Jeg tar skivet ost, legger på bakepapir og har dem i ovnen på broil (var det jeg leste på det amerikanske forumet, jeg kan jo ikke bruke en gassovn) og de smaker herk. Smaker en kombinasjon av brent og beskt - noen steder er de litt mørke, men de lyse partiene smaker også skikkelig stramt. Osten jeg brukte minner om jarlsberg på smak.
I ovnen steker jeg de på rett i underkant av 180grader. Sakte, slik at de tørker og ikke blir brent. Husker ikke hvor lang tid, men sånn at du ser at osten er tørr i fargen.
Jeg makket lenge i ovnen - men bare noen ble sprø og noen ble myke. Så det var verdt forsøket med micro...:) Full effekt i 2 minutt funker bra for 4 kavli ferdigskivet ost. 1 000 w
Min micro har max 750 (eller var det 850?) watt. Bruker da 3 minutter på 4 ferdigskivede kavli (f.eks. jalapeno). Fikk ikke like bra resultat med alle de ulike kavli-ostene jeg har testet (bl.a. sliter jeg med å få til paprika-osten til gode knekkis, mye bedre resultat med Taffel tomat)
Jeg får heller ikke paprika-osten til å bli bra. Den må ha mye kortere tid enn de andre i allefall, ellers blir den svidd. Men den nye bacon-varianten til kavli i microen er helt genial. Blir skikkelig fluffy og sprø :)
Ja, den ble bra her også. Men jeg foretrekker visst oftest jalapeño på smak. Evt. den med rosepepper. Det er bare en smakssak, for "teknisk sett" ble den med bacon bra, synes bare ikke den smaker så godt som de andre.
Men prøv Taffelost tomat pimiento - den er 2-åringens favoritt her, og en god nr. 2 for meg også, etter jalapeñoen. Taffelosten er mild og god på smak, og blir crispy og fin. Kanskje ikke like "fluffy" som kavli-osten.
Paprikaosten fikk heller ikke jeg til. Sikkert på grunn av paprikabitene og fuktigheten fra de. (Dessuten er det mer karber i paprikaosten enn i de andre ;))
Pleier å holde med 6-7 min på 200 grader med varmluftsovn. Steker dem på bakepapirkledd rist - blir bedre da synes jeg:rolleyes:
Tykke "knekkebrødskiver" av ost har jeg ikke tatt steketiden på:o
Sliter litt med å få til chips/knekkis av vanlig Norvegia jeg (ferdigskåret fra first price var vel de jeg har prøvd nå sist). Og hva med Gräddost, noen som har fått til ostechips/-knekkis med den?
Så her er det inntil videre bare kavli sin jalapeno-ost og taffelost tomat som brukes jevnlig.
Jeg bruker micro forresten, om det har noe å si. Kan selvsagt prøve i stekeovnen hvis noen har bedre erfaring der.
Ja, jeg fant ut det med så mye lengre tid på Norvegia i natt (!) da jeg testet litt. Osten rant sammen også, så må ha mye mer avstand mellom osteskivene. eller bare la det hele smelte sammen til en stor knekkis, og så bryte opp etterpå. Prøvde uten å krydre da, og det ble utrolig kjipt på smak... Får prøve med litt krydder før jeg evt. gir opp Norvegia.... De andre ostene har jo som regel blitt vellykkede :)
Jeg skjærer Norvegia i sukkerbitstore biter og legger dem på bakepapir. Har dem i mikroen, lengden på tiden varierer litt, men jeg har dem alltid så lenge i at de er sprø. Alt fra 1:40 min til 2:00 min. Er de ikke helt tørre og srø etter den tiden har jeg dem bare en 20 sek lengre til de blir. Fungerer veldig fint for meg iallefall.
Hvorvidt bakepapiret blir fettete eller ikke avhenger av typen ost. Med Norvegia kaster jeg bare papiret etter bruk. Om jeg derimot bruker Kavli sine skivede oster (f.eks. Jalapeno) eller Taffelost tomat, så blir ikke papiret nevneverdig fettete. Kanskje litt fuktig bare, så jeg legger det papiret til side til "tørk" men bruker det igjen senere. Skal jeg da lage flere "runder" med chips rett etter hverandre, så bytter jeg papir, men tar altså vare på det til gjenbruk neste dag.
De ostene jeg har brukt (Kavli ferdigskivede og Taffel) er alle av typen "smelteost". Norvegia er mindre vellykket, og tar lengre tid, og medfører fettete bakepapir, lengre tilberedningstid, og ikke så godt resultat (etter min smak). Iflg. min Clue-ordbok er "processed cheese" en oversettelse for smelteost. Kanskje du bør se etter en "processed cheese" der borte, og se om den oppfører seg bedre på bakepapiret?
Jeg skal kutte i fett nå, så da blir det nok en stund til det blir osteknekkiser igjen - men dersom denne vrien ikke funker, så skal jeg prøve processed cheese.
De smelteostene jeg har her er vel middels fete, 27% mener jeg det sto på den ene. Gräddost og en del andre oster er vel oppe i 38%. Jeg vet jo ikke hvordan den swiss cheesen din lå an i så måte.
