Hva gjør dere i jula når det gjelder kostholdet? Generelt sett kan man jo si at tradisjonell julemat er ganske fettete så det bør jo være ideelt. Men der er jo alltids andre ting som kan få karbokvota til å bli litt liten.
Spiser dere f.eks poteter på julaften? Hva med sauser og tilbehør?
Og hva med alle disse uttallige, fæle og tørre kakene tanter og bestemødre alltid skal stappe i deg fordi det er jo trøss alt jul? Jeg har aldri likt "de syv slag" og har heller aldri bakt særlig til jul. Vi lager pepperkakehus, men det er jo til pynt, og jeg steker opp noen krumkaker og smultringer bare for å ha det. Det blir egentlig aldri spist dersom vi ikke har gjester, så det er jo sånn helt egentlig totalt bortkastet å lage det i utgangspunktet, men man må liksom ha dem fordi det er en del av jula :p. Men har noen funnet opp lavkarboversjoner av krumkaker? Eller andre søte ting til jul?
Her har vi hatt en ny tradisjon de siste årene, og det er at vi har selskap 2. juledag. Vi har 20 gjester og en oppdekning som følger med det, så jeg kjenner at jeg gruer meg litt med tanken fordi det følger med både det ene og det andre i både fast og flytende form. Jeg har IKKE tenkt å gå opp ti kg over jula, så jeg må bare være sterk og si nei slik jeg har gjort hittil!
Snart begynner vi å sy kjøttruller til jul også:). Og 2 måneder til advent <3
Jeg har aldri spist noe særlig potet på julaften jeg. Har som oftest tatt en liten som jeg bare kneker inn i kålrabistappen.. I år er det mye mulig jeg dropper den. Jeg skal kose meg med pinnekjøtt og kålrabistappe jeg...
Jeg har aldri vært glad i potet, så det er jeg bare glad for å slippe.
Men kaker og desserter spiser jeg. Det er tross alt jul. Så får slankingen fortsette etterpå. Med mitt tempo kommer jeg nok til å gå opp alt jeg har gått ned i løpet av jula, så jeg får bare håpe at det hjelper å trene masse.
Jeg sitter ikke hele desember og gomler kaker og julemarsipan da, som jeg vet flere andre gjør. Jeg spiser julaften og et par dager etter. Og nyttårsaften. Men det holder nok til hvertfall et par kilo, det.
Vi har pinnekjøtt på julaften så jeg kommer til å spise det, og kålrabistappe. Unner meg ne klatt med tytterbærsylte men sløyfer potetene som jeg ikke bryr meg særlig om uansett;)
Ellers kommer jeg nok til å sette opp karbogrensa opp mot en 50-60g daglig. Da kan jeg unne meg litt ekstra ved middags eller kakebordet uten at det har så mye å si siden frokost og luch har gått for seg på vanlig lavkarbovis. Og heldigvis har vi tradisjon for å invitere til koldtbord i romjula med slekta, så da er det lett å tilpasse maten til lavkarbo :)
Når det kommer til julekaker kommer jeg til å bake pepperkaker med kidza. Og i år som alle andre år blir de vel stående i en kakeboks og blir seige:o
Bestemor er besatt med å ha kaker i hus fra første søndag i advent. Hun baker alle syv slag + sikkert 500 typer til. Man må jo ha, sier hun. Jeg er glad hun begynner å bli såpass gammel at hun ikke orker det der i stor grad lengre. Så er det kaker og julekaffe hver eneste dag og høytidsstund hver søndag.
Her spiser vi "julete" lille julaften, julaften og 2. juledag. Og det er egentlig nok. Da er man jo drita lei både rødkål og ribbe og kveite og alt det der.:D
Syns du at poteter er sååå godt at du mååå spise det i jula? Eller er det gammel vane? Jeg klarer fint å spise all julematen uten poteter...og selv om jeg spiser like mye, så blir jeg ikke STIN-mett som jeg blir når jeg spiser poteter ved siden av. Eneste jeg syns er litt vanskelig er å la kålrotmosen være når jeg skal ha pinnekjøtt:p, men har prøvd med ertestuing og det går fint:)
Og alt det søte...dropp de tørre kakene og spis litt ekstra krem(blandet med litt Heistad vaniljepulver) og bær, multer feks. Og litt nøtter, tørket aprikos og (litt)fiken...det er jo snadder. Event bak deg noen nøttekaker du kan ha med deg eller en ostekake. Kjøp inn litt 70% ekstra god mørk sjokolade til deg selv. Også er det en fin oppskrift på Delfiakake her inne. Forøvrig flere gode juletråder...så sett i gang og let:p
Kos deg med vin til maten, cognac til kaffen og akevitt til ribba....event med lavkarboøl til. Mye å kose seg med.
