< Tilbake til oversikten

Hyperkalemi (nyresvikt)

Karbosara sa for siden:

Jeg spør på vegne av en kunde i salongen jeg jobber.

Hun har fått stilt diagnosen Hyperkalemi, dvs nyresvikt etter hva jeg forstår. Hun er litt fortvilet for tiden, for hun må forandre kosten sin og kan ikke spise mat med noe særlig kalium i.

Hun har fått beskjed om at hun ikke må gå ned i vekt, for da vil proteinet i kroppen bli frigjort og hun får for mye kalium fra kroppens lagere.

Jeg teoriserer litt rundt dette: Skulle ikke kun kunne spise mye fett og proteiner og lite karber, og på den måten ikke frigjøre proteinlagrene i kroppen?

Hehe...mulig jeg er blitt "miljøskadet" og tror at alt kan løses ved lavkarbomat...

Hun kan ikke spise buljonger og kraft fra kjøtt og grønnsaker. Hun må koke maten og ikke bruke annet enn urter/krydder for å tilsette smak.

Er det noen som har/kjenner noen med disse problemene, og i så fall: hva gjør dere?

Er lavkarbo tingen for henne tro?

Bulldog sa for siden:

Nei, det tror jeg ikke.

Gerd sa for siden:

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun kan leve med mindre raske karber. Sukker f.eks. er jo ikke bra for noen ;)

Men ketose skal ho ikke være i. Torkil har srevet noe i boka om at man ikke skal gå på ketolysekuren viss man har nyreproblemer. pga. det med proteiner.

Karbosara sa for siden:

Jeg tenker vel også at hun ikke skal være i ketose, men at hun skal kunne redusere karbene slik at det er forsvarlig å spise fett.

Hun går og er sulten hele tiden, sikkert fordi hun ikke får nok fett i maten og jeg tror hun spiser en del søt mat...for det får hun liksom lov til.

Men med f.eks rundt 70gk daglig kan hun øke fettinntaket tenker jeg. Og da skulle vel ikke proteinet frigjøres så lett i kroppen heller...så sant hun spiser nok proteiner?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.