Ikke at jeg helt forstår bakgrunnen for å kutte i fettet når du går på lavkarbo da. (Ikke ment som kritikk, bare undring)
Jeg maa kutte i kalorier for aa gaa ned i vekt. Til naa har jeg spist 2000-2500 kcal uten at vekten rorer seg, saa naa kutter jeg til ca 1500 kcal. Da blir det rett og slett for lite matmengde dersom 70-80% skal vaere fett. Fett er fryktelig kaloririkt...
Naa ligger jeg paa ca 5%karbo, 35-40% protein og resten fett. Noe skjer iallefall, magen min er endelig gatt litt tilbake :)
Ah, OK! Bra at du finner det som fungerer for deg. Jeg er sannelig ikke sikker på hvor mye fett jeg får i meg, sånn i prosent. Men for meg funker det jeg spiser nå, og jeg er så lite glad i sånne nøyaktige beregninger, for min egen del... hehe
Ikke jeg heller, men da jeg hadde gått opp en tomme over hoftene og to cm i livet etter en måned på ketolyse, da fant jeg ut at jeg ikke kan spise så mye kalorier og fett som alle andre. Jeg veier meg ikke da, men buksen er bittelitt løsere idag. Jeg tror egentlig bare det er vann, men det er lov å håpe at det funker.
De siste osteknekkis/-chipsene jeg har laget, av Kavli Jalapeño, blåser seg ikke opp, blir bare flate og rare. De blir sprø da, men vanligvis så blåser de seg opp, og blir bedre i konsistensen.
Jeg har i samme tidsrom laget ålreite chips av Taffelost Tomat (ikke ferdigskivet), så jeg tror ikke det er microen min som er årsaken heller...(?)
Noen andre som har opplevd dette, og evt. noen som kan forklare hvorfor de blir sånn?
Aner ikke hvorfor,men jeg syns ingen av de forskjellige typene blir like etter steking. Kavli sine med pepper blåser seg opp og blir sååå fine, de med skinke blir fortere stekt og blir flatere og rare!:p
Min mikro er helt ny og det skjer akkurat det samme i den som i den gamle!:confused:
Men jeg har laget de av Jalapeno-osten både før og nå. Tidligere ble de oppblåste/tykke og gode i konsistensen. Nå er de tynne og kjipe :(
(at noen av de andre Kavli-ostene blir kjipere, det har jeg erfart tidligere, bl.a. den med paprika, den fikk jeg ikke til tidligere heller, dengang Jalapeno ble bra).
Og Taffelost tomat blir altså bra, som tidligere, så jeg kan ikke helt forstå at det er noe galt med microen min heller. Ingen endringer på den, bruker samme innstilling som før (Jet, som jeg tror tilsvarer 850 W, nest høyeste trinn er 750 W).
Samme her, det blir da ikke fett på papiret selv om osten er fet? Har jeg hvertfall aldri opplevd. Jeg bruker samme bakepapir flere ganger (i samme omgang da, kaster det når jeg har laget nok chips) og jeg bruker bare helfet ost.
Jeg synes forresten disse Kavli-ostene blir helt grusomme som chips. Jeg har prøvd alle typene, det er konsistensen som er helt forferdelig. Fluffy, liksom. Nei, de lager jeg ikke igjen, usj.
Hvilke(n) ost(er) lager du ostechips av, og hvordan tilbereder du de i microen? (Antall minutter og effekt/watt). Jeg synes det er vanskeligere å få til gode chips med Norvegia enn Kavli-ostene, men kanskje gjør jeg noe feil?
Jeg får alltid perfekte chips i mikroen min, hvertfall (og svigers sin, laget mye chips der i sommer). Jeg skjærer skiver med ostehøvel og deler skivene i to så det blir firkanter. Legger dem på bakepapir (som jeg klipper til så det passer på mikrotallerkenen inni der), drysser over litt paprika eller annet krydder og nuker dem i 2,5 minutter. Tar ut bakepapiret og lar dem avkjøle seg i 1 minutt før jeg har dem på en tallerken og fyller bakepapiret på nytt. Jeg pleier å ha to stk bakepapir liggende så jeg setter det andre inni med en gang det første er ferdig, går fort på den måten.
Kavli ble bare ekkelt. Jeg likte ikke at de ble så fluffy og porøse. Chips skal være tynne og sprø. Jeg bruker vanlig hvitost (Norvegia, XP, First Price, det jeg har). Høyeste temperatur på mikroen.
Har du da bakepapiret (i tallerken-størrelse) fullt av ost da? Synes 2,5 minutt høres så kort ut, men du har kanskje høyere effekt i din mikro enn hva jeg har.
Ja, jeg legger firkantene med bittelitt mellomrom, så mange jeg har plass til. Jeg prøvde med 3 minutter men det var bittelitt i overkant. Mulig mikroen min har høyere effekt ja, jeg aner ikke. Det er en sånn greie med grill, crisp og alle slags fancy funksjoner, men jeg bruker bare tining og vanlig.
Kanskje jeg rett og slett skulle vurdere å skaffe meg en ny og kraftigere mikro. Ikke bare pga ostechips, selvsagt. Men har merket at den er treg sammenlignet med andre i ulike sammenhenger.
Uansett, takk for svarene! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.