøpte boka Barn i balanse når den kom ut.Ble kjempeskuffa.
Synes den innholdt altfor lite tips til barn i skolealder og oppover.

Da er det heldigvis mange gode tips og hente her inne.:)

Min datter elsker smootie med frukt eller bær, egg , yogurt nat. eller melk og litt Udos chooise.

Hjemmelaget fullkorns wraps er også poulært.Av og til blir det havregrøt kokt på store havregyn, hvis det blir sen middag faller jo kveldsmaten vekk.
I nista blir det som regel brødmat for ikke å skille seg ut,med litt frukt og nøtter.

somaya sa for siden:

Jeg bruker gi ungene mine tomatbønner med tunfisk. Bare varmer 2 bokser med bønner i tomatsaus og slenger i en boks tunfisk, tilsetter kun litt pepper. De synes det er kjempegodt.
Vet ikke hvor mye karbo det er i det, men det er jo et alternativ til brød.

Summer sa for siden:

Matvafler som står ferdig stekt i plast i kjøleskapet? Kan spises med alt mulig pålegg.

martina sa for siden:

Hva tenker du på med begrepet matvafler? Høres fornuftig ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.