Jeg laget blomkålmos til meg selv i fjor, og gjør nok det i år også. Jeg er for øvrig veldig glad i potet egentlig. Dessert er jeg ikke så fryktelig glad i, så det er ikke noe offer å holde seg unna. Det kan hende jeg lager meg fruktsalat med krem til. Kaker holder jeg meg stort sett unna, hvis det da ikke er glutenfrie alternativer som suksessterte eller daimkake, som jeg absolutt ikke klarer å motstå. ;)
Til julematen spiser eg faktisk ikke potet fordi eg elsker kålrotstappe og tar heller ekstra på av den :)
Men i jula så spiser eg det eg vil, og det er jo masse fett så blir ganske ketolysevennlig. Er heller ikke så glad i kaker, men liker godt klementiner :)
Tenker som så at det er ikke den uka mellom jul og nyttår eg blir feit av, men de 51 andre ;)
Hvis du ikke er overvettes begeistra for potet, så er det jo bare å hoppe over. Hvis du elsker potet så vil ikke tre dager med potetspising ødelegge det du har jobbet for ellers i året. Hvetemelsbaserte sauser, som brunsaus kan man jo være litt restriktiv med, eller lage annen type saus uten hvetemel. Finner sikkert noe i den julematstråden Gerd nevnte.
Av julegodter kan du lage hjemmelagd marsipan, kokosmakroner, sjokolade, mandelkjeks. Her er det bare fantasien som begrenser. Men det virker ikke som om du liker slikt så godt, så da ser jeg ingen grunn til at du skal lage i hauger og lass.
Lykke til med adventsforberedelsene, jeg gleder meg til å sette i gang selv:)
Vi levede helt lavkarbo jula for to år siden..det gikk utmerket:)
Ribbe og hjemmelagede medisterpølser og medisterkaker på julaften.
Hjemmelaget fløtestuet kål og hjemmelaget rødkål til.
Kveitemiddag m div grønnsaker og eggesmør lillejulaften.
Multekrem til dessert uten sukker.
Stort venne-koldtbord m bare lavkarboretter + vanlig brød til de som må ha det.
kalkunmiddag nyttårsaften m grønnsaker og fløtesaus...spicy gulerøtter hører til(men tar lite av det...og lager sukkerfri tranbærsaus:)
Baker lavkarbo kaker og lager hjemmelage godis...mangler ikke noe selv om man feirer jul på lavkarbo:P
Det er alltid like morsomt med alle oppskriftene og bildene som dukker opp like før jul av mat og kaker, og når nyttårsaften er over er som å skru av en bryter, for da skal man slankes. Hehe.
Ja sant det :) Men er vel sånn at vi mennesker, iallefall Vestens mennekser er opplært til at mat=kos og jula er jo det stort sett bare kos :)
Men selv kommer eg nok til å spise a la fedon i jula men noen utskeielser, kaker og den type ting holder eg meg stort sett unna. Men klementiner skal eg ha og julesokken selvsagt ;)
Gjør det du føler for i jula og så tenker du slanking resten av året :)
Selv når eg er ferdig så kommer eg nok ikke til å leve lavkarbo hver eneste dag hele året, enkelte dager så vil det bli mer. Men så lenge lavkarbodagene er i klart flertall så er eg ikke så bekymra :)
Jeg spiser kanskje en liten potet og noen flak med tynt tynt flatbrød som jeg overlesser på rakfisklaget vi pleier å ha hver annen dag jul, ellers så er sukker of limit året rundt. Jeg trenger ikke mer godteri i jula enn ellers i året. Og jeg er ikke noe julemenneske heller, så jeg føler meg i grunn ikke så tett knytta til mange av ideene om hvordan ting "må" være. Ærlig talt så blir jeg frøktelig stressa av å lese en juletråd i september :eek:
Jeg spiser ellers en del nøtter. Ellers er julemat perfekt mat, enn om jeg spiser ribbe året rundt :p. Og dessert på julaften er multekrem, da holder bare mamma og pappa av noe multe som ikke blir sukra.
Jeg har aldri gått opp i vekt i jula ;)
Vel vel, snart kommer julemarsipanen i butikkene. Det er snakk om max en uke eller to, snart vil man se enkelte nisser og snart vil adventskalenderen være i salg;)
Åhhhh nå begynner jeg å glede meg!!...
Elsker førjulstida jeg!
Gleder meg hvert år til å se hva som kommer som Barne-tv i desember:o
elsker det nesten mer enn ungene.....:D
Hehe, eg gjer akkurat det samme! Kålrotstappe er noko av det beste eg veit.
Vi et pinnekjøt med tilbehør, men har nokre gongar også hatt svineribbe i tillegg. (Svineribbe er tradisjonelt sett meir søndagsmiddag enn julemiddag i vår familie.)
