Har en venninne som nettopp har fått vite at hun har kronisk tarmsykdom og spiserørbetennelse, hun har store magesmerter til tider og vet ikke helt hva hun tør spise, hva hun bør unngå osv....har noe her forslag å komme med, hun har bestilt time hos lege for å høre ang mat ol. men det er ikke riktig enda..
Vet du hvilken kronisk tarmsykdom det er snakk om? Chrons kan sitte både i tarmen og hele veien opp til og med munnen...
Jeg har faktisk nesten ikke fordøyelsessymptomer med lavkarbo... og jeg var veldig dårlig, 12-15 smertefulle tømminger hver dag, full fart på do etter hvert måltid, mye magesmerter og uvel, kvalm.
Nå har jeg slikt så sjeldent at jeg blir overrasket når det kommer. Kan utløses av lettbrus (hvis jeg drikker hver dag) spesielt, eller en vanlig sjokoladebit.
Da jeg startet var det vektnedgang som var motivasjonen, jeg ante ikke at lavkarbo ville gjøre noe med chronsen. Jeg ble nok litt verre de første 2-4 ukene, men det var jeg uansett forberedt på pga "avvenning fra karbo" - så rundt uke 4 begynte jeg å reagere på at jeg ikke måtte løpe på do med en gang jeg hadde spist...
I boka "Bedre uten brød" av Lutz er fordøyelsessykdommer nevnt spesifikt i forbindelse med lavkarbo, og mange har hatt svært god bedring. Chrons gir kjappere bedring enn ulcerøs kolitt som kan ta en del lengre tid.
Hun vil aldri få tips fra legen om å spise lavkarbo, gastrolegene har (etter MIN erfaring) null peiling på ernæring i forbindelse med tarmsykdommer, og vil heller pushe på med kortisonpreparerater og i verste fall cellegift. Ikke misforstå - mange har hatt svært god effekt av dette - men jeg mener nå og til all tid at hvis man kan gjøre seg selv så godt som symptomfri vha MATEN istedet for å bli LITT bedre fra sykdommen og MYE verre av bivirkninger fra medisinen som er valget egentlig ganske enkelt :)
Hvis hun er interessert i å prate med meg som har chrons (om det er dette hun har) - bare PM meg så skal jeg gi deg epostadressen min :)
Jeg husker selv da jeg fikk diagnosen og kosthold var faktisk ikke min første, andre ELLER tredje tanke... man må ofte gå en liten vei mentalt når man får slike diagnoser, så ikke regn med at alle forslag faller i god jord med en gang (egenerfaring - ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre dette ;) )
Rådet vil uansett være og spise minst mulig karbohydrater, kutte alt av sukkerbrus, sjokolade, andre søtsaker inkludert kaker med sukker i - i tillegg pasta, brød, ris mm. Jeg trodde feks at jeg ikke tålte fett pga fettdiare pre-lavkarbo, men det har jeg ikke hatt etter den første mnd på lavkarbo. Hun må ikke spise sært og etter strenge retningslinjer, jeg fulgte denne veiledningen i de 6 første mnd :)
Nerthus sa: Jeg trodde feks at jeg ikke tålte fett pga fettdiare pre-lavkarbo, men det har jeg ikke hatt etter den første mnd på lavkarbo.
Ah... samme erfaring har jeg gjort meg. Trodde at jeg ikke tålte melkefett i noen særlig grad tidligere (rømmegrøt mm ga mageknip). Med tanke på alt melkefettet jeg har spist de siste 10 ukene, innser jeg at det nok var melet som ofte inngikk i kombinasjon med melkefett jeg fikk diare av. Jeg har ikke hatt antydning til diare/mageknip i tiden på ketolyse. :D
Tusen takk for svar dere, hun ble veldig glad nå og skal prøve å kutte ut karbohydrater, hun er ikke selv på forumet her så jeg skal hjelpe henne på vei :)
Be henne holde seg til denne i starten, og vær forberedt på at de første ukene har man abstinens - og at det kan ta enda et par uker før hun vil merke forskjell på magen! Jo bedre forberedt man er på dette - jo større sjanse for at hun holder ut den tiden nødvendig :)
Jeg hold ut grusom abstinens KUN fordi jeg visste den kom - og jeg tenkte "fettforbrenning, fettforbrenning" hele tiden i de verste føykene med dårlig humør, manglende hjernefunksjon hehe, uvel og kvalm osv :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.