< Tilbake til oversikten

Var på Egon i går

Jannicke sa for siden:

Var på tur i går.............. Var bekymret ang mat.
Var på Egon resturang, bestilte biff, med dobbel salat, dobbel brokkoli, og bernesaus i en skål ved siden av...........

Brukte vel omlag en eller to ts av bernesausen.

Det var vel en greit matvalg sånn karb messig vel?

Synes det er vanskelig i sosiale sammenhenger jeg................

Veggpryd sa for siden:

Hvorfor spiste du ikke bernaise-saus? Det er jo det beste med hele biffen! :eek:

Kitt sa for siden:

Og der alt fettet er!;)

Veggpryd sa for siden:

Nemlig! :lol:
Hvis de har sånn fabrikksaus som er laget av pulver og vegetabilsk olje kan jeg skjønne det - men bernaise-saus er jo hovedingrediensen i en biffmiddag. :D

Jannicke sa for siden:

Vel, nå vet jeg jo ikke, men anntar den der bernesausen inneholder ganske mange karber????????

Eller er jeg heilt på jordet?

Tipper en slik resturang får bernesausen i sånne store ferdige "bøtter", og at siden ferdigbernesaus ikke er spesielt ketulyse vennlig, så tenkte jeg at noe mer enn ett par ts var ikke lurt............

Men æsj da, har jeg "lurt" meg selv jeg da??

jvb sa for siden:

Ca 6.5g pr 100 står det på matvaretabellen, men antar det er posesaus for på de ferdige sausene (bl.a. Fjordland sin) så mener jeg det sto 2.2g pr 100. På Egon kan de da umulig servere posesaus, så holder en knapp på at det er noe ala Fjordlands (som forøvrig ikke er så fryktelig god at det gjør noe)

Bernaise burde hete bernice :)

Carisma sa for siden:

Kryddersmør eller rømmedressing er forresten gode alternativer hvis man er usikker på hva sausen inneholder :ja:

Veggpryd sa for siden:

Tipper de bruker sånne bøtter med pulver fra ASKO, og det er ikke mye som ligner på menneskemat i de greiene der. Det er koselig å spise ute, synes jeg. Men, jeg vil aller helst inn på kjøkkenet for å se hva slags råvarer de bruker før jeg spiser, så det blir heller sjeldent jeg spiser ute. :o

Ciss sa for siden:

Ekte bernaise skal ikke inneholde annet enn smør, eggeplommer og krydder/smakstilsetninger og knapt nok en eneste karbohydrat. Det er ikke noe i veien for å spørre på restauranten om hvordan sausen er tilberedt. Det har jeg ofte gjort.

tovehs1 sa for siden:

Hei

Om ikke Egon har endret radikalt på sine rutiner de siste par årene så er alt de serverer halvfabrikata, - dessverre!
Alle sauser er pulversauser, de bruker billigste oljer og t.o.m. omeletten er ikke av rene egg...det kommer som omelettmix i plastkanner.
Jeg spiser aldri på Egon lengre, - synes prisene er alt for stive med tanke på hvilken råvarer de bruker...

Ha en fin dag :-)

aslaug sa for siden:

Uffameg dette var leit å høre! :eek:Er det virkelig noe som heter omelettmix?

Veggpryd sa for siden:

Ja, det var leit å høre. Jeg har inntrykk av at det er svært mange restauranter som får råvarene sine i spann fra storkjøkken-leverandører. Det som er ille er at de skal ha så stive priser for mat som ikke er mat engang. Det er sørgelig, og det ødelegger hele kosen med å spise ute en gang i blandt. :(

Carisma sa for siden:

Og jeg syns kvaliteten på maten de serverer har sunket betraktelig også. Kommer kanskje litt an på de forskjellige avdelingene, men jeg syns det smaker papp av det meste. Har også opplevd å få salat av brun isberg... :eek: Skal sies at det er sikkert 5 år siden sist jeg testet Egon, men går ut fra det ikke har skjedd underverker... Det finnes så mye bedre alternativer enn disse kjederestaurantene. Ofte billigere også.

tovehs1 sa for siden:

Ja, - det er faktisk noe som heter omelettmix...blir levert til storhusholdningskjøkken over hele landet, brukes også til den eggerøren de aller fleste hotellene serverer til frokost og bufféer. Billig, raskt og enkelt, - men totalt smakløst...

