Dette lurer jeg også på. Men er nok litt grønn her. men hvordan måler du at fettet blir 75-80%??
I gram går det vel ikke, for et kyllinglår er jo tyngre enn en fløteskvett hvis du skjønner. Eller mens jeg skriver, så skjønner jeg at du mest sansynlig tar utgangspunkt i matvaredeklerasjonen, og ser fett og proteinfordelingen der.
Ja, ja, man blir vel klokere etterhvert. :o
Er jo rimelig mye fett da. Er det mulig liksom. :eek:
Et tilleggspørsmål hvis det er greit. Bør denne fordelingen være ca. likt ved alle måltider, eller er det viktigst at det gjevner seg ut slik i løpet av dagen? :confused:
Det er vel sikkert best å ha sånn ca jevn fordeling alle måtider, men det regner ikke jeg ut. Jeg legger inn alt jeg spiser på [url]www.sparkpeople.com[/url] og da blir det automatisk regnet ut.
Jeg bare forsikrer meg om at fettinnholdet er høyere enn proteininnholdet til hvert måltid. Når jeg på slutten av dagen sjekker prosentvis på totalt matinntak, er det så godt som alltid 70-80%. Stort sett rundt 75%.
Fitday eller mat på data er helt kurante programmer til å regne ut hva du spiser, både gram og prosent av alle næringsstoffer, og det er som folk sier ENERGIprosent! Ikke mengde rent fett, liksom ;).
En grei pekefingerregel på fordeling, som seff åpner for et visst slingringsmonn, på en ketogen diett er 75% fett/20% protein/5% karbohydrater.
Jeg passer også på at maten (da første og framst kjøtt) jeg spiser har mer fett enn protein, om den ikke har det, så tilfører jeg ekstra fett med smør, majones eller oljer.
Om man er sånn ca normalt aktiv, så kan man spise grovt regna 1-1,5 gr protein pr kg kroppsvekt. Veier du f.eks åtti kg, kan du spise mellom åtti og 120 gr protein om dagen. Er du litt over snittet aktiv, kan du godt ligge på 2 gr protein pr kg kroppsvekt, og så videre.
nå har jeg lastet ned Mat på data, og syns det ser veldig grei måte å følge med på matinntaket! Så tusen takk for tips!!
Nå gjelder det bare å sette seg inn i bruken av programmet:osyns ikke det var så logisk:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.