Hei, jeg fikk så god hjelp her sist jeg la inn et spørsmål, så jeg prøver meg igjen :)
Jeg startet mitt nye liv 10. august, og har siden da gått ned 6,5 kg. Veldig fornøyd så langt, men nå lurer jeg: Jeg er fortsatt i ketose, men vekten har stått stille i halvannen uke. (Hadde menstruasjon fra lør-ons i uken som gikk, så jeg regner ikke med at det er årsaken.) Jeg ligger på ca. 5-10 kh om dagen (fatter ikke hvordan en klarer å komme høyere når en er i de første ukene?!) og er minimalt interessert i mat - bortimot ingen sultfølelse. I løpet av en dag spiser jeg noe gräddost, et par skiver ketolysebrød med smør/ost, et par kyllinglår, ca. 100 g blandet bladsalat, noen tomater, olje som dressing, og en omelett med ost/skinke. Det blir ikke mer enn det rett og slett fordi jeg ikke er sulten. I det siste har jeg drukket et glass Pepsi Max om kveldene, eller jeg har spist en Atkins-bar. Barene spiser jeg mest for "å holde mannen med selskap" når vi ser på film eller TV på kveldstid. Er det noen her som har erfaring med vektstagnasjon pga. disse barene? Eller kan det være brusen? Andre innspill?
Jeg har bortimot 10 kg igjen til BMI på 24, så det er nok fett å bli kvitt her. Stagnasjonen bør derfor ikke ha rot i at kroppen har funnet idealvekten.
Skal til Sverige og kjøpe kjøtt nå, men gleder meg til å lese svar i kveld :)
Hei,
Du skriver at du følger Atkins, hvorfor ligger du da 5-10 kh om dagen? På ketolysekuren skal man spise 15 kh pr dag. En av de vanligste nybegynnerfeilene er at man får i seg for lite fett og vann. Regner med at du får noen flere kommentarer på at du spiser for lite slik at kroppen går på sparebluss. At man er i ketose er ikke ensbetydende at man går ned i vekt.
Søtningsmidler er en faktor som kan hindre vektnedgang, så jeg ville kuttet ut barene og pepsi’n. Erstatningsprodukter som ketolysebrødet kan også være en partystopper. For noen er også tomater en faktor som kan hindre vektnedgang.
Hei, og takk for svar :)
Atkins sier at en bør ligge under 20 kh om dagen de første ukene, og det gjør jeg jo. Samtidig sier han at mesteparten av disse skal komme fra salat og grønnsaker. I tillegg til det legger han begrensninger på hvor mye salat/grønnsaker en skal ha i seg per dag (ca. 250 g grønn salat eller 170 g grønn salat + 80 g andre grønnsaker). Med vektbegrensning på salat/grønnaker blir det derfor vanskelig å komme opp mot 20 kh per dag.
Det fettet jeg får i meg, kommer stort sett fra ost, egg eller skinnet på kyllingen. I tillegg til det, tar jeg 4 kapsler med Udo's Choice-kapsler hver dag, nettopp fordi jeg har lest at en må passe på å få nok fett.
Tror nok jeg - etter råd fra deg og de andre her - kutter ut barene og brusen igjen. Ting gikk jo fint fram til jeg begynte å innta disse varene.
Ja, det er nok viktig det med fettet. Jeg lærte det endelig på en litt artig måte. Har vært i ketose i ukesvis, men nedgangen har latt vente på seg, jeg skal egentlig ikke så mye ned i vekt da, så gjorde ikke så mye...
I helga var jeg på hytta og spiste så mye mat, og fett også, at jeg var såå nervøs da jeg skulle på vekta morgenen etter hjemkomsten. jeg måtte jo ha lagt på meg! "Åååh, la det bare være 1 kg da", ba jeg..:o hehe.. og sjokket var stort da jeg hadde gått ned! en kg!:eek:
Så fett må nok til ja, det har jeg endelig forstått :)
Takk for konkrete tips til fettkilder :) Trodde det holdt mer enn nok med det fettet jeg får i meg, men da skal jeg gjøre et realt forsøk på å få i meg mer denne uken. Så får vi se hvor det bærer ;)
Spiser kjøpekylling ofte - hver dag - men tanken på at det har sukker i krydderblandingen har liksom ikke falt meg inn. Har vært i Sverige og fylt opp med Buffalo Wings (<0,5 kh/100 g vare) og kyllingfileter, så jeg kommer til å ha oversikt over krydderet framover.
Har forresten vært innom bloggen din flere ganger. Takker for tipset om Ridderheims soltørkede tomater med lavt karboinnhold :)
Til dere andre også: Takker for tips og tilbakemeldinger. Jeg ser for meg at uken kommer til å bestå av verken barer eller brus, dog ost med smør, avocado og kyllingfileter med hjemmelaget krydderblanding :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.