< Tilbake til oversikten

Ketolyse VS LCHF

Imali sa for siden:

Sitter og leser så øya blir røde nå. Prøver å finne ut om jeg skal følge LCHF eller Ketolyse, kan noen forklare meg forskjellen her? Ser jo ut som om det går ut på tilnærmet det samme.. spis ting med lite karb. og mye fett? Noen som kan anbefale noen gode sider/tråder å kikke i? Skal se litt under ketolyse forumet nå, og fant også en side for LCHF på nett, men det hadde vært fint om noen kunne forklart meg forskjellene her.. newbie som jeg er :cool:

SunnhetMedSirrup sa for siden:

ketolyse er mere grønnsaker, som 15-20 karbs om dagen. LCHF er mere lagt på fett, som ca 75% fett og bare 5% karbo.

jeg ligger selv på LCHF,med 75-80% fett, 0-5% karbo.

Gerd sa for siden:

LCHF er en paraplybetegnelse på dietter med mye fett.

Ketolyse er en slik diett og går på ketoseforbrenning (fettforbrenning)

Ketolyse har også en bok, hvor det står "regler", tips og råd, om diverse "bivirkninger" osv osv....oppskrifter og ideer :)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

ja, du kan nesten si LCHF er mere egenhåntert, det finnes jo lister, men du spiser mere ren mat, med mye fett.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ketolyse er LCHF men LCHF behøver ikke nødvendigvis være ketolyse. Ketolyse innebærer at man kommer i ketose og derfor følger visse prinsipper. Begrepet LCHF er bare en betegnelse på et kosthold med lite karbohydrater og mye fett.

nellie sa for siden:

Finnes det en DIETT som heter LCHF? (da mener jeg av typen ketolyse, atkins osv)
Hjemmeside?

Gerd sa for siden:

Ketolyse er basert på ren mat og fett, og grønnsaker. Med en karbegrense på 15/20

Jeg vet det finnes en brosjyre hvor det står hva du kan spise mye av, mindre av og hva du skal unngå på LCHF.

LCHF er bare forkortelsen for lite karbohydrater mye fett - alstå det vi normalt kaller lavkarbo - ikke en bestemt diett. LCHF Norge har sine hjemmesider her, www.lchfnorge.no/

nellie sa for siden:

lite karbohydrater, mye fett, mener du?
Var det jeg trodde også.. Ser stadig folk snakker om LCHF som om det er en konkret diett.

:D ja selvfølgelig...

Kanutten sa for siden:

Er det ikke det da??? Diett betyr jo livsstil!? :confused: Måte å spise på! Og LCHF er jo absolutt en måte. :D

Forvirringen går vel i at begrepet LCHF er en betegnelse som dekker flere ulike kostholds filosofier.

nellie sa for siden:

det stemmer det, ja!

Er vel som Gerd sier en paraplybetegnelse?
Når jeg sier "diett" så mener jeg type Ketolyse, Atkins, Fedon, South beach, Grethe Roede osv
Diett var kanskje litt feil ord å bruke:) Filosofi eller no da..

Imali sa for siden:

Tusen takk for svar :) Nå skal jeg lese mer om ketolyse og LCHF, se om jeg kan bli litt mer klok på det hele. Finnes jo så utrolig mye som er skrevet og bra er det.. så har jeg den eneste timen min planlagt :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.