< Tilbake til oversikten

Faktorer for ketose?

sanjul sa for siden:

Hei alle sammen, jeg er helt ny i dette opplegget. Er en gammel "Grete Roede" traver som i 2007/2008 slanket bort 32 kilo, nesten 20 av dem er påkommet kroppen min igjen og jeg har derfor bestemt meg for å prøve ketolyse. Jeg har bestilt bok, vitaminer og stix men ikke fått dem enda så er startet for meg selv først, bare siden tirsdag da.

På disse tre dagene har jeg gått ned 1,5 kg., går ut fra at det kanskje er vann? Jeg gjør dette sammen med min fetter og han er altså da kommet i ketose i følge sine stix. Jeg maste meg til en slik og neida, jeg var ikke i ketose.

Det jeg da lurer på er: hvilke faktorer (bortsett fra maten da) har med ketose å gjøre? Trim, vanninntak, alder og kjønn, er dette noe som påvirker?

Og tilslutt (for denne gang :o) jeg spiser ca 50 gram Friskhusbrød (27 g karb pr 100 gr) hver dag inntil jeg får tid til å bake Gerd`s brød, dette gir meg 13,5 karb men jeg ligger jevnt på 20-35 karb pr dag, tro om dette gjør noe?

Takknemlig for alle som orker å svare, synes det er litt komplisert til å begynne med, håper det blir lettere :)

Fungirl sa for siden:

Godt mulig du ligger for høy på karbsene til å komme i ketose, ketolysekuren anbefaler 15 g for kvinner og 20 g for menn, ikke noe poeng å ligge under, men kan godt ligge litt over hvis disse karbsene kommer fra grønnsaker, og forutsatt at man er i ketose og forhåpentligvis går ned i vekt.
De faktorene som du nevner over skal ikke ha noe for om man kommer i ketose eller ikke. Men husk uansett å drikke godt med vann. Vil nok tro det brødet som gjør det så kutt dette og lag omelett og slike ting i stedet.
På oppskriftforumet er det kjempemasse gode oppskrifter :)

Lykke til :heia:

Fungirl sa for siden:

Er også noen som sliter med å komme i ketose, men så lenge vekten går nedover så er det jo det viktigste.
Det betyr ikke automatisk at man går ned selv om det er ketoner i urinen.
Har gått på ketolyse siden mai i fjor og fra jul og fremover nå så har eg stått stille på vekta, men er fremdeles i ketose gitt :)
Men tar det som ett tegn på at kroppen må slappe av litt :)

mofe sa for siden:

.. også har det innvirkning hvor store karbohydratlagre man har å tømme før man kommer i ketose :)

snartsnelle sa for siden:

Jeg tåler ikke så mye karb i løpet av en dag. (Men det gjør mannen min.)

Men så lenge det går nedover så synes jeg ikke du skal bekymre deg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.