Jannicke sa for siden:

og konklusjonen blir hva??
Bør jeg holde meg til ett par ts brnesaus på resturang, eller kan jeg nyyyte den?

hmmmm

jvb sa for siden:

Nyt ivei, vil jeg si da. Selv om du regner 5 kh på 100g så er forsatt 1dl bernaisesaus ganske mye saus :)

Jannicke sa for siden:

Ok, nå er det SKJELDEN jeg spiser ute, kanskje en gang annenhver mnd lissom, men neste gang skal jeg kose meg med bernesausen.....

Babyblue sa for siden:

Har spist på Egon en gang jeg og. Gikk for no biff med bacon. Gikk helt fint det.

Bare som en apropo så har gjerne amerikanske kjeder, sånn som Macdonalds, Burger King o.l. hjemmesider hvor det står næringsinhold.

Burger King: F.eks Bacon double bbq 33,5 karbo, minus brød (28 karbo) blir 5,5 karbo. Whopper Cheese uten brød er 6,5 karbo. 5 kyllingnuggets er 9 karbo, uten dipp.

Macern: Kyllingnuggets på macern inneholder mer karbo, 17 karbo for 6 biter, men der kan man bestille salat. Grilled chicken caesar salad inneholder 4 karbo. Deres hjemmeside inneholder ikke detaljert næringsinnhold for burgerne, kun samlet innhold.

Krizzi sa for siden:

Så bra :heia: Kan du eller andre gi noen tips om hvor de serverer mat med gode ekte råvarer? Trenger litt Oslo guideing fra dere lokalkjennere. :hjelp: Ser ut så jeg må stryke Egon fra lista.

Carisma sa for siden:

[/COLOR] Eh, det finnes noen hundre :o Hovedsaklig styr unna kjedene og alt som høres amerikansk ut (Harveys osv) så er mye gjort.

Krizzi sa for siden:

Takk for godt råd:)
Jeg har vært i Oslo i 4 dager og har levd på restaurantmat til lunsj og middag. Jeg fulgte konsekvent ditt råd og å holde meg unna ”amerikansklignede” kjeder. Det gikk kjempe bra og var enkelt med dine anbefalinger :).
Så en kjempe stor :klem:til deg

Carisma sa for siden:

Så bra! Det er lett å glemme for oss som går forbi disse stedene daglig, så jeg måtte tenke meg om da jeg leste spørsmålet ditt :D Og egentlig er det jo ganske enkelt :ja:

Annelise1970 sa for siden:

Kryddersmøret inneholder mye melange for strukturen sin del og rømmedressingen inneholder lettrømme. Pass på å spørre for å være sikker!

Hvis du hadde spurt de på resturanten, så hadde du fått vite at bernaisen på Egon er laget på Klaret smør og eggeplommer med estragon- og egonkrydder. Du gikk nok på en smell der, ja!

Du trenger overhode ikke stryke Egon fra lista di.
Jeg blir direkte lei meg når jeg leser slike innlegg som dette her og egentlig hele linken her!
Jeg jobber på en Egon midt i Trondheim og har gjort det siden 2004. Det er direkte usant mye av det som står her. Vi legger stoltheten vår i gode opplevelser og god matkvalitet!
Ikke noe problem å sette sammen en rett så den blir lavkarbo og sauser er laget fra scratch- ikke pulver! Vi har eget produksjonsrom hvor all maten blir forberedt. Det er derimot sant at vi har omelettmix og den inneholder: sammenpiskete eggeplommer og eggehviter....! -og kun det- wow!
Billigere er det IKKE! men det gjør jobben til kokken enklere

Da kan jeg berolige deg at det har nok skjedd mye med holdningen til mat og kvalitet siden 1993 altså.
Har jobbet på Egon i 7 år nå og har ikke sett en eneste pulverpose. Omelettmixen er rene egg! Annet som sies er usant. Men er enig i at den er litt tam- men herlighet- be de om å krydre den davel!

Sjokoholiker sa for siden:

noen som vet hvordan sausen (bernaise ja) til steak house er da? vi skal snart dit og spise!
vi eeelsker steak house :D

Pøsh sa for siden:

Hei Anne Lise :D:heia:

Hihi...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.