Reknar med det blir moltekrem også, er fast tradisjon det. Nam!
i helgaaskeiet jeg ut med måte. Spiste ett stort lavkarbo måltid på morgenen. Deretter ble det litt alkohol, marsipan brød, baktpotet faktisk(spiste for det meste bare fyllet) og litt annet småtteri. sto stille i helga men har alleredergått ned en kg etterpå. Tenker at hvis kroppen min vil ta i mot det og det funker er det ikke så farlig å kose seg med måte innimellom. Men det må jo være opp til vær enkelt, skal jo greie og hente seg tilbake også.
har jo akkurat startet,så det er jo tidlig å tenke på de store utskeielsene ;P
blir vel ikke tradisjonell baking i år,men kanskje et par sorter fra juletråden:) tar det som det kommer. er jeg "flink" fram mot jul,tar jeg nok en pause akkurat i juledagene :)
gleder meg til jul :)
Var i Glasgow i helga, der tok jeg bilde av et utstillingsvindu med juletre og gaver :)
Så jula kommer heldigvis i år også:D
Jeg har tenkt å spise julemat i jula, ikke noe lavkarebotilpasset.
Jul er tross alt jul, og man tukler ikke med julematen:boxing:
Men en forandring blir det, jeg skal ikke dytte i meg småkaker og marsipan hele desember, for det har jeg gjort før om årene.
Det blir kun 4-5 dager med høykarbo, ikke 30:)
Mine favoritter av juelting er uansett, ribbe, kalkun, og de siste åra pinnekjøtt. Litt surkål til ribba så er jeg happy, og kålrotstappe til pinnekjøttet. Til kalkunen skal det selvfølgelig være waldorfsalat. Et kjapt overslag viser at det egentlgi er lavkarbo alternativene jeg liker best uansett :D Potetene kan de bare ha for seg sjøl. Til dessert hadde jeg valgt multekrem heller enn riskrem, om det var opp til meg... :rolleyes:
Det eneste jeg er ordentlig svak for er clementiner og tyske skiver... :o
Potetene har jeg ingen behov for, jeg spiser kålrotstappe til pinnekjøttet.
Ølet som følger med spekematen lillejulaften kveld, derimot...;)
Kakene går nok også greit å holde seg unna, jeg er ingen sucker for det egentlig. Nei, mine utskeielser blir nok i form av øl ja. Og litt snacks på kveldene.
Jeg skal ha julaften hjemme hos meg i år. Jeg har lurt litt på om jeg skal droppe alle tradisjoner og lage en helt anderledes julaften i matveien. Kanskje bare servere mat som jeg har lyst på og kan spise. Jeg tror jeg skal surfe rundt i oppskriftsforumet her for å finne inspirasjonskilder. Kanskje jeg rett og slett skal lage noen helt nye tradisjoner. Det kunne jo vært morsomt om neste generasjon ikke kan tenke seg en jul uten Gerds ostekake eller nylaget bringebæris.
Håper du ikkje har tenkt å ta vekk ribba/pinnekjøttet? :)
Hadde eg vært gjenstand for nye juletradisjoner uten dette så hadde eg blitt en smule sur kjenner eg :)
Men kaker og sånne ting så hadde eg kjørt lavkarbo skulle eg ha servert det hjemme :)
Jeg aner ikke hva jeg skal spise og ikke spise i jula. Julekaker er jeg ikke så hipp på i utgangspunktet. Jeg foretrekker å bake litt nå og da og servere gulrotkake, muffins, multekrem el.l. Ingen spiser jo disse tørre kakene som alle er basert på sukker, mjøl og smør.. Mye friskere med et saftig stykke gulrotkake eller ostekake.
Middagsmaten kan et vel hende jeg tar litt poteter og potetgull til, men jeg aner ikke. Kalkun med molded sallads og poteter og potetgull med brun saus på er JUL. Den som ikke har smakt potetgull med ost og løksmak og fløtesaus på den har gått glipp av noe;)
Ja, jeg har spist mye bær og krem i sommer... Kan bli litt mye noen ganger, men ikke i jula. Jula kommer bare engang i året, det er de andre 51 ukene i året man må passe seg;)
Jeg liker verken poteter eller marsipan. ;) Men i juleuka har jeg nok tenkt å ta meg noen klementiner og gå løs på nøttene som står fremme. Kanskje litt mørk sjokolade. Desserter har jeg heller ikke vært noen stor fan av, men kanskje jeg får kokkekyndig og kostholdsengasjert mamma til å trylle frem en ostekake :D Jeg tenker at det er bedre å tenke på forhånd at "disse tingene skal jeg spise" enn å bare ta alt på slump der og da.
Jeg kommer også til å spise det jeg vil i jula - men helt klart ikke trøkke i meg enorme mengder slik jeg gjorde før. Julekaker blir det ikke så mye av - men ingen kan ta fra meg GOME!!! Det er nyyyydelig!!!! Og det blir nok lit riskrem etter kalkunen på julaften!
ÅÅÅÅÅ; marsipan, det skal jeg lage masse av, det elsker jeg. Marsipan med litt romessens eller noe anna godt og trukket med 86% sjokolade. Nammenam til kaffen! Og det beste er at vi skal bort til søsknene til mannen og ingen av de spiser marsipan, så om vi tar med får vi alt for oss selv:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.