Jeg så i matvaretabellen at rød paprika innholder 5,2 karber.
Her på nærbutikken så jeg et glass med "grillet paprika" (hermetisk paprika) og det hadde bare 1,7 karber. Kanskje lurt når en skal tilsette paprika i gryter etc. Jeg turde ikke kjøpe glasset, måtte hjem å sjekke karboinnholdet i vanlig paprika. Nå ser jeg at forskjellen er stor og skal prøve det glasset med grillet paprika. Det så ut som vanlig paprika i lake (syltet paprika?)
Ja...må jo være laken :confused:
Men ellers er det et vanlig problem at samme matvare blir oppgitt med vidt forskjellig karboinnhold ulike steder.
Dette finner jeg hele tiden, noen ganger vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre!
Prøver å gå ut fra det som står på pakka, men spriker det voldsomt velger jeg å sjekke matvaretablellen, eller matvareguiden.no.
Grillet paprika er vel laget av den spiss-paprikaen, ikke den rundere typen som er vanligst i Norge. Men om spisspaprika har lavere karbe-innhold, det vet jeg ikke. Vil nesten ikke tro det, da den er ganske søtlig på smak.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.