< Tilbake til oversikten

Hvetegluten?

andee sa for siden:

Heihei!
Jeg var i går og skulle kjøpe ingredienser til et brød jeg fant her på forumet. En av ingrediensene var glutenmel. Jeg fant, og kjøpte dette, men når jeg kom hjem, så jeg at det sto:

Glutenmel ( Med store bokstaver)
Hvetegluten ( Med små bokstaver)

Er dette riktig type glutenmel? Kan jeg spise denne??

Tiki sa for siden:

Det samme har jeg kjøpt i dag, og vil gjerne også høre på svar. Men tror det er riktig da.

andee sa for siden:

ingen som vet??

LineJM sa for siden:

Så lenge du tåler gluten så kan du nok bruke det. Gluten er en del av hvete, det som gjør at det hever seg.... ;)

4me sa for siden:

Men hva om man ikek tåler hvete da? Kan man spise det?

LineJM sa for siden:

nei, hvis det er hvetegluten og du ikke tåler hvete så hadde ikke jeg tatt sjansen iallefall. Hvordan tåler du ikke hvete? Søliaki?

4me sa for siden:

Det er ikke meg det er datteren min. Har sett at Fedon sin brød er av glutenmel. Hadde vært greit å kjøpt brød uten å måtte bake det sjøl.
Det er ikke Cøllaki hun har. Hun tåler rett og slett ikke hvete. Blir dårlig i magen, kramper og diare, også sterke voksesmerter diverse andre bivirkninger. Det er ganske så nylig vi fikk svar i fra legen. Så dette er ganske nytt for oss. Må bare sette oss litt bedre inn idet.

energibunten sa for siden:

Gluten er betegnelse på endel kornproteiner. De finnes i hvete, rug og bygg. Havre er et unntak.

De gjør brødet seigt, men hever ikke. Det er karboen og gjær eller bakpulver som hever brødet. Glutenfritt brød hever som bare det, men faller lettere fra hverandre om man ikke har noe seigt i det som feks johanneskjærnemel, etc.

Om man har intoleranse klarer man ikke å fordøye disse proteinene og de lager trøbbel, betennelse i tynntarm.

Alkazelters sa for siden:

Kan nevne at næringsinnholdet på glutenmel er Cirka:
80 gram protein
20 gram karbohydrat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.